De 3 belangrijkste vragen die coaches hebben voor meer klanten via de website

Wat moet je doen om meer klanten aan te trekken via het internet? Het begint allemaal met je website, toch? Of moet je aan de slag met Facebook of juist LinkedIn?

In het artikel van en paar dagen geleden had ik het over nooit meer zelf verkopen. Jouw website als automatische verkoper voor jou, 24 uur per dag en 7 dagen per week.

klanten via je website

Het probleem is dat je website op dit moment nauwelijks wordt bezocht.
Je krijgt geen aanvragen via je website en er komen ook veel te weinig klanten uit.

Als je per dag 1% van je bezoekers zo ver krijgt dat ze een actie ondernemen op je site dan kun je uitrekenen hoeveel bezoeker je nodig hebt. Als iemand zich inschrijft op je email lijst dan is dat zo’n actie die ik zoek. Het betekent dus nog niet direct een verkoop aan je website bezoekers.

Vergelijk het met een redelijk bezochte site van 100-200 bezoekers per dag. Of ErnoHannink.nl met ongeveer 1.500 bezoekers per dag. Dan kun je voorstellen dat daar veel meer interactie uit komt. Meer aanvragen en meer klanten.

Wat moet jij doen om ook meer verkeer naar je website te krijgen?

Mijn eigen ervaring van de afgelopen 10 jaar is dat je online zichtbaar moet worden. Heel duidelijk zichtbaar. Jouw doelklant en mensen die daar op lijken moeten jou telkens weer tegenkomen.

Met telkens tegenkomen bedoel ik:

  • als ze iets zoeken in de zoekmachine
  • een opvallende afbeelding in Facebook
  • als voorgesteld contact in LinkedIn
  • een pagina op Facebook die ze ook leuk vinden
  • andere mensen die zeggen dat ze eens met jou moeten praten

Reacties die ik regelmatig krijg via Facebook of via e-mail als mensen voor het eerst contact met me opnemen:

“Ik kom jou ook overal tegen.”

“Ik krijg mijn Facebook pagina maar niet goed en telkens zie ik artikelen van jou die mij verder helpen.”

“Iemand zei dat ik contact met je moest opnemen en ik zag je voorbij komen in een Facebook groep. Toeval bestaat niet dus ik moest contact met je opnemen.”

Wat kun je doen om ook zo zichtbaar te worden voor jouw doelklant?

Er zijn meerdere manieren om online zichtbaar te worden voor mensen die lijken op jouw doelklant. Je kunt bijvoorbeeld:

  • Actief worden in de sociale netwerk sites als Facebook of LinkedIn
  • Zoekmachine optimalisatie laten doen voor je huidige website
  • Een nieuwe website bouwen
  • Een nieuwe website laten bouwen
  • Artikelen schrijven voor andere websites
  • E-mails sturen
  • Adverteren op Facebook en in Google

De mensen die jij het beste kunt helpen en die je graag helpt zijn overal. Het is dus slim om al deze dingen te doen, maar niet tegelijk.

Focus. Al je aandacht op één ding. Het belangrijkste ding wat je nu te doen hebt. Dan pas aan de slag met het volgende ding.

Het belangrijkste wat je te doen hebt is zorgen dat je goed gevonden wordt in de zoekmachine. Op dit moment stellen de meeste mensen op een bepaald moment een vraag in de zoekmachine, Google. Zij gaan op zoek naar hun probleem op de bekende plek.

Er zijn drie vragen die telkens terugkomen als coaches aan de slag gaan met de website.

De 3 belangrijkste vragen wanneer je meer klanten wilt via jouw website

Wat moet ik aan SEO doen?

Je hebt een website maar je moet iets aan zoekmachine optimalisatie doen. Iets met SEO. Je hebt het vaker gehoord. Jouw website moet worden aangepakt zodat je beter wordt gevonden door de zoekmachine.

SEO is de oplossing om je website vindbaar te maken. De zoekmachine gaat je klanten brengen. Je hoort het overal. Optimalisatie voor de zoekmachine dat moet jij nu (laten) doen.

Niet doen

Op zoek gaan via de zoekmachine naar een bureau dat je belooft dat jouw website bovenaan komt in Google. Met een paar honderd euro per maand zorgen ze er voor dat jouw site gevonden wordt door de zoekmachine.

Je hebt geen idee wat ze doen. SEO is als een soort zwarte box. Ze veranderen dingen aan je site, draaien aan knoppen en er komen meer bezoekers. Met advertenties zorgen ze voor nog meer bezoekers.

Wel doen

Uitzoeken wie jouw klant is. Wie is het die jij via je website wilt aantrekken? Wat is haar probleem of uitdaging? Wat willen ze graag bereiken?

Als je antwoord hebt op deze vragen dan weet je eigenlijk al waarop ze zoeken in Google. Nu hoef je er alleen nog maar te zorgen dat je dit gebruikt in je website.

website laten maken

Mijn huidige site is verouderd. Waar begin ik?

Jouw site is de afgelopen jaren nauwelijks onderhouden. De stijl is oud. Er ontbreken allerlei dingen die je graag zou zien in je website. Het is echt tijd voor een nieuwe website. Het is ook tijd voor een nieuwe huisstijl. Nieuwe kleuren. Tijd voor iets anders.

Waar begin je? Ga je zelf een nieuwe site bouwen? Zijn er systemen waarmee jij dat zelfs kunt? (Ja, die zijn er zeker)

Of besteed je liever de tijd aan je coaching en laat je de bouw van je site over aan een expert.

Niet doen

Of je het nu zelf doet of laat doen, besteed in ieder geval niet te veel tijd aan het nieuwe ontwerp, hoe het er uit ziet. Daar gaat veel tijd, geld en emotie inzitten. Over een paar jaar moet het weer anders. Er zijn dan weer nieuwe technieken.

Het is belangrijk dat je de tijd vooral besteed aan klanten. Activiteiten die omzet opleveren. Coaching dus.

En ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Al klinkt het aantrekkelijk. Laat je nieuwe site niet bouwen door een vriendje, neefje of familielid. Dit geeft uiteindelijk altijd gedoe. Het lijkt goedkoper, maar dit is jouw bedrijf geen hobby.

Het doel is meer klanten. Houd dat doel continue voor ogen. Dat een website er mooi uitziet is leuk, belangrijker is dat de site goed werkt.

Wel doen

Jouw aandacht gaat vooral naar de inhoud van je website. De teksten die de doelklant aanspreekt. De woorden die ze gebruiken om het probleem te omschrijven. De woorden die ze gebruiken om te zoeken in de zoekmachine.

Wie is je klant? Wie spreek je aan?

Laat je website bouwen door een professional. Een klein bureau of een zelfstandige. Houd er rekening mee dat een ontwerp maken iets anders is dan het ontwerp omzetten in een website. Dat zijn twee verschillende expertises, en meestal twee verschillende mensen.

Kies iemand die al een aantal jaren werkt met websites en voorlopig niet stopt. Zodat je ook terug kunt vallen op hun expertise als de website nog niet oplevert wat de bedoeling is, meer klanten.

Kies een bekend systeem zoals WordPress, Foursquare of Joomla bijvoorbeeld.

website ontwerp

Mijn nieuwe website wordt nog steeds niet gevonden?

De vraag klinkt als een soort paniek door de telefoon.

Je hebt weken besteed aan een volledig nieuwe website. Het was ook een hele investering. En nog steeds word je niet gevonden in de zoekmachine. Het aantal bezoekers op je nieuwe website blijft laag. Er komen zelfs nog wat minder bezoekers dan op je oude website.

Alle tijd en aandacht die je hebt gestoken in jouw website, het voelt als jouw kindje. Je vraagt meerdere experts waarom de website nog steeds te weinig bezoekers trekt.

Dan komt het. De expert geeft je allerlei punten waar jouw nieuwe site nog niet goed is. Het thema is niet goed, je gebruikt niet de juiste woorden, de titels zijn verkeerd, de afbeeldingen niet goed, de zoekmachine optimalisatie is niet goed, het thema is niet goed voor mobiel…

Iedere expert die je spreekt vertelt je dat je website nog steed niet goed is. Soms gaan ze zelfs zo ver dat je het gevoel krijgt dat je helemaal een nieuwe website nodig hebt. Dat doet pijn. Het is jouw kindje en zij willen het al weggooien. Het raakt je. Je raakt gefrustreerd.

Niet doen

Raak niet in paniek. Blijf rustig. Het heeft geen zin om gelijk een nieuwe website laten maken. Het is vast ook niet nodig om je nieuwe website helemaal op de kop gooien met weer een andere expert.

Wel doen

De meeste content management systemen vandaag zijn in de kern goed. Het ontwerp dat je nu hebt ziet er goed uit. Jij vindt dat jouw kindje, jouw nieuwe website er goed uit ziet. Vaak kun je met een paar kleine aanpassing al snel meer bezoekers op je site krijgen.

Het is belangrijk dat je duidelijk krijgt wat jouw eerst volgende stap is. De bouw van je website heeft veel tijd gekost. Tijd waar je niet met klanten bezig bent. Van veel naar binnen gekeerd bezig zijn (nieuwe website) wordt het tijd om weer naar buiten te keren. Daar zijn de klanten.

Lees in het volgende artikel welke oplossing ik kies en de stappen die ik altijd geef aan mijn klanten. De weg naar meer bezoekers en meer klanten via je website.

 

Credit afbeeldingen: David Molina Grande, ronstik en MPFphotography via Shutterstock (aff)

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

De 3 belangrijkste vragen die coaches hebben voor meer klanten via de website

Gerelateerde Posts:

  • Geen gerelateerde posts gevonden
Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Algemeen
Serial ondernemer succes met online doelen realiseren – Tony Stubblebine

In deze podcast aflevering het gesprek met Tony Stubblebine CEO van Coach.me Dit was een gesprek met een bijzondere ondernemer en de oprichter van een online app.   Tony is oprichter van Coach.me gebasseerd op het idee dat positieve stimulans en coaching universeel kan worden toegepast om mensen te helpen …

Algemeen
[vlog] Online Case Study: Michael Pilarczyk

Michael Pilarczyk is ondernemer, business- en levenscoach. Was DJ bij radio Veronica en Radio538, had later een mediabedrijf, dat hij verkocht voor 20 miljoen. Nu is hij vooral coach, met online trainingen. Hij zet Facebook ads in voor meer bereik, gebruikt video’s, testimonials en beantwoord vragen in de podcast. Zoals …

Algemeen
Meer omzet met één goede presentatie – Soness Stevens

In deze aflevering mijn gesprek met Soness Stevens. Soness werkt met opkomende thought leaders die weten dat ze hun boodschap op een groter podium moeten presenteren, live op een podium en online. Spreken bij TED, keynotes, seminars, webinars of videos, je weet dat moet opstaan om jouw beweging te leiden. …