De mooie website mythe ontmaskert – het levert minder klanten op

Wat is het eerste dat je ziet als je op een nieuwe website komt?… Hoe de website er uit ziet.

Hieruit zou je kunnen afleiden dat de uitstraling het belangrijkste is voor je nieuwe website.

Was het maar zo eenvoudig. Eén keer een mooie website laten maken en de klanten komen als vanzelf op je af.

Mooie website mythe

Maar….

Het is een mythe dat je door focus op een mooi website ontwerp meer klanten krijgt.

Sterker nog, focus op hoe je website er uit komt te zien levert minder klanten op. Hoe dat kan laat ik je zien.

Nieuwe website

Het probleem: De website van je bedrijf is verouderd. De website is niet duidelijk. Er komen te weinig bezoekers en de aanvragen die je via de website krijgt leveren geen waardevolle klanten op.

De wens: Je hebt wel klanten, maar je wilt dat er meer klanten komen via het internet. Jouw website moet de automatische verkoper voor worden die altijd aan het werk is.

Actie: Het wordt tijd om je website te vernieuwen. Een moderne uitstraling en natuurlijk geschikt voor smartphones en tablets.

Uitstraling

Veel aandacht gaat er naar hoe de website er uit komt te zien. Is de website visueel aantrekkelijk voor de bezoeker?

Je raakt geobsedeerd door details. Moet de menubalk iets lichter of juist een andere kleur? Moet het logo iets meer naar rechts?

Natuurlijk speelt het ontwerp van je website een rol of de klant met jou aan het werk wil. Maar, wat je vaak uit het oog verliest als je er middenin zit, is waar het werkelijk om gaat.

Tijdens de ontwerp en bouw van je nieuwe website draait het om de details en emoties. Jouw emoties, niet die van je klant. “Vind IK het mooi?”, dat is de vraag.

Doordat je zo bezig bent met het ontwerp, ben je naar binnen gekeerd. Je besteed veel tijd en aandacht achter de schermen aan je website.

Jouw klant ziet hier niets van, want je wilt straks je nieuwe website groots lanceren. Iedereen zal onder de indruk zijn van je nieuwe website.

Maar…. tijd kun je maar één keer besteden. De tijd die je besteed aan het ontwerp van je website kun je niet besteden aan het werven van nieuwe klanten. Je krijgt dus minder nieuwe klanten terwijl je werkt aan je nieuwe website.

Bezoekers

Veel belangrijker dan de uitstraling is of jouw website wordt gevonden. Als je geen bezoekers krijgt, maakt het niet uit hoe je website er uit ziet.

gevonden worden

Het is dus belangrijk dat jouw website naar voren komt als jouw doelklant op zoek is naar haar probleem. Dat is het moment dat jij als eerste in beeld moet komen. Het moet logisch zijn dat jij DE persoon bent om hun probleem op te lossen.

Op dit moment is het nog niet belangrijk hoe je site er uit ziet. Tijdens deze zoektocht ziet de doelklant jouw website nog niet.

Wat zien ze dan wel?

Een artikel in de zoekmachine dat in gaat op de vraag die jouw doelklant heeft. Een artikel in de sociale netwerk sites. Een afbeelding die aanspreekt. Een video.

Informatie die jouw doelklant verder helpt in de zoektocht naar een oplossing. Als dit aansluit en aanspreekt dan is dat het moment dat ze doorklikken naar jouw website.

Dit is het moment dat ze voor het eerst in aanraking komen met het ontwerp van jouw website.

Vindbaar zijn voor jouw doelklant is dus belangrijker dan ontwerp.

Zichtbaar

Hoe zorg je er nu voor dat jouw artikel in beeld komt wanneer jouw doelklant op zoek is?

Natuurlijk moet je weten wat jouw doelklant raakt. Wat houdt haar bezig? Wat is het grootste probleem waar jij met jouw coaching de ideale oplossing bent?

Beantwoord de vraag die jouw doelklant stelt in de zoekmachine en je wordt zichtbaar. Beantwoord alle vragen die jouw doelklant heeft en je wordt heel zichtbaar.

Geef de bezoeker van jouw website kleine stapjes waarmee ze snel resultaat boeken en je krijgt vertrouwen.

Jouw website werkt voor jou. Het voordeel is dat je in beeld komt voor je doelklant en alle mensen die lijken op je doelklant.

Door veel antwoorden te publiceren op de vragen van jouw doelklant wordt je vindbaar en zichtbaar. Door veel van de juiste vragen te beantwoorden vergroot je de kans dat jij precies op het juiste moment naar voren komt. Dat moment dat jouw doelklant zoekt. Het moment dat ze de behoefte hebben aan jouw oplossing. De hongerige klant.

Publiceren

De oplossing voor een nieuwe website die wel gevonden wordt en die klanten oplevert is een plek waar jouw antwoorden staan.

Een plek waar jij snel en eenvoudig veel artikelen kunt publiceren voor je doelklant. Jouw domein is de plek die gevonden wordt door de zoeker in de zoekmachine.

Een plek ook waar de bezoekers de artikelen snel kunnen delen met vrienden en collega’s.

Power Platform Marlene

Publiceer jij regelmatig antwoorden via tekst, afbeeldingen en video voor jouw doelklant dan trek je klanten aan. Bijna als vanzelf. Na hard werken is jouw website veranderd in een Power Platform.

Een Power Platform is de plek waar jouw doelklant op af komt. Waar mensen op af komen die lijken op jouw doelklant. Mensen die jij kunt helpen en waar jij graag mee werkt.

Doelklant is geen denkbeeldige doelgroep, maar een bestaande klant die jij geselecteerd hebt voor jouw belangrijkste product.

Een Power Platform is een plek waar jouw statische en dynamische informatie te vinden is. Een combinatie van een website en een blog.

Het gaat maar een klein beetje over de techniek van de website en hoe je gevonden wordt (SEO). Het gaat veel meer over de juiste vragen beantwoorden. Het gaat over regelmatig nieuwe antwoorden op de vragen geven. Deze verspreiden via jouw Power Platform.

In het eerste artikel in deze reeks liet ik je het ideaal beeld zien dat jouw website de automatische verkoper is voor je bedrijf. Jouw website verkoopt 24 uur per dag en 7 dagen per week voor jou.

Het probleem is dat je website op dit moment veel te weinig bezoekers heeft en te weinig goede aanvragen krijgt. Je bent niet zichtbaar voor jouw doelklant. Jouw website wordt niet gevonden.

Er zijn op dit moment heel veel oplossingen om online zichtbaar te worden. Begin altijd bij je eigen thuishaven. Zorg dat je een plek hebt die jij beheert. Een domein met jouw eigen website als basis.

Wanneer je een Power Platform opbouwt op gehuurde grond (Facebook, LinkedIn, CMS van een ander) dan loop je het risico dat de verhuurder iets doet waar jij niet blij mee bent. Dan is het lastig om jouw Power Platform te verplaatsen.

In het eerste artikel in deze serie beschreef ik de verandering voor Marlene vanaf het moment dat zij haar website veranderde in een Power Platform. Ze reageerde op het artikel:

“Ja, de website doet het nog steeds super goed! Zelfs steeds beter. Stijgende lijn met gemiddeld zo’n 6.000 bezoekers per maand.”

In he volgende artikel dat je alleen krijgt via de e-mail laat ik zien hoe je zo’n Power Platform opzet. Ook deze e-mail ontvangen? Abonneer dan op mijn tips via e-mail. -> http://ernohannink.nl/gratis-tips-email/

Credit afbeelding: Semisatch en wavebreakmedia via Shutterstock en website Lifeworkdesign van Marlene

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

De mooie website mythe ontmaskert – het levert minder klanten op

Gerelateerde Posts:

  • Geen gerelateerde posts gevonden
Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Algemeen
Serial ondernemer succes met online doelen realiseren – Tony Stubblebine

In deze podcast aflevering het gesprek met Tony Stubblebine CEO van Coach.me Dit was een gesprek met een bijzondere ondernemer en de oprichter van een online app.   Tony is oprichter van Coach.me gebasseerd op het idee dat positieve stimulans en coaching universeel kan worden toegepast om mensen te helpen …

Algemeen
[vlog] Online Case Study: Michael Pilarczyk

Michael Pilarczyk is ondernemer, business- en levenscoach. Was DJ bij radio Veronica en Radio538, had later een mediabedrijf, dat hij verkocht voor 20 miljoen. Nu is hij vooral coach, met online trainingen. Hij zet Facebook ads in voor meer bereik, gebruikt video’s, testimonials en beantwoord vragen in de podcast. Zoals …

Algemeen
Meer omzet met één goede presentatie – Soness Stevens

In deze aflevering mijn gesprek met Soness Stevens. Soness werkt met opkomende thought leaders die weten dat ze hun boodschap op een groter podium moeten presenteren, live op een podium en online. Spreken bij TED, keynotes, seminars, webinars of videos, je weet dat moet opstaan om jouw beweging te leiden. …