Een nieuwsbrief of een blog? Wat als je een keuze moet maken. Waar krijg jij nieuwe klanten?

Doe mee aan dit korte onderzoek, 4 vragen. Klik op de link er komt een popup met 4 vragen. Laat weten wat jouw voorkeur heeft.

In de SocialMediaNL groep in Facebook stelt Annet van Betuw de vragen:

Sinds enkele maanden heb ik een gratis Nieuwsbrief. Ik loop tegen deze vragen aan:
– heeft het zin een nieuwsbrief te verspreiden in deze tijd van social media.
– hoe krijg je meer abonnees? Iemand gaf als tip aandacht te trekken met een gratis download, bijvoorbeeld tips over strategie. Hmm, dacht ik toen. Nog een gratis download over social media? En werkt dat wel?
Graag jullie mening en ervaring!


Een vraag die ik ook vaak krijg tijdens presentaties als ik vertel over een nieuwsbrief. Een aantal dingen die ik noem over een succesvolle nieuwsbrief:

  • Het is geen opsomming van nieuws
  • Het gaat niet over jou
  • Je geeft informatie die waardevol is voor je doelgroep
  • Inhoud is 90% informatief en 10% promotie

We krijgen allemaal nieuwsbrieven die vol staan met informatie die vooral gaat over de zender. Een nieuwsbrief met de laatste aanbiedingen is een folder. Een nieuwsbrief waarin de nieuwste klanten, de laatste opdrachten en de nieuwe medewerker staan helpt mij niet vooruit.

Voor mij is een nieuwsbrief waardevol als deze mij vooruit helpt. Ik heb een probleem en ik zoek hulp. Een blog en een nieuwsbrief die mij vooruit helpen daar ben ik geïnteresseerd in. Daar wil ik graag meer over weten. Hoe hoger de nood des te meer wil ik er over weten.

Als zo’n site of blog dan een nieuwsbrief heeft abonneer ik me er op. Dan weet ik zeker dat ik niet vergeet, door de waan van de dag, terug te komen naar dat waardevolle blog. Ik ontvang de belangrijkste informatie in mijn inbox.

Het is een geruststelling voor mezelf, het gevoel dat in ieder geval de artikelen in mijn inbox belanden. De mails met de pakkende onderwerpen lees ik bijna altijd.

Soms moet er opgeruimd worden in het aantal nieuwsbrieven dat ik volg. De schrijver heeft de richting aangepast, er is een andere urgentie voor mij of het probleem is opgelost. Of, ik heb me gewoon op teveel nieuwsbrieven geabonneerd. Dan meld ik me bij de minst gelezen nieuwsbrieven af zodat er ongeveer 10-15 overblijven.

Op de vraag van Annet (zie boven) reageert ook Marieke Hensel (@hensel) door te verwijzen naar dit ebook Which is better a Newsletter or a blog?

Een eboek van Martyn Chamberlin – twohourblogger met reacties van 80 bloggers of een blog of nieuwsbrief beter is.
Dit is de reactie van Seth Godin.

A newsletter IS a blog. A blog IS a newsletter.

Your readers don’t care what you call it. They care about themselves, about the journey, about learning, about feeling challenged or feeling safe.

Just write. Until your fingers bleed.

Seth Godin

Een mooie reactie van Meredith Eisenberg tametheinternetmonster.com

Pulling with your Blog…. Pushing with Your Newsletter”

Zo zie ik het ook. Je publiceert op het web en trekt mensen naar je blog. Je schrijft daar waardevolle informatie voor jouw doelgroep. Ze vinden je via social media, andere blogs, je netwerk, de zoekmachine. Je blog is een magneet.

Dan wil je doelgroep zo eenvoudig mogelijk op de hoogte blijven van jouw waardevolle informatie. Ze abonneren zich op de nieuwsbrief. Daar hebben ze behoefte aan. En jij voorziet in die behoefte door bijvoorbeeld maandelijks iets waardevols in de inbox te pushen.

Bedenk ook het volgende, dat jij niets hebt met nieuwsbrieven zegt niets over behoefte van je doelgroep.

View Survey

De vragenlijst met dank aan PollDaddy, maximaal 100 reacties in deze gratis versie.
Uiteraard zal ik de resultaten hier delen.

Bekijk alle 79 reacties in het ebook Which is better a Newsletter or a blog?

In de reacties hieronder kun je natuurlijk ook jouw visie op nieuwsbrief of blog delen.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Nieuwsbrief of blog?

Gerelateerde Posts:

  • Geen gerelateerde posts gevonden

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>