Stel je voor je hoeft nooit meer zelf te verkopen

In de ideale wereld hoef ik niets te verkopen en geen promotie te doen. Klanten komen als vanzelf op mij af en bestellen de producten en diensten van mijn site zonder dat ik er tussenkom.

Zie je die ideale wereld voor je?
Een wereld waarin jouw website de automatische verkoper is voor je bedrijf, 24 uur per dag en 7 dagen per week.

nooit meer zelf verkopen website

De ideale wereld

In deze mooie wereld komt de doelklant* op jou af.

Noot *: het verschil tussen de doelklant en doelgroep?
Een doelgroep is denkbeeldig zelf samengesteld achter je bureau. De doelklant is een bestaande klant waarmee je in gesprek kunt. Hierdoor kun je haar probleem en wensen uitvinden. Door dit te verwerken in je website trek je mensen als deze doelklant aan. (meer hierover in het Handboek Hyperspecialisatie)

De mensen die lijken op jouw doelklant bezoeken je website. Ze heeft je gevonden via de zoekmachine. Of via gedeelde artikelen in de social netwerk sites.

Nadat ze het artikel eerst grofweg heeft gescand leest ze verder. Ze leest de informatie die ze precies nu nodig heeft in de zoektocht waar ze middenin zit.

De informatie die je geeft is interessant maar ze is nog niet klaar om van je te kopen. Het is nog te vroeg in de zoektocht en ze kent jou helemaal nog niet. Ze wil eerst meer van je lezen op een ander tijdstip.

Gelukkig heb je een mogelijkheid om nieuwe artikelen via de e-mail te krijgen. Ze meldt zich aan voor jouw artikelen.

Vanaf nu krijgt ze jouw nieuwe artikelen in haar inbox. Af en toe leest ze een artikel van jou in haar inbox en soms klikt ze door naar je website. Ze leert jou langzaam maar zeker goed kennen.

Al was het contact alleen maar virtueel, het voelt alsof ze je echt kent. Ze heeft ook meer over jou gelezen op je website. In de artikelen waardeert ze jouw persoonlijke verhalen met achtergronden en ervaringen.

Ze bestelt een product via je website. Na enkele weken vraagt ze een intake aan via je website. Het eerste contact met haar waarin ze jouw stem hoort en jij haar probleem hoort.

Je stelt enkele vragen stellen en luistert. Dat is geen probleem voor jou als coach. :) Dan doe je jouw aanbod dat precies past bij haar probleem.

In de ideale wereld bestelt ze natuurlijk gelijk jouw coaching na deze intake. Je hoeft geen offerte te maken, ze wist al precies wat je doet.

In deze ideale wereld is jouw website een automatische verkoper en hoef jij het alleen maar in te koppen.

automatische verkoper website

De werkelijkheid

Bij veel coaches zie ik een website die niet veel meer is dan een virtuele folder. Het lijkt wel of de papieren folder rechtstreeks is overgezet naar een website.

De website is een verzameling van dingen die jij geleerd hebt en de dingen die je allemaal kunt doen voor klanten.

De website ziet er goed uit maar er gaat iets mis. Er komen te weinig mensen op je website. Een paar per dag, soms wel 10 bezoekers.

Je hebt geen idee wie je website bezoekt of wat ze er zoeken.

De bezoekers nemen ook geen contact met jou op, terwijl je e-mailadres en telefoonnummer op je website vermeld staan.

Jouw website levert veel te weinig klanten op.

Klanten krijg je vooral via via. Ze komen ook wel op je af, maar worden gestuurd door andere klanten die tevreden zijn.

Uit onderzoek blijkt:

  • 48% van de verkopen worden niet opgevolgd
  • 25% van de verkopers leggen een tweede contact en stoppen dan
  • 12% van de verkopers leggen meer dan drie keer contact na een aanbod
  • 2% van de verkoop wordt gerealiseerd tijdens het eerste contact
  • 3% van de verkoop wordt gerealiseerd tijdens het tweede contact
  • 5% van de verkoop wordt gerealiseerd tijdens het derde contact
  • 10% van de verkoop wordt gerealiseerd tijdens het vierde contact
  • 80% van de verkoop wordt gerealiseerd tijdens het vijfde tot twaalfde contact

Het grootste deel (90%) van de koop door je klant gebeurt dus in het 4e-12e contact.

Helpt jouw website om zo vaak contact te hebben met de klant in dat koopproces?

Van trainen voor een ander naar coachen vanuit huis

In de gewone wereld heb ik het voorbeeld van Marlene. Ze had een website die er in de kern goed uit zag. Ze trainde en coachte vooral mensen via andere organisaties in andere regio’s.

Het probleem voor Marlene, er kwamen geen klanten via haar eigen website. De klanten kwamen al helemaal niet uit haar regio (Zutphen).

Dit is ondertussen volledig veranderd. Ze coacht of traint niet meer voor andere organisaties in andere plaatsen. De klanten komen op haar website af. De meeste klanten komen uit haar regio.

Ideaal als je wilt werken vanuit huis waar je ook je atelier hebt. In de uren die voorheen vooral op gingen aan reizen kan ze nu haar energie kwijt in haar atelier.

Credit foto’s: fizkes en Andrey_Popov via Shutterstock

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Stel je voor je hoeft nooit meer zelf te verkopen

Gerelateerde Posts:

  • Geen gerelateerde posts gevonden
Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Algemeen
Serial ondernemer succes met online doelen realiseren – Tony Stubblebine

In deze podcast aflevering het gesprek met Tony Stubblebine CEO van Coach.me Dit was een gesprek met een bijzondere ondernemer en de oprichter van een online app.   Tony is oprichter van Coach.me gebasseerd op het idee dat positieve stimulans en coaching universeel kan worden toegepast om mensen te helpen …

Algemeen
[vlog] Online Case Study: Michael Pilarczyk

Michael Pilarczyk is ondernemer, business- en levenscoach. Was DJ bij radio Veronica en Radio538, had later een mediabedrijf, dat hij verkocht voor 20 miljoen. Nu is hij vooral coach, met online trainingen. Hij zet Facebook ads in voor meer bereik, gebruikt video’s, testimonials en beantwoord vragen in de podcast. Zoals …

Algemeen
Meer omzet met één goede presentatie – Soness Stevens

In deze aflevering mijn gesprek met Soness Stevens. Soness werkt met opkomende thought leaders die weten dat ze hun boodschap op een groter podium moeten presenteren, live op een podium en online. Spreken bij TED, keynotes, seminars, webinars of videos, je weet dat moet opstaan om jouw beweging te leiden. …