Stoppen, een lastige beslissing voor ondernemers

Stoppen, het blijkt één van de meest lastige dingen voor mij te zijn. Als ik eenmaal bedacht heb dat ik iets wil,  dan ga ik er voor.

Het is lastig om mij dan te stoppen. Laat staan dat ik mijzelf kan stoppen. Ik herinner me het gesprek in onze laatste mastermind (juli 2015) met Pieter.

stoppen lastige beslissing

Pieter stelt een aantal kritische vragen over mijn Werkboek 2015. Voor mij was het logisch dat er een werkboek 2016 komt. Voor jou ook? Laat het me dan weten en meld je aan voor de lijst. Voor Pieter was dit nog niet zo logisch.

De vragen van Pieter:

  • Hoeveel heb je er verkocht van deze versie? – 240
  • Wat leveren ze op (winst)? – Niet veel, gemiddeld € 5,00. De PDF levert meer op, maar de gedrukte versie levert maar ongeveer € 3,00 op.
  • Dus je hebt het over een bijdragen van € 1.200
  • Hoeveel tijd kost het om de 2016 versie te maken? – Niet zo veel tijd. Ongeveer 2 dagen om de wijzigingen door te voeren, een paar nieuwe dingen toe te voegen en het meer persoonlijk maken met foto’s.
  • Kun je in die tijd dingen doen die meer opleveren? – ….

Tja , en bij de laatste vraag bleef ik stil. Mijn vluchtgedrag, ik zeg niets en verdrink in een diep gat. Een gat waarin ik alleen ben met mijn gedachten. Allerlei stemmen in mijn hoofd. Gesprekken waar ik maar geen wijs uit word. Voor mij is het dan heel moeilijk om een ‘zinnig’ woord uit te spreken.

En nee, dit is nog geen reden om het Werkboek 2016 op te geven. Ik heb ruim 200 mensen blij gemaakt met een jaarplanner. Stiekem heb ik de veranderingen aan het Werkboek nog wel even uitgesteld om er goed over na te kunnen denken. Iets voor de vakantie. :)

Waar ga ik dan wel mee stoppen?

Tijdens de mastermind heb ik in juni ook uitgelegd wat mijn plan was voor de rest van dit jaar. De vraag was of ik me zou concentreren op maar één ding, ultieme focus.

Dat ene ding is de verandering van The Vault naar de Verdubbel Academy. Na een uitleg over de veranderingen kwamen er natuurlijk weer kritische vragen.

Dit is niet het artikel om uit te leggen wat de bedoeling is voor de Academy. Daar hoor je de komende maanden vanzelf meer over. De introductie verwacht ik eind september.

Ja, focus is slim. Maar alles wat nu inkomsten oplevert weggooien is zonde. Dit is gebruik ik ook in het Werkboek 2015. Tachtig procent van mijn jaarplan komt uit bestaande producten.

Na de mastermind besluit ik om training Van Website naar Power Platform weer te geven. Een live online training. De inhoud van de training is goed, daar hoef ik niet veel aan te veranderen.

De promotie van dit product kon veel beter. Het aantal deelnemers van deze training in 2013 en 2014 waren een goede basis.

Uit het interview met Licia Morelli had ik meegenomen dat ik nu drie doelen stel voor zo’n product. Wat is een goed aantal (5 deelnemers), beter (8 deelnemers) en beste aantal (10 deelnemers).

Daarmee zou ik een mooi aantal deelnemers hebben. Belangrijker nog het zou zorgen voor de omzet in juli.

Promotie voor de masterclass Power Platform

Nadat ik een datum had gekozen voor de start van de masterclass kon ik uitrekenen wanneer ik welke e-mail moet versturen. Hierbij gebruik ik de volgorde van de Yes Engines training van Derek Halpern die ik eerder dit jaar heb gevolgt.

Eerst een e-mail waarin ik duidelijk maak dat er een probleem is (Problem). Dan laat ik zien dat er verschillende oplossingen zijn (Quest). Daarna laat ik zie wat de beste oplossing is (Victory).

Ondertussen werk ik hard aan het verbeteren van de verkooppagina. Met de 10 stappen zoals ik ze vaker heb gebruikt in mijn nieuwste verkooppagina’s.

Als laatste lanceer je het product. In dit geval open ik de registratie voor de masterclass Van website naar Power Platform.

De e-mails vind je hier:

  1. Stel je voor je hoeft nooit meer zelf te verkopen [ErnoHannink – 14 jul 2015]
  2. De 3 belangrijkste vragen wanneer je meer klanten wilt via jouw website [ErnoHannink 16 jul 2015]
  3. De mooie website mythe ontmaskert – het levert minder klanten op [ErnoHannink 22 jul 2015]
  4. Toen ik in 2005 hiermee begon had ik dit niet verwacht… [ErnoHannink 23 jul 2015]
  5. 1000 klanten – video [ErnoHannink 27 jul 2015]

Zoals je ziet is het opzetten van de lancering best wat werk. De e-mails, die me al snel 2-3 uur kosten om te schrijven en verspreiden. De verkooppagina die me vaak een dag kost om te realiseren. Dit keer met technische tegenslagen koste het me wel 3 dagen alles bij elkaar.

Daarna heb ik nog een verkoopvideo gemaakt. Deze heb ik ook weer verspreid via de e-mail, in de verkooppagina geplaatst en in een artikel verwerkt. De video staat op Youtube en ook op mijn Facebook pagina.

Nu staan er nog zo’n 3 e-mails in de planning. Eentje waarin ik nog waardevolle informatie geef en herinner dat ‘morgen’ de laatste dag is om je aan te melden. Daarna nog twee e-mails op de dag zelf, ‘de laatste dag’ en ‘nog een paar uur’.

Normaal heb ik na de de e-mail van de opening voor inschrijving één of meerdere aanmeldingen. Dit keer, niets… geen enkele aanmeldingen. Eén e-mail van iemand met een vraag. Door zijn vakantie kon hij nu niet mee doen. De vraag is ook nog of deze masterclass de juiste oplossing is voor deze ondernemer.

Ook na een tweede e-mail met de video en een link naar de verkooppagina alleen maar stilte. Geen enkele aanmelding.

De verkooppagina kreeg 214 bezoekers de afgelopen dagen. De bezoeker bleef gemiddeld 4min01s op de pagina. De pagina werd dus wel gelezen. De verkooppagina is ook goed leesbaar met allemaal blokken. Maar het leverde nul, zero, nada… inschrijvingen op.

Dat is wel heel teleurstellend. Gisteren was ik dan ook wat uit het veld geslagen. Als mijn vrouw dan een aantal dingen voorstelt om te doen reageer ik geërgerd en kortaf.

Vanochtend na mijn dagelijkse wandeling dacht ik opnieuw na over alles wat er gebeurt was, of beter wat niet. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik dit voor nu beter kan stoppen.

Geen energie meer in de lancering van deze masterclass. Deze energie in andere dingen steken die straks meer omzet opleveren.

Uiteindelijk durf ik het te herkennen en uit te spreken in de Facebook groep van de mastermind.

“Ik stop met de lancering van de masterclass.”

Wat ging er mis?

Op dit moment heb ik hier nog geen goed antwoord op. Alleen wat giswerk.

Waardevolle informatie

Nadat ik weer een aantal interessante podcasts heb geluisterd kwam ik in gesprek Dennis Yu. De ondernemer die door Jamie Tardy werd geinterviewd in de nieuwste aflevering van Eventual Millionaire.

Hij stelde een aantal vragen en gaf tips. De conclusie was dat ik te weinig content had gegeven. En volgens hem moest er voor een masterclass van zo’n prijs een trigger komen met een lager prijsniveau.

Terwijl ik gisteren mijn e-mail aan het schrijven was kwam ik maar niet tot een waardevolle e-mail. Het was vooral promotie.

Daar heb ik meer over nagedacht de afgelopen twee dagen. Er is te weinig waardevolle informatie en artikelen de laatste weken.

Dit is een logisch gevolg van mijn focus op de lancering. Het schrijven van de e-mails en vooral het opzetten van de verkooppagina. Alle aandacht gaat daarheen. Volledige focus.

Aan de ene kant goed want dan komt de inhoud ook werkelijk af. Aan de andere kant verwaarloos ik ook andere waardevolle dingen. Hier kom ik snel nog op terug in een artikel over lanceringen.

Een van de dingen die veel minder aandacht had gekregen de laatste tijd is waardevolle artikelen. Want ik heb meer lanceringen gedaan het afgelopen half jaar. Er zijn te weinig interessante artikelen verschenen waar mensen kunnen aanhaken.

De e-mails naar mijn lijst lijken daardoor vooral promotie voor mijn producten en plannen. Met deze producten help ik natuurlijk ook deze mensen. Maar, de artikelen die ze van mij gewend zijn, waren er steeds minder.

Een ander punt is dat er ook steeds meer focus is op de omzet voor deze maand. Voor mijn jaarplan heb ik duidelijke maanddoelen opgeschreven voor iedere maand.

Soms lijkt het of dat het enige is waar het over gaat, de omzet voor deze maand. Wat moet ik doen om deze omzet voor deze maand te halen? Wat moet ik verkopen? Wat kan ik lanceren?

Prijs

Om al mijn product ideeën in lijn te brengen wat betreft doelklant en omzet had ik ook een bepaalde prijs in gedachten. Daarop heb ik ook de prijs van de masterclass verhoogd. De thuisstudie versie staat op de site voor € 500 (wordt nooit verkocht). De live versie heb ik nu aangeboden voor € 600.

Na de lancering van de heel laaggeprijsde halfjaarplanparty kwam ik tot de conclusie dat de lage prijs ook niet het verschil maakt. Dus ik kon rustig een hogere prijs vragen om daarmee een lijn uit te zetten voor de prijzen in al mijn producten en programma’s. Op naar een hoger niveau.

Ontwerp van de pagina

De verkooppagina ziet er al veel beter uit dan vorige ontwerpen. Nu zijn er blokken met kleurige achtergronden. De blokken zorgen er voor dat je beter kunt scannen. De blokken maken ook duidelijk welke onderwerpen bij elkaar horen.

De stroomlijn in de pagina is volgens een werkend format.

Is de kwaliteit/uitstraling van de pagina nog steeds niet goed (saai)? Is de inhoud van de pagina nog steeds te weinig vanuit de doelklant? Is nog niet duidelijk genoeg wat het oplevert voor de klant?

Timing

Het is de vakantieperiode. Telt dit echt? Volgens mij niet en is het vooral een slecht excuus. Maar wat als ondernemers beslissingen om een training te volgen of coaching uit stellen tot na de vakantie?

Ondernemers die in een jaarprogramma stappen van € 6.000 of een intensive van een dag volgen voor € 2.000. Dit gebeurt in diezelfde vakantieperiode. Ik heb het gezien.

Ontbreekt het aan 1-op-1 opvolging met mogelijke klanten? Te korte tijd voor de promotie?

Er is een hele korte periode om in te schrijven voor de masterclass. Er is dus wat druk om te beslissen of je nu meedoet. Dit is belangrijk om nu te beslissen.

Wat ga ik veranderen

Eerst maar eens uithuilen. Op zo’n moment begin ik te twijfelen aan alles. Waar ben ik eigenlijk goed in? Wat kan ik wel?

Dus ik ben begonnen met een lijstje maken met waar ik kennis en ervaring heb. Dat is waar ik waarde kan leveren.

Dit ga ik doen voor de masterclass Van website naar Power Platform

  1. Nieuwe datum plannen
  2. Content plan maken (artikelen, e-mails, checklist, webinars)
  3. Start met aandacht voor de masterclass eind augustus

Ik wil leren en verbeteren volgens de Lean Startup methode:

  • Minimaal leverbaar product (terug naar de basis)
  • Kleine batches
  • Getallen om te meten (Ik had nu 1% conversie gerekend van de bezoekers aan de pagina)
  • Verbeteren tijdens de lancering

Nu ik dit met jou gedeeld hebt kan ik niet meer terug.

Dit is wat ik ga doen. Stoppen met de lancering. Wat ga jij doen?

Waar ga jij mee stoppen?

De actie voor vandaag: loop eens door je producten en projecten en kijk er eens kritisch naar.

Welke project kun je beter stoppen? Welk product kun je beter mee stoppen?

Laat het hieronder horen in de reacties. Het publiek delen helpt je om het dan ook werkelijk door te zetten.

Inspiratie: Podcast Chris Brogan over stoppen (aflevering d.d. 24 jul 2015)

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Stoppen, een lastige beslissing voor ondernemers

Gerelateerde Posts:

  • Geen gerelateerde posts gevonden
Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Algemeen
Serial ondernemer succes met online doelen realiseren – Tony Stubblebine

In deze podcast aflevering het gesprek met Tony Stubblebine CEO van Coach.me Dit was een gesprek met een bijzondere ondernemer en de oprichter van een online app.   Tony is oprichter van Coach.me gebasseerd op het idee dat positieve stimulans en coaching universeel kan worden toegepast om mensen te helpen …

Algemeen
[vlog] Online Case Study: Michael Pilarczyk

Michael Pilarczyk is ondernemer, business- en levenscoach. Was DJ bij radio Veronica en Radio538, had later een mediabedrijf, dat hij verkocht voor 20 miljoen. Nu is hij vooral coach, met online trainingen. Hij zet Facebook ads in voor meer bereik, gebruikt video’s, testimonials en beantwoord vragen in de podcast. Zoals …

Algemeen
Meer omzet met één goede presentatie – Soness Stevens

In deze aflevering mijn gesprek met Soness Stevens. Soness werkt met opkomende thought leaders die weten dat ze hun boodschap op een groter podium moeten presenteren, live op een podium en online. Spreken bij TED, keynotes, seminars, webinars of videos, je weet dat moet opstaan om jouw beweging te leiden. …