Bucket list of emmerlijst – creëer actief je eigen leven

Een bucket list (of emmerlijst) is een lijst van dingen die je nog wilt doen voordat je overlijd. Het opstellen en publiceren van de lijst helpt bij het realiseren van je doelen.

The Bucket List

The Bucket List
The Bucket List (Image via RottenTomatoes.com)

Ik had al eerder een lijst van doelen gemaakt voor mijzelf op 43things maar die was in de vergetelheid geraakt. De film The Bucket List met Jack Nicholson en Morgan Freeman maakte dat ik voor mezelf een nieuwe lijst schreef. Deze emmerlijst heb ik ook online gezet als motivatie er werk van te maken.

De twee mannen liggen op dezelfde kamer in het ziekenhuis en zijn terminaal ziek. Ze maken samen een bucket list, verlaten het ziekenhuis en gaan de lijst uitvoeren. Stap voor stap wordt ieder doel op de lijst gerealiseerd.

De film is mooi en je ziet bijzondere plekjes en extreme activiteiten die we allemaal wel graag zou doen.

Dit artikel How to Create and Manage Your “Bucket List” Before You Kick helpt je om een zinvolle emmerlijst te maken.

De kern van dit artikel: zorg dat je leven zinvol en leuk is. De bucket list moet meer zijn dan het ontwijken van de alledaagse dingen die je niet leuk vindt.

Aantal interessante punten uit het artikel:

  • Zorg dat je leven elke dag zin heeft en dat je plezier hebt. Probeer te voorkomen dat je 99% van de tijd dingen doet die je niet leuk vindt en maar 1% van de tijd de leuke dingen (van je emmerlijst)
  • Bekijk je lijst regelmatig en beoordeel of er doelen af kunnen of of je doelen kunt aanscherpen.
  • Je mag gerust een deel van de lijst voor jezelf houden. Je hoeft niet de hele lijst met iedereen te delen.
  • Zorg dat de doelen passen bij je kernwaarden en levensdoel

Bucket list

Maak je eigen emmerlijst

Het is eenvoudig te doen. Neem een blanco vel en een pen en maak een lijst van de dingen die je beslist nog een keer wilt doen in je leven. Dit kan natuurlijk ook op de computer. Zelf heb ik de lijst gemaakt in Google Docs maar je kunt ze ook maken op bucket list sites zoals:

Nisandeh stelt je 5 vragen om tot de emmerlijst te komen. Ik heb er 3 overgenomen:

  • Als je nog 1 jaar te leven had, wat zou je doen en wie neem je mee…?
  • Wat wilde je als kind altijd al doen…?
  • Op je sterfbed, waarvan zou je het meeste spijt hebben als je het NIET had gedaan?

Bucket list voorbeelden

Heb je nog wat inspiratie nodig voor jouw emmerlijst? Hier heb je een aantal voorbeelden:

Het bijzondere aan het nadenken over deze vragen en je antwoorden is de balans in je leven. Is je leven in balans? Heb je genoeg omzet en winst uit je bedrijf zodat je kunt leven? Je eigen leven actief creëeren? Kun je genieten van de dingen die je doet? Is er meer in je leven dan je bedrijf?

Leef je actief of wordt je geleefd? Dat is de vraag.

Dit is mijn emmerlijst.

Ik ben zeer benieuwd naar wat jouw absolute nummer één is op jouw emmerlijst. Laat het hieronder horen.

Credit: foto van Pasukaru76 Bucket list

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Enhanced by Zemanta
Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

content marketing blog
Inspiratie
6 soorten content marketing

Wat is content marketing, welke vormen zijn er en hoe kun je het inzetten voor jouw bedrijf. Lees hieronder welke 6 soorten van contentmarketing er zijn en hoe je ze strategisch kunt toepassen. Content marketing Content marketing is een strategische vorm van marketing die er op is gericht om waardevolle, …

geen nieuwsbrief als naam gebruiken
Inspiratie
Een nieuwsbrief geen nieuwsbrief noemen – wat dan wel?

De digitale nieuwsbrief / mailing / newsletter / e-mailing is inmiddels al vele jaren oud. Het is een goedkope opvolger van de papieren versie van de nieuwsbrief. In het begin was het ook vrij eenvoudig om nieuwe aanmeldingen te krijgen voor jouw nieuwsbrief waarin je nieuwsfeiten en tips weg gaf. …

Inspiratie
Kerst reclames 2017

Het is ook voor reclamebureau’s een heerlijke tijd, de kerstdagen. Grote en kleine merken / ondernemingen / bedrijven willen met de kerst een mooie boodschap combineren met een aanbieding of gewoon mensen herinneren dat ze er zijn. Reclame makers kunnen hun creativiteit ten volle benutten in de vorm van humor, …

Shares