De eenzame ondernemende coach

Ik zit midden in een live online training. De telefoon gaat. Klik, de beller gaat naar het antwoordapparaat.

Wat normaal niet gebeurt, gebeurt nu wel. Ze spreekt het in. Terwijl zij vraagt terug te bellen, praat ik verder in de training zodat de deelnemer het niet kan verstaan.

Aan haar stem hoor ik dat ze in paniek is. We hadden gisteren onze maandelijkse afspraak. Dit was volgens mij goed verlopen.

In de middag bel ik haar terug. Ze is niet blij en heeft afgelopen nacht wakker gelegen door ons gesprek. Wat ik van haar verwacht in de mentoring is niet haar ding zegt ze. Ze wil het ook niet haar ding maken. Ze wil niet verder.

Ze maakt nog eens duidelijk dat het eerste deel bijzonder waardevol was voor haar. Haar leven is nu al veranderd. De reacties en vragen die ze sindsdien krijgt van klanten is precies wat ze nodig had. Maar hoe ik verder wil in het programma is wat ze beslist niet wil.

Dit komt binnen en was nog niet eerder gebeurt.

Een paar jaar geleden verkocht ik voor de eerste keer het 1-op-1 jaarprogramma mentoring in de huidige vorm. Voor een bedrag van € 5.000. Ik herinner het mij nog goed. Ik had het gedaan, was zo blij en wilde schreeuwen van blijdschap. Daarvoor pakte ik een kussen en schreeuwde heel hard in het kussen. En nog eens. Hihaaaaaaaa! Jooeehoeeee!

Ik was alleen thuis en kon op dat moment met niemand mijn blijdschap delen. Alleen met mijzelf, maar dat gaf niets. Ik was blij.

Nu was ik weer alleen. Nu zou ik graag iemand hebben om deze ervaring te delen. Er over praten. Niet alleen maar nadenken. Rondjes draaien in mijn hoofd.

Wat heb ik fout gedaan? Wat heb ik niet verteld bij de start van dit traject? Hoe had ik duidelijker kunnen zijn? Wat kan ik nog doen om dit om te draaien? Hoe kan ik haar duidelijk maken dat dit enorm belangrijk is voor haar zichtbaarheid?

Januari was toch al niet zo’n goede omzet maand tot nu toe. De lat ligt hoog voor dit jaar en het begin is gelijk slecht. Ik moet gewoon even horen dat het goed komt.

Mijn vrouw is op dit moment niet de persoon om dit te delen. Zij denkt gelijk aan de inkomsten. Mijn drive om te ondernemen vind ze lastig, de onzekerheid. Wanneer ik dit deel met haar gaat ze zeker niet zeggen “Het komt wel goed.” Dat wil ze juist van mij horen.

Nadat ik de drempel heb genomen pak ik de telefoon en bel ik mijn mastermindmaatje. De afgelopen dagen zat zij ook in wat ruwer vaarwater. Een goed moment om te bellen om te zien hoe het gaat en of ik haar kan helpen.

Ze is blij met mijn telefoontje. Ze deelt wat ze heeft gedaan en waar het vastloopt. Ik luister en geef haar een paar ideeën wat ze kan doen. Ze is blij en weet wat ze heeft te doen vandaag.

Dan vertel ik dat ik niet alleen maar bel om te vragen hoe het met haar gaat. Met trillende stem vraag ik aan haar of ze me even kan zeggen dat het allemaal goed komt. Want ik weet dat het goed komt, ik ben niet voor niets ondernemer. Dit is een tegenslag, onverwacht, maar het betekent niet het einde. De wereld gaat niet ten onder.

En toch. Toch vind ik het op zo’n moment fijn om te horen. Iemand die gewoon tegen je zegt dat het goed komt. En zij weet dat ik het nodig heb en zegt het gewoon. Dan stelt ze vragen en ik vertel wat er gebeurt is.

Nadat ik heb opgehangen schrijf ik op wat er gebeurt is en de kans die ik zie in wat er gebeurt is. De training waarmee ik net gestart ben heeft een online groep. Ik merk dat de deelnemers open zijn, het proces delen en hulp zoeken bij de andere deelnemers. Daar deel ik wat er gebeurt is en het nieuwe product dat ik zie.

Dat verhaal deel ik ook nog eens in de online groep van onze mastermind. Langzaam maar zeker voel ik dat ik uit mijn hoofd kom. Tijd voor een wandeling. Ruimte maken in mijn hoofd.

De Eenzame Ondernemer

Ik vind het heerlijk om ondernemer te zijn en alleen te werken in mijn kantoor thuis. Momenten zoals nu, muziekje aan en schrijven. Een online webinar geven. Een product uitdenken. Een verkooppagina maken. Werken waar en wanneer ik wil. De vrijheid.

“Mis je de collega’s niet?”, wordt wel eens gevraagd. Nee, ik mis ze niet. Alleen soms, heel soms, op dit soort momenten om je vreugde of moeilijke momenten te delen.

In je eentje ondernemen is niet altijd eenvoudig. Lastige beslissingen moet je alleen nemen. Je moet in je eentje tegenslagen verwerken zoals klanten die onverwacht stoppen. Je moet in je eentje nadenken over investeringen. Je strategie uitdenken.

Tenminste zo voelt dat voor mij op zo’n  moment. Daarvoor ben je ondernemer, je moet alleen de uitweg vinden.

Dat is natuurlijk niet zo. Ik kan bij genoeg mensen terecht, alleen op zo’n moment als ik helemaal in mijn hoofd zit zie ik dat niet meer. Ik zoek in mijn eentje de uitweg.

Bij wie kun je dan terecht?

Alles alleen doen is op zo’n moment niet de beste oplossing.  Het rondjes draaien in je hoofd geeft niet de beste oplossing. Je zit in een soort mist en je ziet niet alle uitwegen die er zijn.

Hoe komt je uit zo’n slecht moment? Derek Sivers vertelt zijn manier om dit te veranderen Getting out of a bad place.

Een deel van de oplossing vind ik in zijn artikel “Observe Now. Act later.” Observeer nu. Is het werkelijk zo’n slechte situatie? Nee, het zit vooral in je hoofd. Niet het juiste moment om na te denken (in je hoofd) over de beste oplossing. Je hoofd is wollig en je acties zullen ook wollig zijn.

Een goed artikel, maar ik mis iets.

Praten met andere ondernemers. Praten met je coach die dit al eerder heeft meegemaakt. Mastermindmaatjes die je kennen en de juiste vragen kunnen stellen. Ondernemers die al op een niveau zijn waar jij naar toe wil. Mensen die dit al vaak genoeg hebben meegemaakt.

Waar vind ik hulp

Enkele plekken waar ik hulp zoek bij dit soort momenten.

Dit is ook het onderwerp van het webinar op maandag 2 februari om 11.00u. Meld je hier aan voor de maandelijkse vraag & antwoord webinar. http://ernohannink.nl/gratis-maandelijkse-vraag-antwoord-webinar/

1. Mastermind

Ik heb het al vaker gezegd, de mastermind groep is voor mij en mijn bedrijf enorm belangrijk. Door het delen, de kritische vragen, de hulp, tips en terugkoppeling heb ik enorm veel geleerd.

Dit zijn mensen die ik altijd kan bellen om een lastige vraag te stellen, voor een luisterend oor, of zicht op een andere weg naar de oplossing. Al moet ik ook op dat soort momenten wel een drempel over om ze te bellen. Het eerste gevoel is, ik moet dit zelf doen.

Een mastermind is dus een goede manier om uit zo’n lastige situatie te komen. Een mastermind waarin je gelijkwaardig bent en alles deelt. Elkaar helpt door dik en dun.

2. Coach

Jij bent coach, een ondernemende coach. Je weet als geen ander hoe belangrijk een coach kan zijn. Ook voor jouw ondernemersvragen is een coach superfijn.

Daarmee bedoel ik niet een collega coach uit je supervisiegroep. Maar een coach die op dit onderwerp al verder is dan wat jij nu wil bereiken.

Een coach die wat jij meemaakt al veel vaker heeft meegemaakt en heeft gezien. Iemand die op zo’n moment direct een aantal mogelijke oplossingen voor je heeft. Die je uit je hoofd kan halen en een licht schijnt op de weg die je te gaan hebt.

3. Groepen in Facebook

De afgelopen maanden heb ik me in Facebook bij een aantal bijzonder leerzame groepen aangesloten. Groepen met succesvolle ondernemers die al een paar stappen verder zijn op het onderwerp en veel delen. Groepen waar je praktische vragen kunt stellen.

De andere leden van de groep zijn bereid je te helpen. Geven antwoorden en suggesties als je iets vraagt of deelt. Waardevolle groepen rondom marketing en ondernemerschap op de onderwerpen waar ik verder wil komen.

Een groep die hoort bij de training waar ik nu middenin zit. Allemaal ondernemers die aan hetzelfde onderwerp werken. Herkenbare problemen en uitdagingen delen. Het proces en ontwikkeling van de training delen. Hulp vragen van de andere deelnemers.

Al werkt het allemaal online en komen de deelnemers van over de hele wereld, ze helpen elkaar. Het helpt, delen in de groep en reacties krijgen. Nieuw licht op jouw probleem.

4. Platformen als The Vault

Je hebt ook forums waar je dingen leert van de ondernemer. Door trainingen en de antwoorden die je krijgt in het forum. Samen met andere deelnemers verder komen op een bepaald onderwerp.

Naast de groepen in Facebook zijn dit premium forums. Je betaald voor toegang.

Ik denk aan de groep 5000BC van Sean D’Souza waar ik lid van ben. Zeer waardevol vooral om te leren over schrijven en marketing en nog veel meer.

De groep in de Amazing Biz and Life Academy van Leonie Dawson of de Inner Circle van Sandi Krakowski.

Of natuurlijk de groep voor coaches die ik gestart ben in 2014, The Vault. Ook hier kun je vragen stellen aan mij en de andere leden als je vastloopt.

5. Wandelen en mediteren

Een wandeling van ongeveer een uur in de buitenlucht, in de natuur, helpt mij ook. Soms heb ik het gevoel dat ik dan letterlijk even wegloop van het moment, een beetje vlucht. Maar altijd wordt het weer rustig in mijn hoofd tijdens zo’n wandeling en krijg ik weer inspiratie. Hierover heb ik ook een gaaf interview opgenomen met Hilde Backus dat in april live komt op de #1CoachBiz podcast.

Recent ben ik ook gestart met mediteren. Bewust even 10 minuten stilzitten. De aandacht bij mijn adem. Het hier en nu.

Voor mij is een wandeling ook een vorm van mediteren, maar nu kan ik dat in mijn kantoor. Een andere stoel, achter het bureau vandaan. Handig als het buiten geen fijn weer is om te wandelen.

Ik gebruik twee apps op mijn telefoon om mij te helpen bij het mediteren, Headspace en Insight Timer.

Eenzame ondernemende coach

Voel jij je soms ook eenzaam?

Wat is jouw manier om uit een moeilijk moment te komen?

Ik hoor graag van jou. Deel het hieronder in de reacties of stuur een berichtje via Twitter @ernohannink  of in deze Facebook groep.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

content marketing blog
Inspiratie
6 soorten content marketing

Wat is content marketing, welke vormen zijn er en hoe kun je het inzetten voor jouw bedrijf. Lees hieronder welke 6 soorten van contentmarketing er zijn en hoe je ze strategisch kunt toepassen. Content marketing Content marketing is een strategische vorm van marketing die er op is gericht om waardevolle, …

geen nieuwsbrief als naam gebruiken
Inspiratie
Een nieuwsbrief geen nieuwsbrief noemen – wat dan wel?

De digitale nieuwsbrief / mailing / newsletter / e-mailing is inmiddels al vele jaren oud. Het is een goedkope opvolger van de papieren versie van de nieuwsbrief. In het begin was het ook vrij eenvoudig om nieuwe aanmeldingen te krijgen voor jouw nieuwsbrief waarin je nieuwsfeiten en tips weg gaf. …

Inspiratie
Kerst reclames 2017

Het is ook voor reclamebureau’s een heerlijke tijd, de kerstdagen. Grote en kleine merken / ondernemingen / bedrijven willen met de kerst een mooie boodschap combineren met een aanbieding of gewoon mensen herinneren dat ze er zijn. Reclame makers kunnen hun creativiteit ten volle benutten in de vorm van humor, …

Shares