Bij de keuze van de ideale klant voor jouw bedrijf is het belangrijk dat je weet waar jij voor staat. Wat zijn jouw kernwaarden en wat is jouw levensdoel.

Opschrijven en publiceren van jouw kernwaarden en levensdoel helpt bij het aantrekken en afstoten van mensen. Je wilt de allerbeste mensen aantrekken, dan moeten ze wel passen bij jou. Bij waar jij voor staat.

Uit ervaring weet ik dat het lastig kan zijn om je kernwaarden helder te krijgen, laat staan dat je het doel kunt opschrijven waarom je hier bent. Wat jouw bijdrage is aan deze wereld.

Jouw doel in het leven

Levensdoel en jouw begrafenis

In het boek E-myth Revisited: Why Most Small Businesses Don’t Work and What to Do About It (aff) brengt Michael E. Gerber je in de sfeer van je eigen begrafenis.

Vanuit de vier hoeken in de aula komt jouw stem. Je vertelt de aanwezigen het verhaal van jouw leven. Hoe wil je dat dit verhaal gaat?
Dat is jouw belangrijkste doel.

Wat wil jij dat je later kunt zeggen over je leven als het te laat is om er nog iets aan te veranderen?
Dat is jouw belangrijkste doel.

Schrijf de tekst voor dat verhaal. Als je het verhaal hebt geschreven hoef je er alleen nog maar naar te leven.
Maak je eigen leven.
Actief je leven maken zoals je wilt dat het moet zijn.

Doelen en waarden helder krijgen

Tina Su beschrijft hoe zij dit deel in Gerber’s boek heeft gebuikt om haar waarden en doelen weer op een rij te krijgen.

Dit zijn de doelen van Tina:

What matters most is my connection with myself, being present and feeling blissful.
What I value most is having meaningful relationships with people. Being able to connect with people on deep levels.

I plan to be financially independent, and have control of my time and location. I plan to work only on projects and causes that I connect with. I plan to acquire my finances without violating my values, goals and personal mission.

I plan to travel and live in different parts of the world. Experiencing different cultures, documenting them in photographs and sharing them with others.

I will buy my mom a house in Vancouver with a ravine in the backyard. That’s a dream of hers and I’d like to fulfill it.

Having a family is important to me. I desire a deep, loving relationship with my spouse.

To live everyday fully as if it was my last.

Tina heeft een lijst met 15 vragen gemaakt die jou kunnen helpen om je kernwaarden en doel te vinden.

  1. Waarvan wordt jij vrolijk? (activiteiten, mensen, gebeurtenissen, hobbies, projecten, etc.)
  2. Wat waren de favoriete dingen die je deed in het verleden? En nu?
  3. Bij welke activiteiten vergeet je de tijd?
  4. Wat geeft je een goed gevoel over jezelf?
  5. Wie inspireert je het meest? (bekend persoon of naaste, bijvoorbeeld familie, vrienden, auteur, artiest, leiders etc.) Welke kwaliteiten van de individuele personen inspireren je?
  6. Waar ben je van nature goed in? (kennis, vaardigheden, talent etc.)
  7. Waar vragen de meeste mensen jouw hulp bij?
  8. Als je in iets zou lesgeven, waar zou jij dan leraar in zijn?
  9. Waar zou je spijt van hebben omdat je het niet volledig doet, bent of hebt in het leven?
  10. Je bent nu 90 en je zit in de luie stoel in je kamer. Je bent op je gemak. Je bent dankbaar en gelukkig over het mooie leven dat achter je ligt. Als je terug kijkt op je leven naar alles dat je bereikt en vergaard hebt, alle vrienden en relaties die je hebt gehad, wat is dan het belangrijkste voor jou? Maak een lijst.
  11. Wat zijn jouw diepste waarden? Schrijf er 3-6 op.
  12. Wat zijn een aantal uitdagingen, moeilijkheden en obstakels die je hebt overwonnen of die je aan het overwinnen bent? Hoe heb je dat gedaan?
  13. Welke (goede) doelen geloof jij sterk in? Waarmee voel je je verbonden?
  14. Als je een boodschap bij een hele grote groep mensen duidelijk kon krijgen. Wie zouden deze mensen zijn? Wat zou je boodschap zijn?
  15. Met jou talent, passie en waarden. Hoe kun je deze bronnen gebruiken om te helpen, bij te dragen (aan mensen, doelen, organisaties, natuur, omgeving, planeet, etc.)

Voor het beantwoorden van deze vragen moet je tijd vrij maken. Als je eenmaal de antwoorden hebt wordt het veel eenvoudiger jouw ideale klant te kiezen en aan te trekken.

Bij het schrijven van een boek kom je onderweg veel dingen tegen die goed passen in het verhaal van je boek. Bij de afronding van een boek moet je ook schrappen om tot de kern te komen. Ik had ook nu te veel waardevolle informatie. Dit is een onderdeel dat het niet gehaald heeft in het definitieve manuscript van het boek Kies je doelgroep.

Benieuwd naar mijn kernwaarden en levensdoel? Ik heb ze ook onderzocht, opgeschreven en gepubliceerd.

Ik ben benieuwd naar jouw kernwaarden en levensdoel. Heb jij ze gepubliceerd? Deel ze.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Tags: , ,

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>