Kwaliteit vs kwantiteit 1 – Rebecca Black met Friday

De afgelopen weken viel me iets op, het gaat over kwaliteit vs kwantiteit. Lang was ik van mening dat kwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit. Als je een lijst van potentiële klanten hebt van de juiste kwaliteit, dan heb je altijd werk. Ik begin toch te twijfelen. Kwantiteit is zeker van belang. Misschien wel het belangrijkste.

rebecca black friday Kwaliteit vs kwantiteit 1   Rebecca Black met FridayHet leek me interessant hier een artikel over te schrijven. Gaandeweg ontdekte ik steeds meer onderwerpen, discussies en ideeën over kwaliteit en kwantiteit. Vandaar dat ik het ga verdelen over meerdere artikelen. Het zal vooral gaan over kwaliteit vs kwantiteit in relatie tot social media, online netwerken en klanten krijgen.

Deze serie begint met het enorme succes van Rebecca Black (deel 1). De 13 jarige Rebecca die het liedje Friday zingt. De single is 13 maart gelanceerd. In 2 weken naar 60 miljoen mensen die het liedje hebben bekeken, beluisterd. Wow.

Dit wordt het slechtste liedje/clip genoemd. Friday door Rebecca Black.

De video op YouTube (het origineel) is ondertussen ruim 60 miljoen keren bekeken. 60 miljoen voor het slechte liedje ooit! De mening over deze kwaliteit is natuurlijk subjectief.

Een slecht liedje lokt reacties uit. Al bijna 1 miljoen reacties. De meeste mensen vinden het een slecht liedje. 128.000 stemmen leuk, en ruim 1 miljoen stemmen niet leuk.

Het officiele Twitter account van Rebecca heeft ondertussen ruim 14.000 volgers.

Het liedje en de video lokken natuurlijk ook allerlei parodieën uit. Ook deze video’s kunnen rekenen op een paar miljoen kijkers. Het succes van Rebecca’s clip trekt ook verkeer naar deze parodieën.

Er valt ook geld te verdienen met zo’n ‘slecht’ liedje. Todd Wasserman heeft op Mashable een schatting gemaakt op basis van het het aantal views en advertentie inkomsten.

According to Forbes columnist Chris Barth, YouTube makes about $1 per thousand page views, of which content creators like Black (and Ark Music Factory, the Los Angeles-based producer that wrote the tune) get 68% of the profit. If that’s the case, then the total take for Black and her producer is about $36,000.

Going by a similar ballpark measure, Black’s iTunes sales of 37,000 in the first week nets out to about $26,000 if 101 Distribution‘s claim that Apple pays $.70 per download is true. Adding those two figures together, Black and Ark Music Factory have netted about $62,000. That’s not including whatever revenues Ark gets for selling a Friday ringtone at $1.29.

Rebecca Black Kwaliteit vs kwantiteit 1   Rebecca Black met FridayDus ruim 44.000 Euro.

Nu heeft/hebben ze (heel slim) gezegd dat de inkomsten worden gedoneerd aan Japan en haar school (Rebecca is 13).

De bekendheid vanwege dit ene ‘slechte’ liedje gaat haar namelijk veel meer opleveren dan de advertentieinkomsten van YouTube en iTunes.

Zo heeft bijvoorbeeld Lady Gaga al gezegd dat ze een genious is. En zij kan het weten want als iemand weet hoe social media werkt en geld verdienen in de muziek dan is zij dat wel.

Volgens mij een voorbeeld waar kwantiteit duidelijk wint van kwaliteit.

#qualityvsquantity 0-1

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

content marketing blog
Inspiratie
6 soorten content marketing

Wat is content marketing, welke vormen zijn er en hoe kun je het inzetten voor jouw bedrijf. Lees hieronder welke 6 soorten van contentmarketing er zijn en hoe je ze strategisch kunt toepassen. Content marketing Content marketing is een strategische vorm van marketing die er op is gericht om waardevolle, …

geen nieuwsbrief als naam gebruiken
Inspiratie
Een nieuwsbrief geen nieuwsbrief noemen – wat dan wel?

De digitale nieuwsbrief / mailing / newsletter / e-mailing is inmiddels al vele jaren oud. Het is een goedkope opvolger van de papieren versie van de nieuwsbrief. In het begin was het ook vrij eenvoudig om nieuwe aanmeldingen te krijgen voor jouw nieuwsbrief waarin je nieuwsfeiten en tips weg gaf. …

Inspiratie
Kerst reclames 2017

Het is ook voor reclamebureau’s een heerlijke tijd, de kerstdagen. Grote en kleine merken / ondernemingen / bedrijven willen met de kerst een mooie boodschap combineren met een aanbieding of gewoon mensen herinneren dat ze er zijn. Reclame makers kunnen hun creativiteit ten volle benutten in de vorm van humor, …

Shares