Liever iets nieuws starten dan bestaande doelen realiseren

Eén van de uitdagingen waar ik telkens weer tegenaan loop is dat ik iets nieuws start voordat ik voldoende geoogst heb. Ik bedenk liever een nieuw product, programma, training of boek dan dat ik actief aan de slag ga voor mijn bestaande doelen realiseren. Herken je dit?

New Shiny Object Syndrome - doelen realiseren

Niet dat het slecht gaat met mij nu.
Sterker nog, de omzet en winst van heel 2013 had ik al in de eerste 5 maanden van 2014 bereikt.

Het nadeel van het ontwikkelen van (nieuwe) producten is dat ik enorm intern gericht werk.
Er is nauwelijks tijd en ruimte voor andere dingen. Al mijn energie en aandacht gaat naar dat nieuwe product.

Dit betekent dat ik tegelijkertijd nauwelijks aandacht en energie over heb om mij te richten op nieuwe klanten. Ruimte om mijn bestaande, afgeronde, goed werkende, producten onder de aandacht te brengen van nieuwe klanten.

Zelfs bestaande klanten leiden onder mijn New Shiny Object Syndrome.
Later reageren op e-mails. Minder schrijven in The Vault. Minder artikelen. Beloofde e-boek en rapport komt maar niet af.

En dan is het weer tijd voor de mastermind ontmoeting,
vertellen wat ik bereikt heb, plannen schrijven voor het derde kwartaal.

Het is echt fijn een goede mastermind groep te hebben
waarin we verantwoording naar elkaar afleggen wat we bereikt hebben en wat we nog gaan doen.

Een paar dagen voor de mastermind ben ik dan ook druk bezig met het uitwerken van de plannen en nieuwe ideeën. Nadat ik alles op papier heb stuur ik de cijfers en het plan voor het komend kwartaal naar de mastermind leden. Zodat ik goed voorbereid mijn plannen kan presenteren.

Tijdens de mastermind ontmoeting licht ik de cijfers toe.
Ik vertel hoe ik me voel en hoe ik de plannen voor het komend kwartaal zie.

En dan….
Het liefste hoor ik natuurlijk, “Dat zijn goede ideeeën en gave plannen Erno.” Maar nee.
Dan krijg ik om de oren van mijn mastermind maatjes.

“Het klinkt als heel veel werk.”, zegt M.
“Het zijn weer allemaal nieuwe dingen”, zegt P.
Ik stribbel nog wat tegen, “Nee, de master class gaat over Hyperspecialisatie.”
“Heb je de master class al eerder gegeven?”
“Euh, nee.”
“Nieuw dus.”
“Mmm, ja.”

Ik had weer allemaal nieuwe plannen gemaakt.
Dat terwijl ik nog lang niet mijn begroting van het Handboek Hyperspecialisatie heb bereikt. De begroting is 1.000 stuks. Ik zit nu nog onder de 100.

De begroting voor The Vault is 100 leden in 2014. Er zijn nu 25 leden. Ook daar is nog wat te doen het komende kwartaal.

We praten over de omzet die de nieuwe dingen opleveren.
Zoals gewoonlijk ben ik optimistisch over mijn plannen.

“Met focus en aandacht op het handboek zou je toch die 1.000 moeten kunnen halen?”
Ze geven voorbeelden van eigen boeken en collega’s die met slimme acties en samenwerkingen in de managementboek top 10 zijn geeëindigd waardoor de verkoop lang doorliep.

Ze laten weer haarfijn mijn zwakke plek zien.
Ze brengen me terug naar het oorspronkelijke doel. Stellen mij vragen over wat de klant echt nodig heeft. Wat ik financieel nodig heb. Geven suggesties.

Na het diner in het Wapen van Middelie en tussen het WK-gedruis door bespreken we trends en de bewegingen in de markt. Kennis wordt steeds meer gratis aangeboden, universiteiten van over de wereld plaatsen hele lessen op Youtube zogenaamde MOOCs (Massive Open Online Course). Waar kun je nog wel geld voor vragen?

De mastermind ontmoeting is weer voorbij, het denkwerk nog lang niet. De rit van Middelie naar Doetinchem geeft alle tijd en ruimte om de raderen te laten werken.

Terug naar de kern – de bestaande doelen realiseren

Na wat denkwerk tijdens de nacht en ochtend na de mastermind en een wandeling kwam ik tot de volgende gedachten:

  1. Mijn klanten willen online zichtbaarheid (manifesteren).
  2. Om dit te doen moeten ze kiezen klant/product (hyperspecialisatie)
  3. Dan moeten ze dit implementeren (bouw je platform, lijst en netwerk)
  4. En ze zoeken naar accountability (iemand die ze ondersteunt en herinnert)

Dit moet ik dus gaan leveren met o.a.:

  • dag om te helpen bij de keuze.
  • implementatie dagen en een implementatie team (uitbesteden)
  • accountability in de 1-op-1 mentoring en groepsmentoring

Gestelde doelen die ik echt wil realiseren in 2014:

Nieuw:
1 Masterclass – wil graag experimenteren met ontmoeten, dus dit jaar toch echt een master class! Wel pas in het laatste kwartaal van 2014. Zoals P. al zei tijdens de mastermind, een event levert veel meer op dan een jaarprogramma. Ook Sean D’Souza is er duidelijk in, de deelnemers van de workshops nemen ook daarna meer van je af.

Focus op het boek dan loopt de rest ‘vanzelf’ vol.

Focus op inhoud en vooruitgang deelnemers The Vault.

Testimonials verzamelen voor boek, the Vault en thuisstudies.
E-mail serie voor nieuwe abonnees focus op kiezen van klant en punten hierboven. Serie afsluiten met verkoop handboek hyperspecialisatie.
Adverteren op Facebook met funnel richting handboek.
En nog veel meer ideeeën om dit handboek de wereld in te brengen.

Bestaande producten meer onder de aandacht (o.a. in wekelijkse e-mails):
thuisstudies als “Meer succes met Facebook voor Coaches”, “Van doelgroep naar hyperspecialisatie” en “Van website naar Power Platform”.
Banners hiervoor laten ontwerpen.

Focus dus
Focus op de bestaande producten. Focus op de promotie van deze producten. Manifesteren.
80% van je tijd aan het bestaande en maar 20% van je tijd aan nieuwe dingen.

De komende dagen een nieuwe planning maken voor het komende kwartaal. Wat ga ik wanneer doen om het handboek hyperspecialisatie meer onder de aandacht te krijgen?

Begin jij ook liever iets nieuws?

Welke situatie(s) herken jij wanneer je liever iets nieuws begint dan je bestaande doelen realiseren?

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

content marketing blog
Inspiratie
6 soorten content marketing

Wat is content marketing, welke vormen zijn er en hoe kun je het inzetten voor jouw bedrijf. Lees hieronder welke 6 soorten van contentmarketing er zijn en hoe je ze strategisch kunt toepassen. Content marketing Content marketing is een strategische vorm van marketing die er op is gericht om waardevolle, …

geen nieuwsbrief als naam gebruiken
Inspiratie
Een nieuwsbrief geen nieuwsbrief noemen – wat dan wel?

De digitale nieuwsbrief / mailing / newsletter / e-mailing is inmiddels al vele jaren oud. Het is een goedkope opvolger van de papieren versie van de nieuwsbrief. In het begin was het ook vrij eenvoudig om nieuwe aanmeldingen te krijgen voor jouw nieuwsbrief waarin je nieuwsfeiten en tips weg gaf. …

Inspiratie
Kerst reclames 2017

Het is ook voor reclamebureau’s een heerlijke tijd, de kerstdagen. Grote en kleine merken / ondernemingen / bedrijven willen met de kerst een mooie boodschap combineren met een aanbieding of gewoon mensen herinneren dat ze er zijn. Reclame makers kunnen hun creativiteit ten volle benutten in de vorm van humor, …

Shares