Mensen inspireren en mensen helpen

In mijn blog-babytijd ging het voor mij over mensen enthousiast maken.

Ik kreeg vaak te horen dat ik zelf enthousiast was en goed was in mensen enthousiast maken voor nieuwe dingen. Niet voor niets heet het blog enthousiasmeren.nl (staat nog steeds online).

Ik heb daarna wel geleerd dat mensen enthousiast maken (inspireren) leuk is, maar niet veel oplevert. Er moet ook een actie komen. Door enthousiast te vertellen over wat jij doet of over andere dingen enthousiast vertellen, worden mensen geen klant.

inspireren en helpen

De noodzaak om klant te worden als ze eenmaal enthousiast of geïnspireerd zijn is laag.
Ze zijn nu enthousiast dus ze kunnen weer verder zonder jouw hulp. Sterker nog ze hebben je hulp net gehad en het heeft geholpen. Ze zijn enthousiast en kunnen weer verder.
Mijn ervaring is dat het veel handiger is als je weet wat het probleem is van je klant.
Daar willen ze echt van af. Daar kunnen ze wel wat hulp bij gebruiken, betaald of onbetaald. Als het probleem maar verdwijnt.

Het probleem zorgt voor urgentie.

Hoe eerder je van het probleem af komt des te beter.

Stel je hebt een website.
Het is belangrijk dat je site zichtbaar wordt voor jouw doelgroep.
Je wil gevonden worden in de zoekmachine, gedeeld worden in de sociale sites.
De site moet er natuurlijk ook goed uit zien.

Het is eenvoudig een hele dag op het internet te dwalen op zoek naar inspiratie voor een mooi ontwerp van jouw site. Ga je dan uiteindelijk met één van die ontwerpen aan de slag? Waarschijnlijk niet.

Je gebruikt de inspiratie om naar, een voor jou bekende, sitebouwer te gaan
Je geeft hem jouw inspiratie. Daarmee gaat hij/zij aan de slag en komt met een nieuw ontwerp.

Of wat vaak gebeurt, wel inspiratie, maar geen actie.
Je hebt inspiratie gekregen. Denkt over een nieuw ontwerp, maar er komt net een e-mail binnen die je nu moet beantwoorden, dan gaat de telefoon. Snel naar je volgende afspraak. En de dag is alweer om. Je legt de inspiratie even aan de kant tot het moment dat het beter uitkomt.

Nu pak je het probleem.
Je hebt een website en ze ziet er oké uit. Het grote probleem: de site converteert niet. Bezoekers worden geen inschrijvingen op je lijst, of beter nog kopers van je product.

Dat is een probleem.

Je krijgt te weinig klanten.
Met alle informatie, inspiratie, ideeën en tips die je geeft op je site krijg je veel verkeer, maar veel te weinig klanten. Je weet niet waar de oplossing ligt, maar je weet wel wat het probleem is.

Nu ga je op zoek naar iemand die verstand heeft van dat probleem.
Je huidige sitebouwer heeft je niet genoeg kunnen helpen om dit probleem op te lossen. Anders had je het probleem niet op dit moment. Vaak is het zelfs zo dat als je de adviezen doorgeeft dat ze worden aangevochten. Je komt op een gevoelig terrein bij jouw huidige leverancier.

Je leest de site van de expert op jouw probleem, hij geeft je tips hoe je het kunt veranderen.
Daarnaast geeft hij ook direct hulp, een product of dienst. Je kunt het zelf doen met zijn/haar hulp of je laat het volledig aan de expert over.

Eén ding staat vast. Dit probleem moet worden opgelost.
Veel meer bezoekers moeten worden omgezet in klanten. Daar wil je zo snel mogelijk mee aan de slag.

Het probleem oplossen is belangrijker dan inspiratie op dit moment.

Inspireer jij liever of los je graag een probleem van je klant op?

Laat het hieronder in de reacties horen.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *