Achterhoek Connect is het evenement in de regio waar overheid, politiek en bedrijfsleven nadenkt en discussiert hoe we de regio aantrekkelijk kunnen maken met social media.

Volgens onderzoek neemt het aantal Nederlanders over ongeveer 30 jaar af. In een aantal regio’s in Nederland is er nu al een daling in het aantal inwoners te merken. In een deel van de Achterhoek was dit vorig jaar ook al merkbaar.
weg uit de Achterhoek
Credit: foto I’m still running away door Vincepal

Uit een bericht in de Stentor (6 feb 2010) Achterhoek loopt leeg:

“Daar is nu al sprake van bevolkingsafname. Met name in Berkelland en Bronckhorst. Die twee gemeenten leverden in 2009 174, respectievelijk 143 inwoners in. Een bevolkingsafname van ongeveer 0,4 procent.

In Bronckhorst overleden in 2009 370 mensen. Daar stonden 318 geboorten tegenover. In de gemeente vestigden zich 1120 nieuwe inwoners, maar er vertrokken er 1211.”

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), is duidelijk dat de Achterhoek al sinds 2007 krimpt.

Het is misschien wat lastig mensen aan te moedigen minder te sterven of meer kinderen te krijgen, maar op de andere 2 hebben we samen wel invloed.

Bij het krimpen van de regio heeft dit natuurlijk ook invloed op bedrijven in de regio. Dit gaat verder dan alleen de omzet. Denk bijvoorbeeld aan de hoogopgeleide werknemers, die je nodig hebt om te blijven vernieuwen als bedrijven. Ze trekken weg uit de regio voor de opleiding en komen niet terug.

Rik Swieringa, projectmanager van de campagne Echt Achterhoek in de Pers, Volop actie in de Achterhoek:

“Achterhoekers zijn nu eenmaal bescheiden mensen, die zullen niet snel opscheppen over hoeveel er hier te doen is. Zo weet bijvoorbeeld iedereen dat de Aviko-fabriek in de Achterhoek staat, maar bijna niemand weet dat daar niet alleen friet wordt gemaakt maar dat er ook veel hightech-banen zijn.”

De campagne Echt Achterhoek (op Facebook) heeft in het land veel positieve aandacht gekregen. Voor sommige mensen is dit nog niet genoeg.

Jolanda Luimes wil politiek, overheid en het bedrijfsleven met elkaar in contact brengen zodat ze met elkaar hierover kunnen nadenken. Social Media kan hier in een sleutelrol spelen.

Nieuwe mensen aantrekken naar de Achterhoek met social media, studenten blijven betrekken bij de regio terwijl ze studeren. Gebruik de online krachten om samen de regio te ontwikkelen en aantrekkelijk te maken.

We mogen best iets meer van de hoge toren blazen. Natuurlijk doen we al snel gek genoeg, maar waarom zo weinig aandacht voor positieve ontwikkelingen in de regio?

Denk bijvoorbeeld eens aan de Tweet Mirror die in deze regio bedacht en ontwikkelt is. Of leer van een van de meest succesvolle online kledingwinkels – Kleertjes in Nederland vind je in Doetinchem!

Tijdens het evenement Achterhoek Connect op 7 oktober speelt de Achterhoeker Menno Lanting een sleutelrol. Menno is geboren in Borculo en is auteur van HET managementboek van 2011 Connect (aff). Eerder dit jaar kwam ook zijn tweede boek Iedereen CEO (aff) uit.

Menno gaat het vooral over de grote bewegingen hebben in organisaties. Hoe kun je jonge mensen aantrekken en behouden. Welke rol speelt leiderschap daarin en wat kan sociale media betekenen.

Na de presentatie van Menno krijgen we een korte presentatie van Bram Pape over de Tweet Mirror die hij heeft bedacht en ontwikkelt. Peter Reddering van Kleertjes legt uit hoe de sociale factor een rol speelt in de interactie met de klant.

Video van de Tweet Mirror

Aansluitend is er een debat waaraan vertegenwoordigers van de retail, zorg, cultuur, overheid, politiek deelnemen.

Daarna is er ruimte te netwerken met collega’s uit de regio. Vraag elkaar hoe je social media al gebruikt. Wat kun je nog verbeteren.

Leer ook van de bedrijven in de Achterhoek die in de ConnectStreet staan die al enorm veel doen met social media.
Olaf Molenaar heeft de mensen bij elkaar gebracht in de Connect Street.

In de video vertelt hij er meer over.

Kom vrijdag 7 oktober naar Achterhoek Connect in Eibergen. Geef je op nu het nog kan.
Deelname aan deze middag Euro 145,00 p.p. (excl btw), dan krijg je het nieuwste boek van Menno Lanting, Iedereen CEO, mee naar huis (Euro 22,50 in de winkel).
Aanmelden Achterhoek Connect

Als dagvoorzitter ben ik betrokken bij dit evenement en ondersteun ik deze uitdaging van onze regio.

Hoe zie jij dat social media krimpregio’s als de Achterhoek kan helpen aantrekkelijk te worden?

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>