De focusvraag en de succesgewoonte voor productiviteit

Ontspan en doe minder.
Doe op de juiste momenten in het leven de juiste dingen.

Kun je eerlijk zeggen tegen jezelf? “Dit is waar ik nu moet zijn en dit is precies wat ik nu moet doen.”

Dit is deel 2 uit de serie Waar het allemaal om draait, 1 ding.

De focusvraag

De focusvraag uit 1 ding:
welk ene ding

De focusvraag opgebroken

Welk éne ding kan ik doen…
Één ding. Terug gebracht naar de essentie. 1 ding.
Kan ik doen – er is dus een keuze. Jij denkt na en bepaalt de richting.

…waardoor…
Als je het éne ding doet dan heeft dat een gevolg. Andere dingen kun je niet doen.

…al het andere eenvoudiger of zelfs overbodig wordt?
Het hefboom effect. Het éne ding dat je vandaag doet heeft een grote impact.

Het gaat over het éne ding voor je bedrijf, voor de toekomst. Welke éne ding wil je bereiken over 10 jaar, over 20 jaar, in je leven.

Het gaat ook over de kleine dingen. Welk éne ding moet je vandaag doen om een bijdrage te leveren aan dat grote ding.

Focus op één ding en je kunt bijzondere dingen bereiken.
Focus op één klant en je trekt er veel meer aan.

De succesgewoonte

Het éne ding geldt niet alleen voor je werk. Je past het toe op alle aspecten van je leven. Sterker nog, je begint bij de belangrijkste, jezelf.

Dit zijn de onderdelen waarvoor Keller de focusvraag gebruikt:
Welke éne ding kan ik doen waardoor al het andere eenvoudiger of zelfs overbodig wordt?

  • … voor mijn spirituele leven
  • … voor mijn lichamelijke gezondheid
  • … voor mijn privéleven
  • … voor mijn belangrijkste relaties
  • … voor mijn werk
  • … voor mijn bedrijf
  • … voor mijn financiën

Zelf gebruik ik 5 pijlers:

  • Aandacht voor mijzelf
  • Aandacht voor mijn gezin
  • Aandacht voor mijn bedrijf
  • Aandacht voor de omgeving
  • Aandacht voor een betere wereld

Maak je éne ding onderdeel van je dagelijkse routine.
Door ieder dag na te denken over het éne ding wordt dit een routine.
Je krijgt richting en gaat vooruit.

Het kost tijd om er een gewoonte van te maken, reken op 66 dagen (2 maanden) of misschien zelfs meer.
Gebruik de focusvraag voor betere resultaten, en stel ze continue.

Schrijf op een memoblaadje

“Tot mijn éne ding gedaan is, is al het andere alleen maar afleiding.”

Hang dit blaadje op bij je werkplek. Maak het de achtergrond van je computer.

Tot mijn ene ding gedaan is

Zoek steun
Start een mastermind groep met ondernemende coaches die ook bezig zijn met uitzonderlijke resultaten.
Vertel over jouw éne ding.
Deel iedere dag jouw éne ding voor vandaag. De rest is bijzaak.

De weg naar zeer goede antwoorden

Stel een goede vraag. Een vraag die je vooruit stuwt.
Een vraag die je groots laat denken.

Op de assen van groot-klein specifiek-breed denken, zijn er vier kwadranten.
1. Groot en specifiek
2. Groot en breed
3. klein en breed
4. klein en specifiek

Voorbeelden:
4. Wat moet ik doen om de verkoop dit jaar met 5 procent te laten groeien (klein en specifiek)
3. Wat kan ik doen om de verkoop te laten stijgen (klein en breed)
2. Wat kan ik doen om de verkoop te verdubbelen (groot en breed)
1. Wat kan ik doen om de verkoop in zes maanden tijd te verdubbelen. (groot en specifiek)

De vraag in kwadrant 1 helpt je echt vooruit. De vraag is specifiek en groot.
Zes maanden tijd en verdubbelen. Wow.
Het wordt een echt uitdaging. Je moet er dus echt over nadenken en kunt niet meer de standaard antwoorden gebruiken die je altijd al gebruikte.

Nu wordt het tijd voor de focusvraag.
Welk éne ding kan ik doen om de verkoop binnen zes maanden te verdubbelen, waardoor al het andere eenvoudiger of zelfs overbodig wordt?

Nu ga je nadenken over de kern. 
Wat moet je doen, welk éne ding om dit te realiseren.

Je moet op zoek naar het antwoord.
Voor de antwoorden heb je 3 mogelijkheden:

1. Haalbaar
Je weet waarschijnlijk al wat je moet doen. Het antwoord ligt binnen jouw bereik van kennis, vaardigheden en ervaring. De kans is zeer groot dat het je gaat lukken.

2. Rekbaar
Het ligt nog steeds binnen je bereik, maar vraagt meer van je. Je moet onderzoek doen, mensen spreken die het al eens hebben gedaan.
Het is waarschijnlijk haalbaar, afhankelijk van je inzet.

3. Mogelijk
Dit ligt buiten jouw comfort zone.
Een groots antwoord.

Vind mensen die het pad dat jij wilt bewandelen al eens hebben afgelegd.
Doe onderzoek en gebruik ze als voorbeeld.
Het is de beste plek om te beginnen als je op zoek gaat naar jouw antwoord en grootse resultaten.

Zoek naar wat het beste is dat tot nu toe al gedaan is. Dit wordt jouw nieuwe minimum.

Je hebt de focusvraag en de succesgewoonte, wat is de volgende stap op weg naar succes?
Lees verder in Leef met doel, prioriteit en productiviteit en krijg uitzonderlijke resultaten

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ondernemen
Open Coffee Den Haag weer terug

Al vele jaren konden ondernemers uit Den Haag en omgeving met elkaar netwerken tijdens de Open Coffee. Iedere eerste woensdag van de maand kwamen bedrijven, freelancers, specialisten en zelfstandigen samen om met elkaar een kopje koffie of thee te drinken en elkaar beter te leren kennen. In 2017 was Open …

Ondernemen
Geen Bol bezorging op Vaderdag

Veel webshops bieden de mogelijkheid om rond de feestdagen extra bezorgmomenten te kiezen. De feestdag Moederdag en Vaderdag zijn bijzonder omdat ze altijd op een zondag vallen. Het bezorgen van een bloemetje doe je dan wel het liefst op Moederdag zelf (en niet een dag eerder of een dag later) …

Ondernemen
Reactie op Podcast Geheim voor succesvol bloggen van Erno Hannink

Hieronder een korte reactie (soort recensie) op de podcast (audio om naar te luisteren) met de Het geheim om te beginnen met succesvol bloggen (volg link om zelf de podcast te beluisteren). Waarom? Ja eigenlijk vraagt Erno Hannink daar zelf altijd om. Onderaan zijn Podcasts staat de tekst “Geef deze podcast …