Vreemd. Niemand is MKB-er. Niemand voelt zich particulier. En toch verzamelen wij mensen in die groepen. Ik deed het zelf ook. “Wat ik doe? Freelance marketing en verkoop voor het MKB”. “Ah” en dan een stilte.

MKB of particulier? Ik ben boer

MKB

Mkb staat voor midden- en kleinbedrijf (MKB). Het MKB bestaat uit ondernemingen met maximaal 250 medewerkers. Van alle Nederlandse bedrijven valt 99 procent in deze categorie. In 2012 zijn dit 1.247.445 actieve ondernemingen (CBS). Dat zijn heel veel bedrijven! Focus op het MKB is geen focus.

Verdieping MKB
Middelgroot: minder dan 250 werknemers, een jaaromzet van hoogstens 50 miljoen euro of een jaarlijks balanstotaal kleiner of gelijk aan 43 miljoen euro.
Klein: minder dan 50 werknemers, een netto-jaaromzet van hoogstens 10 miljoen euro of een balanstotaal kleiner of gelijk aan 10 miljoen euro.
Micro: minder dan 10 werknemers en een jaaromzet van hoogstens 2 miljoen euro of een jaarlijks balanstotaal kleiner of gelijk aan 2 miljoen euro.
Dit is de verdeling (CBS 2012):

  • aantal zelfstandigen: 70 procent
  • 2-10 werknemers: 25 procent
  • 10 – 49 werknemers: 4 procent
  • 49 – 250 werknemers: 0,8 procent
  • >250 werknemers: 0,2 procent

Tesamen is het MKB verantwoordelijk voor 58 procent van de omzet in het bedrijfsleven.

(MKB servicedesk)

Maar,
heb jij ooit iemand horen zeggen “Ik ben MKB!”?

Particulier

Particulier. Een favoriet woord voor de coach.

par·ti·cu·lier – Iemand in zijn hoedanigheid van persoon, niet die van functionaris. (Van Dale)

Particulier betekent dat iets niet als bedrijf of overheid is georganiseerd. In de praktijk komt het er op neer dat de gewone burger als particulier wordt aangemerkt, naast het bedrijfsleven en de overheid anderzijds. (Wikipedia)

Het woord particulier is ontleend aan het Franse particulier ‘betreffende een individueel persoon’ [ca. 1300]. (Etymologiebank)

We kennen het woord dus al heel lang. Voel jij je particulier? Want iedereen, iedereen is particulier. Hoor jij mensen zeggen “Ik ben particulier!”?

Niemand is MKB-er of particulier

Met “Ik werk voor het MKB”, had ik voor mijn gevoel een keuze gemaakt. Een keuze? Binnen het MKB valt 99% van de bedrijven in Nederland. Dat is toch geen keuze Erno.

Als jij contact zoekt met een potentiële klant naar wie vraag je dan? “Mag ik alstublieft spreken met de MKB-er?”

En toch zijn er enorm veel ondernemers die het MKB als doelgroep hebben. Of coaches die de site opdelen in particulier en bedrijven.

Als ik die site bezoek moet ik een keuze maken of ik val in de groep particulier of bedrijven/zakelijk. Niet wie ik ben, maar in welke groep ik val gezien vanuit de ondernemer. Het gaat dus niet om mij, maar om de ondernemer.

Iedereen is particulier en daardoor voelt niemand zich aangesproken als particulier. Iedereen is ook mens.

Je denkt dat je het hiermee de bezoeker makkelijk maakt? Je hebt het vooral jezelf gemakkelijk gemaakt.

Met de klant te laten kiezen op je site hoef jij niet te kiezen. De kans dat de klant voor jou kiest wordt al kleiner. Alleen al door deze keuze aan de klant te laten.

Ik ben

Ik ben vader voor onze kinderen.
Ik ben de rots in de branding voor mijn vrouw. (ik ben dus ook man, mannelijk en haar man)
Ik ben kind voor mijn ouders. Dit zeg ik zelf niet snel meer, Ik ben een kind. Ik voel me dus ook geen kind meer, soms denkt mijn vrouw daar anders over.

Ik ben ondernemer, ik vind mijzelf geen freelancer, wel alleen, dus een zelfstandige. (ZZPer volgens de belastingdienst)
Ik ben mentor, auteur en spreker.
Ik ben opgeleid in de telecommunicatie en ben aan een MBA afgestudeerd, en ik voel me echt mentor, auteur en spreker.

Dit is wie ik ben:
Ik ben man en vader.
Ik ben mentor, auteur en spreker.

Voor anderen ben ik vast nog andere dingen, maar dit is hoe ik mij voel.

Wil je mij echt aanspreken dan is het slim een van deze termen te gebruiken. Bij particulier voel ik me niet aangesproken en bij MKB-er ook niet, al val ik volgens de definitie onder beide.

Wie ben jij?

Vertel me eens, wie ben jij?
Wie voel jij zelf dat je bent?

Laat het hieronder in de reacties horen.

Wie spreek jij aan?

Als jij op zoek gaat naar jouw klant wie spreek jij dan aan?
Op jouw site, wie spreek jij aan?

Afgelopen week sprak ik met een boekhouder, een zelfstandige met een eigen administratiekantoor.
Zijn doelgroep, het MKB.

Bij wat doorvragen was de focus op micro bedrijven. Of beter nog de eigenaar van het microbedrijf. In zijn Twitterprofiel stond ook “agrarische sector”.

Hij had op dit moment geen boer als klant. Wel de kruidenier op de hoek en particulieren.

Mensen zijn boer. Voelen zich boer.

Een ideale focus.
“Ik verzorg de administratie van boeren.”

Eenvoudig antwoord. Eenvoudige reactie.
Je bent boer of niet.

De administratie van een boer is anders dan van een gemiddeld bedrijf.
De boer heeft andere wensen dan de gemiddelde ondernemer.
De boer heeft te maken met bijzondere richtlijnen en regels.

Ideaal.

Wie spreek jij aan?

Wie spreek jij aan op je site?
Wie zie jij als jouw klant? Dé klant.

Heb je hulp nodig om jouw klant te kiezen. De ideale klant?
Als ze jouw site zien dat ze gelijk weten, “Ja, dit is voor mij.”

Volg dan de training Nifty Niche – kies je doelgroep. Een training van 6 weken waarin jij een keuze maakt waardoor voor jouw klant duidelijk wordt voor wie je werkt.

Het levert jou duidelijkheid op. Je weet nu wie je moet aanspreken op de site. Je kunt precies de woorden gebruiken die zij gebruiken en graag horen.

Het levert duidelijkheid op bij je potentiële klant. “Ik ben dat!” of “Ik ben dat niet, maar ik ken wel iemand die dat is.”

Duidelijkheid betekent dat het makkelijker kiezen wordt voor jou. Meer klanten die voor jou kiezen dus.
Kies jij voor de klant, dan kiest de klant voor jou.

Jouw site veranderen in een Power Platform door te kiezen.

 

Credit foto: Bob Jagendorf Amish farmer in a field.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Tags: , , , ,

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>