Reactie op Podcast Geheim voor succesvol bloggen van Erno Hannink

Hieronder een korte reactie (soort recensie) op de podcast (audio om naar te luisteren) met de Het geheim om te beginnen met succesvol bloggen (volg link om zelf de podcast te beluisteren). Waarom? Ja eigenlijk vraagt Erno Hannink daar zelf altijd om. Onderaan zijn Podcasts staat de tekst “Geef deze podcast jouw eerlijke beoordeling en recensie.” en zodoende dit artikel (ik zeg bewust niet “zodoende dit blog”.

Eerst kort iets over Erno Hannink. Erno is, volgens eigen zeggen, een auteur en een spreker, de oprichter van ErnoHannink.nl en hij helpt ondernemers online beter zichtbaar te worden. Hij heeft gewerkt voor o.a. Universal en Stork en is rond 2006 zich meer gaan richten op online marketing. Erno is betrokken geweest bij de organisatie van o.a. Social Media Events Utrecht (van 2008 t/m 2010), WordCamp, Social Media Club Amsterdam, etc. Zijn eerste boek (“Laat de klant naar jou komen”) schreef hij in 2009 en daarna volgde nog diverse boeken:

  • Boek Laat de klant naar jou komen
    Klanten krijgen via internet voor ZZP’ers
  • Boek Kies je doelgroep
    Meer succes voor ZZP’ers door te focussen op een niche
  • Verdubbelplan 2016
    Jouw complete plan voor een florerend bedrijf in 2016
  • Je ideale klant aantrekken met Facebook voor Coaches
    Handleiding
  • Handboek Hyperspecialisatie
    Meer klanten zonder te veranderen in een urenfabriek

Op dit moment runt Erno Hannink meerdere ondernemingen. Via Hannink Online Media kunnen ondernemers Erno inhuren voor een betere aanpak rondom sociale media. Met de naam “Online Results Done4You” biedt hij een online programma voor ondernemers. En op ernohannink.nl blogt / vlogt / podcast hij en biedt hij veel nuttige tips helemaal voor nop (al schrijft hij zelf dat “Gratis zijn waarde verliest”). Kortom, een zeer ervaren en kundige online ondernemer.

Review podcast succesvol bloggen Erno Hannink

Zoals ik hierboven schreef is Erno Hannink een ervaren en kundige online ondernemer. Zijn blogs / podcasts bevatten altijd zeer nuttige informatie en vaak ook direct toepasbare tips. Ook deze podcast bevat diverse handige tips zoals boeken tips, eigen ervaringen, kiezen van een niche, etc. Hij vertelt in zijn podcast anekdotes die waarschijnlijk voor veel luisteraars bekend in de oren klinken.

Het vreemde is natuurlijk wel dat de tip “bloggen is zeer zinvol” wordt doorgegeven aan ons in een audio podcast en niet in een tekstuele blog. Maar voor Erno Hannink geldt deze kritiek niet helemaal omdat hij prima de combinatie toepast: hij blogt, vlogt, podcast-ed, etc.

Eén van de tips voor het bloggen is dat je geduld moet hebben (een artikel schrijven vergt veel tijd en een goed artikel schrijven vergt veel pogingen / ervaring). Geduld hebben geldt ook een beetje voor het luisteren naar deze podcast die namelijk maar liefst meer dan 19 minuten duurt! Ik denk dat ik een blog met dezelfde informatie sneller had kunnen verwerken. Maar ik gebruik de podcast nu ook helemaal verkeerd, namelijk zittend achter mijn bureau. De podcast luister je idealiter bijvoorbeeld onderweg naar je werk op de fiets, in de auto of in de trein.

Ik ben het eens met Erno Hannink dat je met bloggen bepaalde nieuwe- en bestaande klanten kunt bereiken. Echter dit kun je op meerdere manieren en zodoende is bloggen niet de heilige graal. Sterker nog, aangezien veel ondernemers aan het bloggen zijn geslagen, is het steeds lastiger om in deze jungle aan teksten / blogs op het web met jouw verhaal nog op te vallen. Maar daar heeft Erno Hannink ook over nagedacht in de vorm van Hyperspecialisatie. Zoek naar een onderwerp binnen een onderwerp zodat de concurrentie minimaal is.

Zelf denk ik dat het advies had moeten zijn dat je als ondernemer “content” moet creëren en dat is meer dan bloggen. Wanneer je jouw kennis tekstueel wilt delen (om jouw kundigheid aan te tonen) dan kun je dit in een blog plaatsen maar ook in een Whitepaper, in advertorials, in een boek, op jouw zakelijke website, etc. Daarnaast kun je jouw kennis delen via video, animatie, via een infographic, via een interview, via een podcast, via een game, etc. Natuurlijk is schrijven / bloggen / een artikel schrijven wel de goedkoopste en meest eenvoudige variant. Maar er is nog een oplossing: je laat een ander de content voor jou maken. Er zijn zeer betaalbare schrijvers die je kunt inhuren (al voor 0,02 euro per woord, artikel van 200 woorden kost je dan 4 euro!). Heb je meer budget dan kun je een professionele copywriter inhuren en die schrijft dan zeer professionele teksten voor jouw website, blog, flyer, folder, etc. Ook kun je een bedrijf inhuren voor het maken van andere content (video, audio, afbeeldingen, foto’s, etc.) die je kunt gebruiken voor jouw sociale media (Youtube, Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, etc.).

 

Gerelateerde Posts:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *