Je loopt op de markt en daar staat een jongeman op een verhoging. Hij praat luid over het verbeteren van de wereld. “Het moet anders. We kunnen zo niet verder. We moeten consuminderen! Daarvoor heb ik….”

Iedereen loopt langs de man, niemand lijkt te luisteren of geïnteresseerd te zijn. Jij loopt ook door. “Als niemand stopt om echt te luisteren, dan is het vast niet interessant”, denk je.

Je loopt verder en komt langs een dame. Ze zit op een bankje en er zitten meer dan tien mensen om haar heen. Ze vertelt, maar je kunt het haast niet horen. Je zet een paar stappen dichterbij.

people listening marklyon 195127784 2 Vertel jouw verhaal en trek luisteraars aan

Eindelijk kun je iets horen van wat ze vertelt, maar nog steeds niet alles. Langzaam maar zeker schuifel je dichterbij, tot je bijna ongemakkelijk dicht bij de andere luisteraars staat.

Ze vertelt haar persoonlijke verhaal. Af en toe staat iemand op en loopt verder. In de plek die vrijkomt schuifelen snel 2 nieuwe mensen aan. Ze willen niets missen.

Ze deelt steeds meer van haar persoonlijke verhaal en vertelt over hoe zij dingen heeft opgelost terwijl ze werkt aan haar missie.

Haar dochter, Susan, zit naast haar. Ze komt voor in het verhaal maar ze merkt er niets van. De Nintendo DS vraagt al haar aandacht terwijl de luisteraars af en toe naar haar kijken.

Soms stelt iemand een vraag. Ze beantwoord de vraag en gaat dan verder met haar verhaal.

Mijn verhaal

Net als de moeder van Susan deel ik mijn eigen verhaal. Ik sta er niet mee op de markt, maar deel het op ErnoHannink.nl en op Twitter en Facebook. Soms schrijf ik er zelfs een boek over.

Bijvoorbeeld mijn verhaal over doelgroep kiezen, angsten, waarom wel en hoe, kun je binnenkort lezen in ‘Kies je doelgroep‘ (aff). Volgende maand ligt het in de winkel, na bijna 3 jaar er aan gewerkt te hebben. Spannend.

Door mijn verhalen te delen op het internet vinden steeds meer mensen mijn verhalen en tips. Ruim 6.000 mensen willen de tips graag ontvangen via e-mail en hebben zich de afgelopen jaren geabonneerd op mijn nieuwsbrief over klanten krijgen via internet.

Meer dan 10.000 mensen kunnen mijn verhalen volgen via Twitter en nog eens ruim 1.200 mensen volgen vooral Facebook tips via mijn pagina.

Het gaat niet altijd over rozen maar wel gestaag vooruit. Ik weet ook zeker dat het sneller kan en had gekund, maar ik wil het op mijn manier doen. Tijd en aandacht voor ons gezin, de omgeving en mijn bedrijf naast elkaar.

Je wordt toch niet gelukkiger van geld boven een bepaalde grens, dan kan ik er beter voor zorgen dat ik zo vaak mogelijk gelukkig ben tijdens de reis.

Jij hebt ook kennis en ervaringen te delen. Je hebt een missie en wilt deze graag met veel mensen delen. Je wilt ook tijd voor je kinderen en gelukkig zijn.

Vandaar een serie van 7 artikelen over hoe jij klanten gaat aantrekken en je bedrijf laat groeien. De klanten die naar jou komen:

line customers ponderer 701540807 s Vertel jouw verhaal en trek luisteraars aan

Naast de klanten die je al hebt iedere maand 1 of 2 nieuwe klanten via internet. Klanten die op jou af komen. Dat is mogelijk weet ik uit ervaring.

Waarom via het internet

Net als de moeder van Susan kan ik hiervoor op de markt gaan staan maar ik verwacht niet veel zelfstandigen te ontmoeten op de markt.

Een aantal mogelijkheden om meer mensen te bereiken zijn:

  • Spreken over jouw onderwerp – zoek op netwerkorganisaties en bied je aan als (gratis) spreker
  • Netwerken – bezoek netwerken en vertel je verhaal aan de deelnemers
  • Boek schrijven – publiceer een boek over je onderwerp en verkoop het zoveel mogelijk
  • Canvassen – ga bij mensen/bedrijven langs de deur en ga in gesprek
  • Blog schrijven – schrijf dagelijks artikelen in een blog
  • Nieuwsbrief – stuur een nieuwsbrief naar je contactpersonen
  • Online netwerken – deel je verhaal in de sociale netwerken

Internet helpt je de tijd aan jezelf te houden. Door je bedrijf slim op te zetten kun je tijd besparen op reistijd, netwerken, gesprekken met potentiële klanten, en offertes maken.

Een belangrijk onderdeel in deze balans is dat je zo slim mogelijk met je tijd om gaat. Het internet zorgt er voor dat ik mijn verhaal kan opschrijven op het moment dat ik daar ruimte voor heb.

De zelfstandigen vinden en lezen de verhalen wanneer zij er tijd voor hebben. Ze lezen verhalen van vandaag, gisteren of zelfs van twee jaar geleden.

Rijk leven

Mijn levensmissie is om zoveel mogelijk zelfstandige ondernemers te helpen een rijke balans te vinden in ondernemerschap en gezin. Rijke balans: voldoende geld om van te leven en voldoende tijd voor je gezin.

Een rijk leven als zelfstandige is te realiseren door aandacht te besteden aan 5 onderwerpen:

  1. jezelf
  2. je familie
  3. jouw bedrijf
  4. je omgeving
  5. een betere wereld

Wat is jouw levensmissie? Wat wil je bereiken? Waarom?
Hoe kun je veel mensen bereiken voor jouw levensmissie?

Jouw website, nieuwsbrief, online netwerken gaan er voor zorgen dat de mensen naar jou komen. Mensen die jouw verhaal graag willen horen en van jouw willen leren.

Luisteraars serie

Dit was de introductie voor de serie van 7 artikelen over hoe jij jouw verhaal kunt aantrekken en daarmee luisteraars en klanten gaat aantrekken.

De artikelen gaan jou helpen een volgende stap te maken en ik heb nog veel meer in petto icon smile Vertel jouw verhaal en trek luisteraars aan Waarom? Ik wil jou helpen bij een rijke balans van bedrijf en gezin.

Het volgende artikel verschijnt maandag en gaat over balans in gezin en bedrijf voor zelfstandigen.

Serie:

  • Klanten aantrekken en tijd voor je gezin
  • Balans in ondernemerschap en gezin
  • Kies je doelgroep voor focus
  • Bouw je hub zodat de klant jou kan vinden
  • Contact met je doelgroep
  • Middenin je doelgroep: LinkedIn
  • Middenin je doelgroep: Facebook

Credit foto Mark Lyon en idealisms

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Tags: , , , ,

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>