Wat moet je doen? Vraag het je doelgroep

“Klanten die als vanzelf op je af komen”, een droom voor veel zelfstandigen.

Wat vaak gebeurt:

Je werkt aan jouw bedrijf en hebt een aantal diensten of producten. Een van jouw diensten loopt goed, je hebt er verschillende klanten voor. Nu wil je graag deze klanten behouden en bedenkt een nieuwe dienst.

Je gaat de plannen verder uitwerken en alles draait om jouw nieuwe dienst. Je maakt een plan hoe je de klanten gaat bereiken voor deze dienst en gaat aan de slag. Dan komt de realiteit, de dienst wordt zelden afgenomen.

Het volgende kan ook:

Je werkt aan je bedrijf en hebt een aantal diensten of producten. Een van jouw diensten loopt goed, je hebt er verschillende klanten voor. Je wilt graag nog zo’n dienst, meer nieuwe klanten en bestaande klanten behouden.

Je weet nog niet precies hoe en wat, maar je maakt een plan.


Stap 1 van het plan: bepaal de doelgroep voor je nieuwe dienst. Wie is je meest favoriete klant? Beschrijf deze persoon en leg dat vast op een A4.

Stap 2, nu maak je een lijst met vragen die je deze favoriete klant kunt stellen. Met deze vragenlijst ga je de behoefte bepalen van je favoriete klant.
survey monkey Wat moet je doen? Vraag het je doelgroep
 
Stap 3, deze vragen ga je stellen aan je huidige klanten en je doelgroep, bijvoorbeeld via je nieuwsbrief. Verderop volgt een tip hoe je deze vragenlijst kunt maken.

Stap 4, met de antwoorden ga je een of meerdere nieuwe diensten of producten ontwikkelen. Deze ga je bekend maken via je nieuwsbrief, je website en de andere kanalen waar jouw favoriete klant het meeste komt.

Gevolg: de klanten komen op je af, je hebt namelijk precies gemaakt waar jouw meest favoriete klant behoefte aan heeft.

Wat mij gebeurde

Sinds afgelopen zomer ben ik veel aandacht gaan schenken aan Facebook. Voor bedrijf die met eindgebruikers werken, zoals ook veel zelfstandigen, zie ik daar kansen. Kansen die nog niet benut worden.

Dit heeft volgens mij vooral te maken met het ontbreken van kennis over hoe Facebook precies werkt. Daarom staan er op ernohannink.nl en mijn pagina op Facebook nu artikelen over hoe jij Facebook kunt inzetten als ondernemer.

Dit had tot gevolg dat ik steeds meer vragen kreeg over Facebook. Zo was er 14 oktober mijn eerste workshop, Geef je Bedrijf een Gezicht op Facebook. Deze workshop verliep goed en er kwam meer vraag.

Zo kwam er ook het idee om samen met Stephanie Ward van Firefly Coaching een Webinar, een online seminar, te organiseren over Facebook voor ondernemers. Dit webinar zal in het Engels zijn.

Wacht even…. we zijn nu een product aan het bedenken omdat het ons leuk en zinvol lijkt, maar is er wel behoefte bij onze doelgroep?

Stephanie stelde een korte enquete op, en daar komt het, nu heb ik jouw hulp nodig. Het zijn 6 vragen die je minder dan 3 minuten kosten. Hiermee gaan we een product maken waar jij behoefte aan hebt.

De enquete is opgesteld met Survey Monkey. Vul het hier in http://bit.ly/FBenquete

Het mooie aan SurveyMonkey is dat ze begin 2010 een Nederlandse versie hebben gemaakt en dat bij slim gebruik het gratis is.
Slim gebruik houd in maximaal 10 vragen en maximaal 100 reacties per enquete.

Alternatieven hiervoor zijn:

Heb je handige tips over het opzetten van een vragenlijst of juist vragen? Je kunt het hieronder delen.

Op zoek naar tips over Facebook voor jouw bedrijf?
Help ons een product te maken die bij jouw wensen past, beantwoord de 6 korte vragen http://bit.ly/FBenquete

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5


1 Comments

Gerelateerde Posts:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *