Werk jij voor particulieren en bedrijven?

Herken je dit? Een onderdeel ‘Particulieren’ en een onderdeel ‘Bedrijven’ op je site. Of, gebruik je verschillende tarieven voor particulieren en bedrijven.

Maak het voor beide doelgroepen duidelijk.

Tijd om te kiezen.

brave stevendepolo 4498182375 s Werk jij voor particulieren en bedrijven?

Hieronder een ervaring (van Johan) uit mijn (Erno Hannink) nieuwe boek Kies je doelgroep over deze tweestrijd.

Verhaal van Johan

“Johan geeft me de url en ik type deze in de browser in. De website van Johan’s coachingspraktijk opent met mooie bewegende beelden. Een introductie die een bepaalde sfeer van yin en yang geeft, mooi gemaakt.

Dan klik ik op ‘Verdergaan’, want ik wil graag de echte site zien. Een voorpagina met een uitleg wat Johan allemaal gedaan heeft voordat hij heeft gekozen voor coaching.

In het linkermenu zie ik twee opties: particulier en zakelijk. Onder beide keuzes hangen een aantal verschillende coachingstrajecten. ‘Voordat we verdergaan heb ik een vraag. Waarom heb je twee mogelijkheden, particulier en zakelijk?’

‘Hoezo?’ vraagt Johan.

Dit is een indeling van de website die je bij veel coaches ziet. Ze hebben klanten die als particulier binnenkomen en mensen die via een bedrijf als werknemer binnenkomen.

‘Hoe komen mensen bij jou als klant?’ vraag ik Johan.

‘Ik help mensen die als particulier bij me komen en mensen die bijvoorbeeld via de hrm-manager van hun bedrijf binnenkomen,’ legt Johan uit.

‘Doe je voor beide mensen hetzelfde werk?’

‘Ongeveer wel,’ vervolgt Johan, ‘voor beiden heb ik aparte diensten opgezet en reken ik ook andere bedragen. Voor de particulier kan ik minder vragen dan voor een bedrijf. Een bedrijf heeft meestal meer te besteden, bijvoorbeeld als een medewerker niet goed

in zijn vel zit. Een particulier kan dat tarief nooit betalen.’

Deze reactie heb ik eerder gehoord, dus ik vraag door. ‘Maar je doet voor beiden toch ongeveer hetzelfde werk?’

‘Ja, maar ik kan nooit hetzelfde vragen aan de particuliere klanten, want dan raak ik ze kwijt en dat wil ik niet.’

‘Goed, Johan, maar als je nu voor een van beiden moest kiezen. Welke van van de twee vind je het fijnste om mee te werken? Wat zijn je leukste cliënten?’”

Kun jij mijn laatste vraag uit dit verhaal beantwoorden voor jouw bedrijf?

Durf jij hier volledig voor te kiezen?

Mijn keuze is kiezen voor één van beide en als je durft nog verder aanscherpen.

Wees dapper en deel het hieronder in de reacties.

Kun je hulp gebruiken bij het kiezen van jouw doelgroep?

Meld je aan voor het Webinar

Het is de belangrijkste stap naar het aantrekken van jouw ideale klant. Jouw eerste stap naar meer klanten en meer verdienen.

Let op: donderdag 15 november 14.00u het gratis webinar Kies je doelgroep.

Doordat je de juiste klant gaat aantrekken en stopt met het helpen van de ‘verkeerde’ klanten krijg je meer ruimte in je bedrijf. Hierdoor ontstaat er een betere balans tussen gezin en ondernemerschap.

Ontdek het ook.

Al meer dan 150 aanmeldingen, meld je nu nog aan.

Boek winnen

Wil je mijn nieuwe boek Kies je doelgroep, winnen?

Tijdens het webinar stel ik een vraag over het boek. Twee mensen die de vraag goed beantwoorden winnen het boek.

Meld je aan voor het webinar

credit foto: Steven Depolo

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *