Wil jij 40 meer kans op mogelijkheden via LinkedIn? Zorg er dan voor dat je profiel 100% compleet is. In de vernieuwde LinkedIn zijn er 13 punten die je ingevuld moet hebben voor een compleet profiel.

LinkedIn is de afgelopen weken en maanden ingrijpend veranderd. Zo is het Vraag & Antwoord gedeelte (Answers) helemaal verwijderd. De mogelijkheid evenementen aan te maken en delen was al eerder verwijderd. Ook alle toepassingen zijn verwijderd. Hier zijn wel een aantal dingen voor terug gekomen, daarover later meer.

LinkedIn chocolates nanpalmero 4278432941 580 Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

Werk jij in een zakelijke omgeving (B2B)? Zijn managers, directeuren, mensen in een bedrijf jouw ideale klant? Dan is LinkedIn het netwerk waar jouw klant zit. Voor jou dus “The place to be.”

De 13 stappen voor 100% compleet LinkedIn profiel

  1. Profielfoto
  2. Professionele Kopregel
  3. Huidige functies (met omschrijving)
  4. Voormalige functies (minimaal 2)
  5. Websites
  6. Twitter
  7. Openbaar Profiel URL
  8. Samenvatting
  9. Vaardigheden en deskundigheid (minimaal 3)
  10. Ervaring
  11. Opleiding
  12. Contact Informatie
  13. Bedrijfstak en locatie

En je hebt minimaal 50 contacten nodig.

1. Profielfoto

Gebruik een professionele foto. Gebruik een foto met zoveel mogelijk van je gezicht als mogelijk in het kader. Een gezicht is het belangrijkste voor hoe mensen je herkennen en herinneren, en je dus vertrouwen.

Zorg dat je een prachtige ‘Duchenne lach’ op de foto hebt, die je gebruikt voor je online profiel om sympathiek gevonden te worden en er voor zorgt dat mensen je naam beter onthouden. Dit geldt voor ontmoetingen en grappig genoeg ook voor foto’s.

Bekijk het artikel De perfecte profielfoto voor Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ en meer – 5 tips voor meer informatie.

linkedin profiel foto kop 580x204 Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

Een LinkedIn profiel met een foto maakt 7 keer meer kans gevonden te worden bij zoekresultaten!

2. Professionele Kopregel

Herinner je onze Tiensecondenboodschap? Een zin waar je de volgende vier vragen beantwoordde:

  • Wie help ik?
  • Wat is hun probleem?
  • Hoe los ik dat probleem op?
  • Wat is het resultaat voor de klant?

Verkort deze zin en zorg dat het past in de 120 tekens van de professionele kopregel in LinkedIn.

Het is een gemakkelijke plek voor mensen om te zien wat je voor ze kunt doen. “Ben jij interessant voor me?”, is de vraag van iedere bezoeker van je profiel, die zo snel mogelijk beantwoord moet worden.

De professionele koprege staat bovenaan je LinkedIn profiel en staat direct naast je foto. Een van de eerste dingen waar mensen naar kijken als ze je profiel bezoeken. (zie de afbeelding hierboven)

linkedin in zoekresultaten 580x456 Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

Je LinkedIn Professionele kopregel is ook in de zoekmachines te zien, als mensen naar je naam zoeken. Als ze je marketing boodschap nog eens lezen, zal het consistentie tonen. Dit bouwt vertrouwen op.

3. Huidige functies

Laat je huidige betrekkingen zien. Vertel in de omschrijving wat je in deze functie doet en wat dit betekent voor de klant. Zie punt 10 – Ervaring.

linkedin profiel posities Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

Als je ten minste twee van je laatste functies laat zien dan maak je 12 keer meer kans getoond te worden in de zoekresultaten!

4. Voormalige functies

Voeg ook tenminste 2-3 van je voormalige betrekkingen in. Je hoeft niet al je functies toe te voegen, maar minstens diegenen die interessant kunnen zijn voor je doelgroep.

Alle bedrijven toevoegen waar je gewerkt hebt, vergroot de kans dat je aan voormalige collega’s voorgesteld wordt en zij jou kunnen vinden. Dit helpt om je netwerk op te bouwen en uit te breiden.

5. Websites

Je kunt 3 van je websites laten zien. Gebruik de kennis dat de bezoekers via je profielpagina van LinkedIn komen. In plaats van ze naar de homepage te sturen, creëer je een speciale landingspagina voor bezoekers die via je LinkedIn profielpagina kwamen.

linkedin profiel websites bewerken 580x139 Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

Heb je één hub (website + blog)? Noem dan 2 artikelen op je blog die interessant zijn voor je doelgroep bij LinkedIn.

In plaats van ‘Bedrijfswebsite’ of ‘blog’, selecteer je ‘Anders’ in het uitvalmenu. Je hebt nu een extra veld om duidelijk te maken waar deze website, hub of artikel over gaat. Zo krijgt ’27 tips beste LinkedIn profiel’ meer kliks naar mijn site dan de omschrijving ‘blog’.

linkedin profiel websites 5 Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

6. Twitter

Voeg je Twitter profiel toe aan je LinkedIn profielpagina.

linkedin profiel twitter 6 Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

Je kunt één of meerdere Twitter accounts toevoegen en deze weergeven in je profiel of niet.

Tip voeg je Twitter profiel toe zodat mensen die eventueel met je willen verbinden, via Twitter meer vertrouwen in je kunnen krijgen.

linkedin profiel twitter instellingen 580x257 Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

7. Openbaar Profiel URL

In de Openbare Profiel Instellingen kun je kiezen wat je wilt laten zien als mensen op je openbare profielpagina terechtkomen. Openbaar betekent voor iedereen zichtbaar, leden van LinkedIn, niet-leden van LinkedIn, connecties en niet-connecties in LinkedIn kunnen dit openbare profiel zien.

linkedin profiel url instellen Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

Stel je Openbare Profiel URL zo in dat je het gemakkelijk kunt onthouden. Ik geef de voorkeur aan echte namen, maar ik zie ook bedrijfsnamen. Mensen houden ervan om zaken te doen met andere mensen. Als ze naar je naam zoeken, zal je profiel in de zoekmachines te zien zijn.

Je kunt ook een profiel button creëren om het profiel te promoten in de zijbalk van je website.

linkedin profiel url aanpassen Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

8. Samenvatting

De Samenvatting wordt standaard direct onder de algemene informatie weergegeven. Hier heb je veel ruimte om mensen meer te vertellen over wat je zakelijk doet. Schrijf vanuit het oogpunt van je doelgroep.

linkedin profiel samenvatting bijgewerkt 580x628 Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

9. Vaardigheden en deskundigheid

Voeg je belangrijkste vaardigheden toe die interessant zijn voor je doelgroep. Dit zijn ook de trefwoorden waar je artikelen over wilt schrijven in je hub.

linkedin profiel vaardigheden 580x548 Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

Dit is een goede plek om je trefwoorden te plaatsen waarvoor je wilt gevonden worden in de zoekmachines. Niet dat dit gedeelte van het LinkedIn profiel je in de zoekmachines zal krijgen, maar het helpt je om de belangrijkste trefwoorden te vinden.

Je kunt zelf vaardigheden toevoegen, en mensen waarmee je verbonden bent kunnen ook vaardigheden toevoegen. Deze laatste kun je dan wel eerste goedkeuren voordat ze in je profiel verschijnen. Je kunt vaardigheden ook weer verwijderen.

linkedin vaardigheden bewerken 580x417 Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

10. Ervaring

Als je een ervaring opnoemt, schrijf wat je bij deze opdracht hebt gedaan. Wat waren je verantwoordelijkheden en taken. Wat betekent dat voor je klant. Wat je hebt geleerd dat je tegenwoordig voor je klanten gebruikt.

Nieuw is dat je nu media kunt toevoegen aan iedere werkervaring. Zo kun je afbeeldingen, video en presentaties toevoegen.

Je kunt geen bestanden uploaden maar links gebruiken naar de locatie van de media. Zo gebruik je de link van YouTube om een video te laten zien. Of gebruik je de link naar Slideshare voor een presentatie van jou.

linkedin profiel ervaring 580x580 Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

11. Opleiding

Voeg de opleidingen toe die belangrijk kunnen zijn voor je ideale klant.
Bijvoorbeeld, een eerste-hulp diploma kan belangrijk zijn als je op een gebied werkt waar dit een toevoeging is aan je deskundigheid voor de opdracht.

linkedin profiel opleiding 11 580x395 Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

12. Contact Informatie

Zorg ervoor dat mensen contact kunnen opnemen met je. Vooral de mensen die al met je verbonden zijn op LinkedIn.

LinkedIn is als een dynamische Rolodex. De eigenaar van dit ‘visitekaartje’ houd hun informatie op LinkedIn goed bij.

Het gemiddelde visitekaartje dat je uitwisselt bij een netwerkevenement is ongeveer 18 maanden bruikbaar. Dan verandert er cruciale informatie, telefoonnummer, email, functie, bedrijf…

Als ik een visitekaartje krijg, zoek ik deze persoon op in LinkedIn en maak daar een connectie. Als we zijn verbonden, ‘archiveer’ ik het visitekaartje.

linkedin profiel contactgegevens 12 580x259 Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

13. Bedrijfstak en locatie

Voor een 100% compleet profiel is het belangrijk dat je de bedrijfstak en de locatie invult. Je vindt het direct onder je ‘Professionele Kopregel’.

linkedin profiel bedrijfstak locatie 13 580x283 Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

Aantal connecties

Je hebt ten minste 50 connecties nodig voor een persoonlijke profiel. Voorheen had je ook nog 3 aanbevelingen nodig. Hierdoor was je afhankelijk van anderen voor het krijgen van een 100% compleet profiel.

Dat hoeft nu niet meer, dus niets houd je tegen voor een compleet profiel. icon smile Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

Compleet profiel

De oude bekende indicator op je profiel die aangeeft hoeveel procent jouw profiel compleet is, bestaat ook niet meer. Is je profiel nu compleet dan ben je een zogenaamde “All-Star” of “Zeer deskundig”.

linkedin zeer deskundig Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen

Deel jouw profiel voor meer connecties op LinkedIn

Ben jij nog op zoek naar 50 contacten? Deel dan de URL van je persoonlijke profiel hieronder.
Ga daarvoor naar je profiel en kijk bij punt 7. Daar staat jouw Openbaar Profiel URL. Bijvoorbeeld http://www.linkedin.com/in/ernohannink

Natuurlijk is het altijd jouw keuze of je met iemand verbind als ze je een uitnodiging ontvangt.
Ontvang je een uitnodiging van iemand waarmee je niet wilt verbinden, die je niet kent? Klik dan op ‘Negeren’ in plaats van ‘Spam melden (of I Don’t Know).

Heb jij nog tips voor een beter LinkedIn profiel? Deel ze hieronder in de reacties.

Foto credit: Nan Palmero

Bronnen:
Simple steps to a complete LinkedIn Profile
LinkedIn’s New Requirements for a 100% Complete Profile

———-

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Tags: ,

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>