“Are you coming to the Social Media Club?” zei Charlene terwijl we de Wynn verlieten. Ik was in Las Vegas voor het evenement van mijn dromen, CES. De Consumer Electronics Show. Een vraag, waardoor SMC naar Nederland kwam.

Een project in mijn bedrijf, eaDHome, maakte het nodig onderzoek te doen naar de laatste trends voor thuisbioscoop, multiroom audio en video, domotica. Hiervoor vind ik de CES in Las Vegas een fantastiche plek. Mede omdat het al jaren een droom was, en een eerste trip naar de VS voor mijn eigen bedrijf.

socialmedia club1 De nu revolutie   boek The Now RevolutionWe liepen samen van het Wynn hotel naar The Venetian aan de overkant. Ergens in dat immense hotel zat in een bar/restaurant de Social Media Club. Ik maakte er kennis met Rohit Bhargava en de trekkers van SMC, Chris Heuer en Kristie Wells.

In mei 2009 was ik bij next in Hamburg. Chris Heuer was er ook. “Social Media Club is het delen van je kennis over social media met elkaar.” Waarom ben je het gestart vroeg ik Chris. “Toen ik mijn diensten aanbood aan de agencies in San Francisco kreeg ik maar geen opdrachten. Ik ontdekte dat dit te maken had met het gebrek aan kennis bij deze agencies.”
 
De social media club is dus opgericht om mensen die werken in communicatie, marketing te laten zien wat social media is en wat je er mee kunt. Dit was maart 2006 vertelde Chris verder.

Na deze ontmoeting wist ik het zeker Social Media Club moest ook naar Nederland komen. Wat is de meest bekende stad in Nederland die ze ook in het buitenlandse netwerk kennen? Amsterdam. Goed Amsterdam werd het dus.

Via de social media werd al snel een team samengesteld die samen SMC Amsterdam wilden realiseren. Na de eerste bijeenkomst, december 2009, werd ook SMC Eindhoven en SMC Utrecht gestart. Ondertussen zijn er 13 SMCs in Nederland en 200+ over de gehele wereld.

Een van de nieuwe initiatieven van SMC is de

Social Media Book Club

Iedere maand wordt er een boek verspreid onder de leden die zich hiervoor hebben aangemeld.

…to learn best practices, explore timely case studies and promote premiere thought leaders in social media. We will feature authors from McGraw-Hill, Wiley and Pearson Publishing who are working closely with the authors to present monthly complimentary webinars highlighting issues of particular interest to our professional community.

Ik geef me op. Een paar weken later ontvang ik bericht van Jessica dat Wiley Publishing mijn adres heeft ontvangen en 2 stuks van The Now Revolution zal sturen, als de June Book Club title.

20 mei, de deurbel gaat. De man van TNT met een pakketje. Huh, ik had toch niets bestelt?, denk ik nog. Enthousiast maak het pakje open. Ah, de boeken, ze zijn er. Snel een berichtje naar Jessica. De bedoeling is dat 30 of 31 mei de reviews gereed zijn, maar ik ontvang nog een schema belooft Jessica.

Nadat ik ‘Today we are rich’ had uitgelezen ben ik gestart in The Now Revolution. Ik had al van het boek gehoord want ik volg Amber Naslund al geruime tijd en had haar in 2010 ook ontmoet bij SOBCon.

Aan de slag als organisatie met social media en weet je niet waar je moet beginnen? Lees dit boek.

The Now Revolution

Het boek leest geheel anders dan Greater Than Yourself en Today we are Rich die ik als laatste had gelezen. Dat zijn boeken in een verhalende stijl. Dit boek is meer theoretisch.

 De nu revolutie   boek The Now RevolutionDe stijl van schrijven van Amber (@ambercadabra) is WoW, wat heeft ze daar over nagedacht. Artikelen die minder over de actualiteit gaan en dus een langere levensduur hebben. Zie haar artikelen op brasstackthinking.com. Ze werkt voor Radian6 als VP of Social Strategy.

jaybear De nu revolutie   boek The Now RevolutionJay Baer (@jaybaer) schrijft artikelen die iets actueler zijn. Meten komt ook vaak aanbod in zijn artikelen. Met zijn bedrijf Convince en Convert heeft hij al heel wat bedrijven geholpen. Zie zijn artikelen op convinceandconvert.com.

The Now Revolution: 7 Shifts to Make Your Business Faster, Smarter and More Social De nu revolutie   boek The Now Revolution (aff) vertelt over de 7 belangrijkste verandering van een bedrijf door de real-time revolutie.

The Now Revolution Book De nu revolutie   boek The Now Revolution

  1. Een nieuwe cultuur voor je bedrijf
  2. Vind het talent dat je kunt vertrouwen
  3. Organiseer de (interne) troepen
  4. Beantwoord de nieuwe telefoon
  5. Het accent op verantwoordelijkheden
  6. Bouw de brandblusser
  7. Maak een calculator

Het boek is vooral geschreven voor grotere bedrijven.

In ieder hoofdstuk, shift, komt een bedrijf aan bod waarin de praktijk wordt getoond. Wat ging er mis, wat ging er goed. Interessante voorbeelden die goed te vertalen zijn naar Nederlandse voorbeelden.

Het boek helpt een organisatie in de keuze hoe ze social media, real-time communicatie, kunnen organiseren. Welke taken zijn er. Welke rollen. Hoe kun je het effect meten, wat wil je meten.

Wat te doen in crisis situaties en welke verschuiving zie je in bestaande functies.

Duidelijk is wel dat real-time communicatie te belangrijk is om door een persoon te laten doen. Het hoort op alle afdelingen en niveaus thuis. Een persoon kan wel de organisator zijn, ze zet de systemen op en zorgt dat iedereen het begrijpt en helpt.

The Now Revolution is een tijdperk waar we middenin zitten. We kunnen er niet om heen. Wat doe je als bedrijf in de social media besproken wordt. Jouw doelgroep werkt er al lang mee. Waar wacht jij nog op?

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>