Tijdens Le Web 2010 werd er aan Gary Vaynerchuk de vraag gesteld wat hij antwoorde op de vraag “Hoe kun je de ROI van social media meten”. En zijn antwoord was verrassend “Ik stel dan een tegenvraag, wat is de ROI van je moeder?”

Le Web is het grootste internet evenement in Europa, met bijna 3.000 deelnemers uit 50 verschillende landen. Dit was het 3e jaar dat ik in Parijs was, begin december, voor dit bijzondere evenement. Een plek waar je mooie, interessante presentaties kunt zien en horen en veel mensen ontmoeten. leweb.net

De laatste presentatie tijdens Le Web 2010 was van Gary Vaynerchuk en zoals je misschien weet, ben ik een fan van Gary, zijn enthousiasme spat van het scherm en ook van het podium. Vorig jaar had hij geklaagd dat het evenement ging over interactie en er eigenlijk geen ruimte was voor interactie met het publiek.

5251241970 ba62a4c6b8 De ROI van social media   wat levert het op?

Dit jaar was er op zijn verzoek een Q&A (vraag en antwoord) met Gary. Loïc le Meur, de oprichter van Le Web, wilde ook nog vragen aannemen vanaf het web, maar Gary was het daar niet mee eens. De mensen in de zaal hadden de moeite (tijd en geld) genomen om hem hier te zien. Die mogen dus als eerste vragen stellen.

De vraag van Ayelet (Blond 2.0) was hoe Gary reageerd op de vraag van mensen hoe je de ROI van social media meet, aangezien zij zelf ook regelmatig deze vraag krijgt. Zie 20:17 min in onderstaande youtube video.

Zijn, meestal boze, tegenvraag is “What is the ROI of your Mother?”

Op deze vraag is natuurlijk ook geen antwoord te geven. Dit terwijl ze een cruciale rol speelt in je leven. Ten eerste heeft ze je op deze wereld gebracht, en je daarna opgevoed en mogelijk ondervind je nog regelmatig steun van haar.

Wat is daar de ROI van? Geen idee. Je kunt het niet berekenen.

ROI is bedacht door cijferaars. Door de managers die alles wat je doet willen omzetten in cijfers. Getallen. Zodat ze dingen eenvoudig kunnen berekenen en daarna beslissen of iets wel of niet moeten gebeuren. Een goede klantenrelatie is niet te berekenen.

Een actieve klantenrelatie waarbij jij probeert de klant altijd te helpen, en op zijn minst een antwoord stuurt via Email, telefoon, Twitter, Facebook, LinkedIn wat maar nodig is. Deze relatie is goud waard. Je kunt er van leren, je producten en diensten verbeteren, of uitbreiden, je verkoopt er meer door, je krijgt er meer klanten door.

Je klanten zijn enthousiaster over jou. Waarom? Omdat jij met social media een echte relatie met ze hebt. Nee, daar hoef je mensen lang altijd niet voor in de ogen te kijken. Een gesprek via Twitter of Facebook met je klant wordt net zo echt ervaren als diezelfde persoon ontmoeten. Op deze manier kun je veel meer klantenrelaties onderhouden.

Vraag dus niet wat is de ROI van social media of wat levert het mij op. Ga de relatie met je klant aan, gebruik bloggen, microbloggen, sociale netwerken en je zult ervaren wat er op je af komt.

Wat vind jij, heb je een ROI van social media nodig voordat je er mee kunt starten?

—————–

Wil je meer zien van wat ik allemaal gezien heb op Le Web ga dan vooral naar enthousiasmeren.nl/tag/leweb10 Je vindt hier artikelen over de presentaties, slides, video’s en interviews met mensen die ik sprak tijdens Le Web. Op YouTube vind je ook een hele serie video’s die ik heb opgenomen.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5


1 Comments

Gerelateerde Posts:

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>