Voor het blad VMT Voedingsmiddelen- technologie werd ik gebeld met een aantal vragen voor een artikel over social media in de voedingsmiddelenbrache. De interviewer had een aantal vragen over Facebook en hoe de bedrijven in deze branche het daar doen.

In het gesprek bleef de focus niet alleen op Facebook en kwam ook Hyves aan bod. Hyves is het grootste Nederlandse online netwerk en dus voor Nederlandse bedrijven van belang als je de eindgebruiker wilt bereiken. Dus leek het me logisch Hyves te noemen. Daarbij maakte ik de kanttekening dat het vooral populair is onder jongeren.

Een deel van het artikel, Succes op social media vereist strategie – ‘Verleid je fans tot actie’:

Het gebruik van social media groeit explosief, ook in Nederland. Volgens social media-expert Erno Hannink zijn zeker 400.000 Nederlanders actief op Twitter. Linkedin heeft 2.6 miljoen Nederlandse gebruikers en minimaal 3 miljoen landgenoten hebben een Facebookpagina.


Ook de Nederlandse ‘Facebook’, Hyves, is een niet te onderschatten platform. “Met meer dan negen miljoen gebruikers vooral onder jongeren is het een waardevol medium om jongeren te bereiken. Het succes van tv-programma’s zoals The Voice of Holland en Oh Oh Cherso is mede aan Hyves te danken,” legt Hannink uit. “Foodmerken gericht op jongeren moeten Hyves daarom niet links laten liggen.”

Waar Hyves gericht is op Nederland en vooral jongeren trekt, is Facebook internationaal de grootste netwerksite. Bedrijven die consumentenproducten maken, hebben de mogelijkheid om in contact te komen met hun eindgebruiker. Linkedin vindt vooral in de zakelijke markt veel gebruikers. Managers zoeken zakelijke contacten via dit netwerk. Linkedin is vooral geschikt om met mensen in contact te komen die in dezelfde branche werken, of voor bedrijven die nieuw personeel zoeken.

Op Twitter is de mix van zakelijk en privé heel sterk. Weten wat er leeft bij klanten, extra klantenservice bieden en meer bekendheid verkrijgen zijn belangrijke redenen voor bedrijven om op de microblogsite Twitter actief te zijn.

Actief zijn
Om op te vallen tussen de vele pagina’s op Facebook is het volgens Hannink van belang dat een bedrijf de consument ‘in the picture’ stelt en niet zichzelf. “Bedrijven moeten actief het contact met de consument zoeken op sociale media. Zoveel mogelijk volgers op Twitter of ‘Facebook-fans’ is niet voldoende.”

En een artikel waarin Hyves en Facebook wordt genoemd komt natuurlijk ook onder ogen van de Communicatie & PR manager bij Hyves, Wouter Glaser.

Wouter stuurde een mail waarin hij uitlegde hoe de leeftijdsverdeling is op Hyves met statistieken als bewijs. Het aantal bezoeken op Hyves van de verschillende leeftijden gemeten door Comscore.

Daarbij heb je quotes dat Hyves vooral onder jongeren populair is. Cijfers van Comscore Februari 2011:
hyves comscore uniques feb 2011 500x283 Is Hyves vooral voor jongeren of meer?

hyves comscore avg daily uniques feb 2011 500x284 Is Hyves vooral voor jongeren of meer?

hyves comscore minutes feb 2011 500x282 Is Hyves vooral voor jongeren of meer?

Lijkt me logisch die grafieken. Met 9 miljoen Hyves accounts en ruim 3 miljoen actieve Facebook accounts in Nederland. Wat ik mis in de grafiek (wordt niet gemeten) zijn de getallen onder de 15 jaar. Waar Facebook het minder doet 13+. En waar Hyves het goed doet, geen minimum leeftijd.
Wouter:

Getallen onder de 15 en 13 jaar ontbreken omdat in deze groepen niet door onafhankelijke bronnen wordt gemeten. Het is alleen een indicatie. Ik weet wel dat we in de leeftijdgroepen 10-15 jaar tussen de 80 en zelfs 90% op Hyves zit.

Verder ben ik benieuwd naar het aantal actieve accounts (net als bij Facebook, minimaal eens per maand actief).
Wouter:

Actieve accounts van Hyves zijn 5,5 miljoen.

Dus ja, Hyves is populair onder jongeren. Een zeer belangrijk netwerk in Nederland zeker voor bedrijven die zich richten op de jongeren.

Voor alle leeftijdscategorien heeft Hyves meer unieke bezoekers en belangrijk ook, ze zijn er langer is duidelijk te zien in de statistieken.

Bij ons thuis zie ik het volgende. Dochterlief (groep 8 lagere school) zeer actief op Hyves, YouTube en een Habbo clone. Zoonlief (klas 3 middelbare school) zeer actief op MSN, YouTube en online soccer manager. Op de middelbare school in deze regio zie ik ook steeds meer Twitter actie.

Is Hyves meer voor de jongere of is het breder? De statistiek zeggen breder. Tijdens presentaties reageren mensen altijd verbaast als ik zeg dat de gemiddelde leeftijd 31 jaar is op Hyves. Ze verwachten altijd dat dit lager is.

Gebruik jij Hyves actief (een keer per maand aanmelden)?

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5


1 Comments

  • At 5 april 2011, Annet van Betuw wrote:

    Hallo Erno,

    Goed blog, herkenbare cijfers. Ik vertel alleen dat Hyves bijna 10,9 accounts heeft (cijfers Hyves) en (sinds kort) dat er volgens Google 3 mln mensen dagelijks inloggen. Het belangrijkste is dat Hyves nog steeds het grootste sociale netwerk in Nederland is. Wel veelzeggend lijkt me dat steeds meer jongeren (15+) en jong-volwassenen die ik ernaar vraag, een voorkeur uitspreken voor de opmaak van Facebook boven Hyves. Hyves is duf.

    Verder valt me op dat er heel veel patiëntennetwerken actief zijn op Hyves: zowel formeel door patiëntenorganisaties als particuliere initiatieven.

    Ik heb Hyves gevraagd of ik goede voorbeelden van acties / advertenties kan krijgen op Hyves die niet over webwinkels of non-profit (zoals ‘nierendonoren) gaan. Tot nu toe geen reactie; men schijnt te zoeken. Heb jij voorbeelden?

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Tags: , , , ,

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>