7 social media tips wat jij kunt leren van Oh Oh Cherso

oh oh cherso socialtvTijdens de maandelijkse Social Media Club Amsterdam was er een interessant programma over social TV. Het gaat op dit moment nog niet verder dan social media inzetten voor meer aandacht naar de TV, maar daar gaat wel verandering in komen hebben we geleerd.

De eerste presentatie van deze avond was van Wouter Ritmeester, format ontwikkelaar bij Eyeworks. Ze hebben het format van Oh Oh Cherso bedacht en aangeboden om ook het social media gedeelte zelf te doen. Normaal ligt dit bij de zender.

Grappig was dat Wouter YouTube niet als social media ziet, maar vooral de sociale netwerken als social media benoemt. Met hierbij een focus op Hyves, Facebook en Twitter.

Ze hebben voor de verschillende kanalen andere filmpjes en teksten gebruikt. Uit de eerste ruwe opname zijn 6 video’s gesneden voor verspreiding binnen de social media (dus ook YouTube).
 
Deze 6 video’s waren eigenlijk gelijk een succes. Daarnaast was er de casting video en de 8 video’s van de deelnemers. De casting video is al bijna 700.000 keer bekeken op YouTube.

Wouter heeft met zijn team een YouTube kanaal opgezet en accounts voor de deelnemers aangemaakt. Een pagina op Facebook voor het programma (bijna 30.000 Likes) en een pagina van de deelnemers, bijvoorbeeld van Matsoe Matsoe. Een Hyves account voor het programma (met 105.000 leden) en voor de cast bijvoorbeeld voor Tony. Op Twitter @ohcherso zijn er bijna 14.000 volgers.

Bij een succesvolle actie horen ook mensen die willen meeliften op het succes. Zo is er bijvoorbeeld de site ohohcherso.com, de ‘officiële’ fan site. De url ohohcherso.nl leid wel naar de site van RTL.

De casting video van Oh Oh Cherso hieronder. Zo krijg je snel een beeld mocht je nog niets van de serie hebben gezien.


Het YouTube kanaal is een succes met 3.8 miljoen hits, en kannibaliseert het TV kanaal niet is de conclusie
oh oh cherso youtube Oh Oh   7 social media tips wat jij kunt leren van Oh Oh Cherso

Mogelijk heeft het met de doelgroep van de serie te maken (25-35), maar de grootste aanhang bevind zich op Hyves. Je ziet diezelfde leeftijdcategorie via Facebook Insight ook precies terug komen als fan.

Humor en sex zijn de elementen die het goed doen in de tweets, foto’s en video’s volgens Wouter. Een video met een titel waarin dit verwerkt is zorgt gelijk voor meer kijkers.

Wat opvalt:

  • Geen aparte site voor de serie, maar verwerkt in de site van RTL. Gemiste branding kans. OhOhCherso.nl linkt door naar de RTL site
  • Niet alle belangrijke URLs zijn geclaimed – zo is ohohcherso.com een fansite/advertentiesite, dus niet van Eyeworks of RTL
  • Er is een pagina met de cast maar op deze pagina’s staan geen links naar de profielen op de verschillende platformen – gemiste kans om echt voor een typetje te kiezen.
  • Social Media is niet echt een strategie, maar scoort wel goed.

De belangrijkste tips van deze Oh Oh Cherso social media presentatie die je kunt gebruiken voor jouw bedrijf.

De 7 Oh Oh tips:

  1. Traditionele kanalen en social media versterken elkaar. Als je bijvoorbeeld al gebruik maakt van adverteren, stop daar dan niet mee maar verwijs naar de social media en verwerk de advertenties in je social media.
  2. YouTube en het gebruik van video zorgt voor een langere bezoektijd voor je site. Niet 1 lange video, maar meerdere kortere video’s.
  3. De langere Oh Oh video’s worden meer bekeken dan de 30 seconden video’s die voor iedere aflevering wordt gemaakt. Maak een video gerust 1 tot 5 minuten.
  4. Gebruik uniformiteit. Voor elke video, post, tweet, foto wordt “Oh Oh” gebruikt. Dit zorgt voor herkenbaarheid ook in de zoekresultaten. Gebruik voor jezelf ook altijd dezelfde omschrijving.
  5. Gebruik typetjes met eigen namen waardoor je mensen afstoot en aantrekt. Geef jezelf een eigen typetje/naam waarmee je jezelf onderscheid. Niet iedereen hoeft je aardig te vinden.
  6. Als de community groot genoeg is gaat deze meer vanzelf werken en heeft minder actieve ondersteuning nodig. Probeer je eigen community te laten groeien. In het begin betekent dit veel extra energie door publiceren en reageren. Als het aantal fans op je Facebook pagina groeit boven de 1.000 gaat de community zelf ook voor jou werken.
  7. De belangrijkste platformen voor consumenten zijn in volgorde van belangrijkheid: Hyves, Facebook, Twitter en YouTube als je video’s gebruikt.

Wat is een opvallend punt van het Oh Oh Cherso succes wat jij hebt vertaalt naar jouw bedrijf en het gebruik van social media?

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *