Duidelijkheid over jouw doel met social media

Door dit artikel van Naomi Dunford (ofwel IttyBiz) Twitterati Douchebags and the Stoning Of The Infidel realiseerde ik me dat ik veel te snel ga. Te snel voor de mensen die meer uitleg nodig hebben. Ze zoeken naar begeleiding in de keuze waarom bepaalde dingen wel of geen bijdrage leveren aan je bedrijf. Hulp bij de basis van bijvoorbeeld social media.

Zelfstandige ondernemers als jij zien dat social media iets is waarmee ze meer klanten kunnen krijgen via internet. Maar hoe? Naast het traditionele netwerken zijn de sociale online netwerken een handig middel om makkelijk nieuwe verbindingen te vinden. Het artikel Online relaties opbouwen maakt mensen ontmoeten onnodig leverde dan ook veel reacties op.

De afgelopen weken (en nog steeds) zit ik een soort gedachtenachtbaan. Door gesprekken met aardige en slimme mensen ben ik mijn focus verder aan het aanscherpen. Langzaam maar zeker stap ik steeds vaker op het podium om duidelijk te maken dat online relaties echt zijn.

Het is heel goed mogelijk, ook voor jou, om via internet hele goede relaties aan te gaan en te onderhouden. Je kunt dus meer klanten krijgen zonder persoonlijke ontmoetingen. Dat is alleen al een winst in reizen, in energie en tijd. Of je nu een product of dienst verkoopt is niet van belang.

Al deze denkprocessen bij mij hebben er voor gezorgd dat ik je nauwelijks op de hoogte heb gehouden van het Social Media Event (SME10). En dat is jammer. Het doel van dit event is namelijk gericht op zelfstandige ondernemers die aan de slag willen met social media maar niet weten waarom ze het moeten doen en wat ze moeten doen. SME10 is voor ondernemers die een duidelijk doel hebben: groeien. Ze zijn op zoek naar een duidelijke uitleg over hoe social media daarbij kan helpen.

Het belangrijkste wat ik je nu wil laten zien is waarom wij het Social Media Event (#SME10) zijn gestart. Wat is er zo anders aan dan ander evenementen zoals bijvoorbeeld de maandelijkse Social Media Club Amsterdam.

Tijdens de dag zelf gaan we je bekend maken met 6 middelen om klanten en opdrachten te krijgen via social media. We hebben hiervoor een aantal sprekers uitgenodigd die veel ervaring hebben met een van deze middelen.

Mogelijk denk je: “Pfff 6 middelen, dat is te veel dat kan ik nooit allemaal bijhouden”. Er is ook een onderdeel waarin je gaat kijken naar de strategie zodat je goed kunt kiezen welke van de 6 middelen goed is/zijn voor jou.

Voordat je gaat nadenken of je aan de slag wilt met Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn, Mindz, Bloggen….. moet je eerst weten waarom. Waarom moet jij dat doen? Wat wil je er mee bereiken voor je bedrijf? Wat is het doel?

Mijn doel is duidelijk: meer klanten krijgen!

Dus ja, het aantal volgers op Twitter doet er toe, het aantal fans van je pagina in Facebook doen er toe, het aantal contacten in LinkedIn doen er toe. Natuurlijk zitten er verschillen in de connecties net zoals er verschillende in je klanten zouden moeten zitten. Je kernklanten verdienen meer aandacht dan je andere klanten.

Op het moment dat mijn boek Laat de klant naar jou komen bijna niet werd uitgegeven omdat de traditionele boekhandels niet voldoende hadden gereserveerd in de voorverkoop, werden de aantallen in mijn online netwerken ineens belangrijk. In welke sociale netwerken, op welke site en welk blog kan ik aandacht krijgen van de lezer voor mijn boek. Dus de uitgever vroeg om aantallen.

Het gaat niet alleen om kwantiteit ook om kwaliteit. Als je netwerk een brede verzameling van contacten is dan is dat weer minder waardevol dan een hele specifieke niche. Maar ook in de niche draait het om aantallen, om percentages. Niet iedereen in de niche zal zich bij jou aansluiten.

Leer in 1 dag veel over social media van experts. Maak een strategie voor jezelf tijdens die dag. Ga na elke presentatie direct aan de slag met de middelen om ze goed onder de knie te krijgen zodat je een juiste keuze kunt maken.

Niet vergeten Social Media Event donderdag 10 juni te Maarssen. Meld je nu aan. Je geniet nog van de vroegboekkorting tot 28 mei 2010.

Dit zei Pieter van Osch van Refresh Interactive over SME09:
Ben nu veel zichtbaarder voor mijn klanten

“Ik had al een begin gemaakt met sociale media, maar maakte er minimaal gebruik van. Mijn Twitteraccount was al tijden slapend… Het Social Media Event heeft me over de drempel geholpen om het echt in de praktijk te gaan doen. Het zaadje was al geplant bij wijze van spreken, nu kwamen de zon en de regen erbij!

Wat daartoe bijdroeg, was de hele praktische informatie die ik kreeg, die ik direct kon gaan toepassen. Maar het zat hem vooral ook in de sfeer. Er waren veel gelijkgestemde mensen; niet alleen beginners maar ook gevorderden in de sociale media. Nog vier weken erna voelde ik me supergeïnspireerd en zat ik vol met ideeën.

Het verschil is dat ik dat ik dankzij sociale media nu veel meer in de picture ben voor mijn klanten. Ik geef mijn ideeën door en heb daardoor impact. Dat versterkt mijn relaties en het leidt uiteindelijk tot klanten. En dat groeit nog steeds.

Dit jaar kom ik zeker weer. Heb de 10e juni al in mijn agenda vrijgeblokt!”

but aanmeld la 10 juni 2010: Social Media Eventbut aanmeld ro la 10 juni 2010: Social Media Event

Heb je nog vragen? Stel ze gerust in de reacties hieronder bijvoorbeeld of via de contactpagina

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5


2 Comments

  • At 19 May 2010, Tweets die vermelden Duidelijkheid over jouw doel met social media — Topsy.com wrote:[…] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door ondernemerslog. ondernemerslog heeft gezegd: Duidelijkheid over jouw doel met social media http://bit.ly/9l45xy […]
  • At 19 May 2010, Ingeborg v meggelen wrote:Leuk en herkenbaar wat je schrijft. Ik zat net boek v Menno Lanting Connect! Te lezen en die schrijft ook over je strategie v social networking bepalen, dacht al even dat je dat boek ging bespreken. Een aanrader om te lezen als je daar meer over wilt weten:impact v sociale netwerken op irg en leider schapik wilde via de link meld je aan verder komen naar 10 juni maar de link doet het niet, helaas, of is dat mijn i phone die niet wil?Gr. Ingeborg

Gerelateerde Posts:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *