Tone of voice in social media – iets ‘zinvols’ zeggen op Twitter

Sinds 2 maanden stel ik 2 vragen in de mail die ik stuur als iemand abonnee is geworden van de nieuwsbrief. Deze 2 vragen hebben al veel reacties opgeleverd.

Per dag krijg ik 1 tot 2 antwoorden op de vragen. Per maand schrijven zich ongeveer 250+ mensen in op de nieuwsbrief. Gemiddeld ruim 8 inschrijvingen per dag.

De vragen die ik stel geven mij de gelegenheid beter kennis te maken met de persoon. Tot dan toe heb ik alleen maar een naam, soms alleen voornaam en e-mail adres. Waarbij dit adres vaak iets is van telfort, upc, gmail etc. Daaruit kan ik dus niet afleiden wat ze doen.

Door de antwoorden op de vragen leer ik de lezers van de nieuwsbrief beter kennen. Handig dus.

De vragen zijn:
Wat is jouw expertise?
Waar worstel jij mee?

De reactie die ik vandaag van Jonathan kreeg is interessant te delen.
Waar ik mee worstel:

Ik weet niet de juiste tone of voice aan te slaan in social media…

Zijn expertise is adviseur carrièrecoaching, talent development, outplacement en MD-coaching voor werknemers en werkgevers.

Conversation

“Wie wil je aanspreken Jonathan?”, vraag ik. “Werknemers of werkgevers?”
“Ik wil het liefst met werknemers praten. Ik ben meer van individueel contact.”, legt Jonathan uit.

“OK. En wat bedoel je met de onjuiste tone-of-voice?”, vraag ik nog eens.
“Met tone-of-voice bedoel ik, dat ik het idee heb dat ik teveel iets probeer te verkopen op internet, in plaats van te praten over wat ik kan betekenen. Met andere woorden, ik kom denk ik te commercieel over.”, zegt Jonathan.

Volgens mij gaat het er gewoon om met mensen te praten, werknemers zijn mensen maar ook bij werkgevers werken mensen. Vraag hoe het met ze gaat. Toon interesse. Het gaat over die ander.

Volgens onderzoek van twee sociale onderzoekers Neil Rackham en John Carlisle besteden de beste onderhandelaars tot wel 40% van de voorbereiding aan het vinden van gedeelde interesse met de andere partij.

In Enchantment legt Guy Kawasaki uit wat je kunt doen om je gedeelde passie te vinden.

  1. Deel je eigen passie. Waar loopt jouw hart van over. Lezen, squash, golf, voetbal, wielrennen…
  2. Dan ga je op zoek naar overeenkomsten. Dit gaat sneller als je:
    • Ga er van uit dat iedereen een passie heeft. Er is altijd wel iets. Denk aan kinderen, sport, eten..
    • Ga er van uit dat er een overeenkomst is. Als het uitgangspunt is dat er een overeenkomst is dan vind je die ook.
    • Doe je huiswerk. Van bijna iedereen is tegenwoordig van alles te vinden op het web. De uitzondering:
      Gisteren sprak ik met Marietta. Ze gaat internet inzetten bij het aantrekken van klanten. Ze gebruikt het web dagelijks om van allerlei dingen te vinden, opvoeding, koken, spullen kopen. Zelf is ze helemaal nog niet vindbaar op het web. Er is een LinkedIn profiel, maar dat is met uitzondering van haar naam helemaal leeg. Een mooi startpunt, wat lastiger als je op zoek bent naar haar passie. In dit geval gaf het telefoongesprek voldoende gelegenheid de passie te onderzoeken.

Ga dus op zoek naar de passie van de mensen waarmee je praat en je zult altijd genoeg gesprekstof hebben.

Verder kun je mensen op weg helpen naar de oplossing van hun probleem door bijvoorbeeld tips te geven of vragen te beantwoorden. Het liefst in je expertise of je passie.

Als je mensen helpt dan gaan ze je herkennen en erkennen. Zo ervaren mensen je als een expert en zullen ze naar je toe komen voor jou expertise.

En af en toe mag je best promotie maken voor een product, workshop of je nieuwsbrief bijvoorbeeld.

Het draait in sociale media vooral om interactie. Zenden is niet zo belangrijk.

Hoe werkt dat voor jou? Denk je lang na voordat je iets ‘zinvols’ gaat zeggen?

Onderzoek van Rackham en Carlisle wordt genoemd in The art of Woo
Credit foto Conversation van chipgriffin

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *