De belangrijkste factor waarom mensen zich steeds weer aansluiten bij sociale netwerk sites (SNS) is…. genieten. Ze willen plezier hebben, dit is zelfs belangrijker dan de bruikbaarheid van het netwerk.

Dit volgt uit een studie van Kuan-Yu Lin en Hsi-Peng Lu gepubliceerd in Computers in Human Behavior van mei 2011. Voor vrouwen speelt het aantal gelijken in het netwerk ook mee in meer plezier. Bij mannen heeft dit aantal geen significant effect.

Als ondernemer of marketeer in een social netwerk site is het van belang dat je dus onderdelen biedt waardoor leden meer plezier ervaren, denk bijvoorbeeld aan games, video en grappige artikelen. Middelen waarmee je meer vrienden kunt vinden zal, zeker voor vrouwen, het plezier verhogen.

Zorg er dus vooral voor dat je veel plezier hebt en dat je dingen doet waarmee je andere plezier geeft. Denk als inspiratie bijvoorbeeld aan de gratis upgrades die Zappos geeft of de andere dingen die Zappos doet om de werknemers, leveranciers, bezoekers en klanten plezier te geven (boek: Delivering Happiness – Tony Hsieh).

Toegang tot gehele onderzoek kost US$ 19,95

Abstract

Fast-developing social networking sites (SNS) have become the major media by which people develop their personal network online in recent years. To explore factors affecting user’s joining SNS, this study applies network externalities and motivation theory to explain why people continue to join SNS. This study used an online questionnaire to conduct empirical research, and collected and analyzed data of 402 samples by structural equation modeling (SEM) approach. The findings show that enjoyment is the most influential factor in people’s continued use of SNS, followed by number of peers, and usefulness. The number of peers and perceived complementarity have stronger influence than the number of members on perceived benefits (usefulness and enjoyment). This work also ran clustering analysis by gender, which found notable difference in both number of peers and number of members between men and women. The number of peers is an important factor affecting the continued intention to use for women but not for men; the number of members has no significant effect on enjoyment for men. The findings suggest that gender difference also produces different influences. The implication of research and discussions provides reference for SNS operators in marketing and operation.

Eerder deeden Kuan-Yu Lin and Hsi-Peng Lu, Ph.D. onderzoek naar waarom mensen Facebook fan pagina’s blijven gebruiken. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat sociale interactie, gedeelde waarden en vertrouwen de belangrijkste redenen zijn waarom mensen actief blijven op Facebook bedrijfspagina’s.

Bron: Why people use social networking sites: An empirical study integrating network externalities and motivation theory via Research why people use Social Media

Morgen een artikel over een onderzoek hoe je meer klanten kunt aantrekken via sociale media.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Tags: , , , ,

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>