In de afbeelding hieronder zie je dat er enorm veel mogelijkheden zijn voor social media. Welke social media kies jij als coach om je bereik te vergroten?

Conversation Prism - welke social media voor de coach

In de conversation prism van Brian Solis zie je veel verschillende vormen van social media. Zo zie je bijvoorbeeld business, sociale netwerken, Vraag & Antwoord, evenementen, video, reviews, afbeeldingen.

De mogelijkheden lijken wel eindeloos. Waar begin jij als coach met al deze social media? Welk platform is het meest geschikt voor jou?

Dat hangt er van af….
Het begint allemaal bij je eigen duidelijkheid voor wie je precies werkt. Wie jij als klant wil aantrekken.
Hoe kleiner je doelgroep – hyperspecialisatie – hoe gemakkelijker het wordt om je op de juiste social media te concentreren.

Een overzicht van de belangrijkste social media platformen, of social netwerk sites, en wat ze voor jou kunnen betekenen.

De onderwerpen in dit overzicht:

De social media voor een Coach

Als coach zijn er verschillende redenen om actief te zijn op een bepaalde sociale netwerk site. Je wil bijvoorbeeld:

  • met nieuwe klanten contact leggen,
  • meer verkeer naar je website,
  • beter gevonden worden in de zoekmachine (SEO),
  • jouw merk goed neerzetten, of
  • je vindt het gewoon leuk om te doen.

Bepaal wat voor jou belangrijk is en kies voor je bedrijf maximaal 2-3 platformen waar je echt actief bent. Jouw focus.

Facebook

Facebook voor de coach

De groep die net iets meer aanwezig is op Facebook, is vrouw (18-29 jaar). Verder is Facebook redelijk gelijk verdeeld over wie het gebruiken. Terwijl de groep oudere social media minder gebruikt, maak je de grootste kans ze te vinden op Facebook. In de groep van 50-64 jaar zegt 57% het netwerk te gebruiken, en 35% van de groep ouder dan 65 jaar gebruikt Facebook. (dit zijn cijfers uit de VS)

Door de grote aantallen mensen die op Facebook zitten in Nederland verwacht ik dat het hier vergelijkbaar is.

Voor een coach is Facebook belangrijk, zeker als jouw klant een kleine ondernemer is, een zelfstandige, een consument.

De manager, ondernemer van een familiebedrijf, de CEO van kleine en middelgrote bedrijven zitten nu ook zeker op Facebook. Het kan alleen zijn dat ze nog niet direct zakelijk benaderd willen worden en jouw pagina nog niet ‘Liken’.

Maar dat komt!

Het platform waar je commerciële berichten kunt mengen met persoonlijke berichten. Foto’s en video’s werken goed op dit platform en worden sneller gedeeld dan alleen tekst.

Enkele recente cijfers van Facebook:

  • Nederland telt nu bijna 8 miljoen Facebook-accounts.
  • 65% van de internetgebruikers, ouder dan 13 jaar, heeft een account.
  • Hiervan zijn 6 miljoen Nederlanders per dag op Facebook te vinden
  • Daarvan gebruikt 4,6 miljoen een mobiele applicatie.
  • 7,8 miljoen bezoekers komen maandelijks terug.
  • Daarvan doen 6,1 miljoen mensen dit via een mobiele applicatie.
  • Gemiddeld checken mensen 14 keer per dag Facebook.
  • En we spenderen 11 uur per maand gemiddeld op Facebook.
  • 27% van al het mobiele internetgebruik wordt doorgebracht op Facebook en Instagram.
  • 75% van de mogelijke interactie op een bericht gebeurt in de eerste 5 uur na paatsing

Bron: Facebook is geen vrienden- of contentplatform, het is een advertentieplatform

LinkedIn

LinkedIn voor de business coach

Op LinkedIn is de man sterk vertegenwoordigt (70%) in de leeftijd van 25-34 jaar. Ze hebben vaak geen kinderen, een hogere opleiding en verdienen meer dan 150.000 per jaar.

Het platform voor jou als coach als je zakelijk werkt, jouw klanten ondernemer, CEO, manager zijn. Naast klanten vind je hier ook mensen waarmee je kunt samenwerken, leveranciers, partners.

Hier plaats je geen persoonlijke berichten. Houd het puur zakelijk. Nederlanders zijn erg actief op LinkedIn.

Discussies vinden vooral plaats in de groepen. Kies groepen uit waar jouw klant zit. Luister en help jouw doelgroep zonder te spammen.

LinkedIn is het belangrijkste en grootste zakelijke online netwerk.

Enkele cijfers voor LinkedIn

  • Er zijn meer dan 1.5 miljoen groepen op LinkedIn.
  • 42% van de mensen op LinkedIn werken hun profiel regelmatig bij.
  • Er zijn meer dan 3 miljoen bedrijfspagina’s.
  • Meer dan 1000 miljoen aanbevelingen zijn er gegegeven.

Twitter

Twitter omdat je het leuk vindt

Twitter groeit nog steeds hard. De actieve mensen op Twitter delen veel. Het is eenvoudig contacten te leggen, nationaal en internationaal. Je maakt contact met een klant, editor, freelancer, ontwerper….

Je kunt namelijk eenvoudig iemand beginnen te volgen, ze hoeven daarvoor geen toestemming te geven (m.u.v. accounts met een slotje). Maak gebruik van lijsten om de belangrijkste berichten niet te missen van de mensen die belangrijk voor jou zijn.

Maak bijvoorbeeld een lijst van de mensen in je doelgroep die je graag als klant wil hebben. Zo kun je eenvoudig zien waar ze over tweeten en kun je daar eventueel snel op reageren.

Enkele cijfers:

  • 44% groei in gebruikers van Twitter van juni 2012 tot maart 2013
  • 288 miljoen maandelijks actieve gebruikers
  • Ofwel, 21% van de internet populatie (wereld) gebruikt Twitter iedere maand
  • Twitter’s snelst groeiende leeftijd demografie is 55 van 64 jaar
  • 28% van de ReTweets worden gedaan door de toevoeging van “please RT”
  • 60% van de toegang tot Twitter gaat via mobiel
  • per dag worden er gemiddeld 400 miljoen tweets verstuurd

Twitter is voor de meeste coaches niet noodzakelijk maar wel leuk om te doen.

Google +

Google+ omdat het helpt in de zoekmachine

Dit platform is nog steeds sterk in opkomst. Door veel beginners wordt dit genegeerd. De massa zit op Facebook, LinkedIn en Twitter (denken we). Toch neemt het aantal berichten en artikelen dat wordt gedeeld op Google+ toe.

Google+ is verder een must als je wil dat jouw berichten beter scoren in de zoekmachine. Wil je een afbeelding van jezelf als auteur naast jouw artikelen in Google? Dan heb je Google+ nodig.

Steeds meer mensen gebruiken Google+ ook om in te loggen op andere platformen. De bezoektijd van een Google+ gebruiker is wel veel korter dan Facebook, maar neemt wel toe.

Een paar cijfers

  • 359 maandelijks actieve gebruikers – twee na grootste sociale netwerk
  • Actieve gebruikers groeide met 33% van juni 2012 tot maart 2013
  • Grootste deel van de gebruikers zijn man (67%)
  • 80% van de gebruikers zijn tenminste eens per week op Google+ en 60% dagelijks

Als coach geen focus op leggen maar wel een profiel aanmaken.

Youtube

Youtube voor de coach en spreker

Wil je op jouw zoekwoorden meer resultaten in de zoekmachine (Google)? Dan mag je Youtube niet vergeten. Maak voor de belangrijkste zoekwoorden een video waarin je er meer over uitlegt. Gebruik de zoekwoorden in de titel.

Ben je een coach die wat te vertellen heeft? Die ook spreekt? Dan is video essentieel voor jou. Mensen kunnen je zien en horen. Dat geeft een beter beeld, en meer vertrouwen, dan alleen tekst.

Tip: Geef je presentaties en gebruik je daarbij slides? Dan is het handig deze slides te delen via Slideshare.net.

Werk je met video? Dan kun je niet om Youtube heen.

Net als bij bloggen moet je wel geduld hebben en vasthoudend zijn om een redelijk aantal ‘views’ op jouw video’s te krijgen. Plaats in een vast ritme (eens per 1 – 2 weken) video’s op Youtube zodat je kanaal zich langzaam maar zeker opbouwt.

Maak je in het begin niet te druk over hoe je video er uit ziet. Begin vooral!

Pinterest

Pinterest als je met vrouwen werkt

Pinterest wordt het meest actief gebruikt door vrouwen. Foto’s van kleding, van materialen, interieur, huizen, mooie locaties, quotes het wordt gedeeld.

Je upload de foto’s niet naar Pinterest maar ‘Pin’t een foto van een ander artikel of shop op Pinterest. Zij zorgen voor de link naar jouw/deze site.

Ondertussen zijn er 600.000 Nederlanders actief op Pinterest.

Ben jij een coach en is je klant vrouw? Maak een aantal boards aan op Pinterest en deel een paar afbeeldingen per week. Plaats bij elk artikel dat je op je eigen site plaatst een foto. Hierdoor kun je de afbeelding delen op Pinterest.

Zo krijg je verkeer vanuit Pinterest naar je website.

Pinterest is leuk en heeft een mooie opmaak. Pinnen is eenvoudig.

Cijfers

  • 70 miljoen gebruikers.
  • 60% van de gebruikers is vrouw.
  • De meeste afbeeldingen gaan over eten en voeding.
  • 80% van het totale aantal pins op Pinterest zijn re-pins

Instagram

Instagram omdat je het leuk vindt

Dit is een platform wat vooral bedoeld is voor je smartphone. Je maakt een foto als je onderweg bent, van een gesprek met de klant, van een resultaat bij de klant, van kunst, de stad, het weer.

Met Instagram kun je nu ook ultra-korte video’s maken zoals bij Vine.

Een paar cijfers van Instagram:

  • 130 miljoen gebruikers
  • Er worden meer dan 5 miljoen foto’s geupload iedere dag

Als coach ga je hier geen klanten binnen halen. Zeker geen must. Wel leuk om te doen.

Social Media in Nederland

Uit het onderzoek van Newcom Research over social media in Nederland komen de volgende gegevens (jan 2013):

Wat het grootste is, hoeft niet het meest effectieve platform voor jou te zijn.
grootste social media in Nederland

Steeds meer ondernemers gebruiken Facebook en Twitter. Vaak is dit prive en vooral om te consumeren. Door 27% van de ondernemers wordt wel gezien dat social media vertrouwen geeft.
Nu alleen nog zelf ook werkelijk inhoud produceren in de sociale media platformen.
social media door ondernemers

Het voorspellende vermogen dat je hierboven ziet (“Verwacht gebruik 2016″) is vooral gebaseerd op wat we nu kennen. Wat we in 2016 gebruiken? Ik heb geen idee. Snapchat is sterk in opkomst bijvoorbeeld en Vine. Ultra korte video, 5-6 seconden.

Hoe kun je dat gebruiken voor je coachingsbedrijf? We gaan het zien de komende jaren.

Meest effectieve Social Media [Infographic]

Uit de infographic van Infographics.sg en Edge

Meest effectieve social media

Dit diagram geeft een goed overzicht van wat je het beste kunt bereiken met een platform. Zo zie je dat Twitter, Facebook en Pinterest goed zijn om je merk bekend te maken en voor verkeer naar je site. Waar Google+ en Youtube goed zijn voor SEO (met name in Google).
Wat wil je bereiken in social media

Hier zie je het aantal gebruikers wereldwijd. Hierboven zie je een overzicht voor Nederland.
hoeveel gebruikers in de social media

In dit diagram zie je goed welke leeftijden vooral in de sociale netwerken vertegenwoordigd zijn.
demografie in de social media

En hier zie je nog meer demografische gegevens van de netwerken, man/vrouw, opleiding en inkomen.
doelgroep in social media

Zie voor de volledige infograpic Infographics.sg

Jouw ideale klant aantrekken

De bovengenoemde sites zijn de bekende sociale netwerk sites. Voor veel mensen lijkt dit de enige social media.

Zoals je in de conversation prism hebt gezien bovenaan dit artikel is dat zeker niet het enige.

Social media betekent dat je zelf de content kunt maken, de content eenvoudig kunt delen en anderen kunnen er op reageren.
Je bent nu je eigen media. Niet langer afhankelijk van een editor bij een krant of magazine.

Dit is het model dat ik heb opgezet. Jij als coach kunt dit ook gebruiken. Dit werkt om meer impact te hebben met je coachingsbedrijf via social media.
Ideale klant aantrekken voor de coach

Want als we het over social media hebben dan mogen we een blog niet vergeten. DE manier om jouw ideeën, denkwijze, woorden, teksten, visie… in de wereld te verspreiden.

Power Platform

Van website naar Power Platform voor de coach

Voeg een weblog toe aan je website en verander het in een Power Platform. Het platform van jou op je eigen domeinnaam zodat niemand zich kan bemoeien met jouw inhoud.

De rechten van deze inhoud liggen ook bij jou. Niemand kan dit van je afnemen.

Wil je eenvoudig een Power Platform opzetten, die goed gevonden wordt in de zoekmachine? Gebruik dan WordPress!

Niet zelf doen? Vind dan een websitebouwer die werkt met WordPress en niet met zijn eigen CMS. Laat de site bouwen op jouw domein met jouw hosting. Dan houd je controle over jouw Power Platform.

De laatste stap uit mijn model is geen social media. Het is wel een onderdeel dat je niet mag missen. Verzamelen van e-mail adressen in jouw Lasting List.

Lasting List

Bouw een Lasting List als coach

De Lasting List, is een lijst van e-mail adressen (eventueel met naam) van mensen die jou willen volgen. Mensen die er zelf voor gekozen hebben om meer van jou te horen.

De belangrijke schakel om bezoekers van je social profielen, volgers van je updates, lezers van je artikelen om te zetten in klanten.

Een schakel die je niet mag missen!

Bronnen:
Hoe groot is Social Media op dit moment?
Welke social media kanalen kies je?
Social Media Kanalen – welke zijn er allemaal
45 Amazing Social Media Facts of 2013 [Infographic]
Welke Social Media moet ik gebruiken?
Alle cijfers over het socialmediagebruik in Nederland medio 2013
21 Awesome Social Media Facts, Figures and Statistics for 2013
Data Diving: Social Media Demographics and What They Mean for You
Quantcast LinkedIn
Uit het rapport van Pew, verdeling van wie je waar kunt vinden in de VS.

Welke social media hebben jouw voorkeur?

Op welke sociale media kanalen ben jij het meest actief? Welke kanalen hebben tot nu toe het meeste klanten opgeleverd voor jou?

Deel het hieronder in de reacties.This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Tags: , , , , ,

One Response to “Welke social media moet je gebruiken als coach – het ultieme overzicht”

  1. Chauncey schreef:

    Goede tips, ook voor mensen die geen coach zijn wat mij betreft

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>