Maak afmelden zo eenvoudig mogelijk

Een nieuwsbrief is een belangrijke schakel in het contact met jouw doelgroep. Het is de plek waar ik het meeste verkoop aan mijn doelgroep.

Stel je deze situatie eens voor: Je werkt aan de pagina voor je bedrijf op Facebook. De pagina is net gemaakt, en heeft nog niet zo veel ‘Likes’. Je gaat op zoek naar tips over meer ‘Likes’. Via de zoekmachine vind je een interessant artikel over Facebook. Het artikel gebruik je om de Facebook pagina te verbeteren. Er staan nog meer interessante artikelen over Facebook op de site. Je wilt daarom op de hoogte blijven als er nieuwe artikelen verschijnen op de site.

Nu heb je een aantal mogelijkheden, je kan abonneren op de RSS feed van de site, de website opslaan in de favorieten of abonneren op de nieuwsbrief.
\"mailbox

Je vindt het onderwerp interessant en wilt bij blijven om je eigen pagina te verbeteren. Je denkt: “Als ik gebruik maak van RSS of mijn favorieten dan maak ik een grote kans dat ik veel waardevolle informatie mis omdat ik zelf vergeet de RSS lezer of de favorieten te bezoeken.

Het onderwerp is belangrijk voor mij. Ik wil alle informatie van deze site hierover ontvangen. Die berichten wil ik in mijn inbox.” Je abonneert op de nieuwsbrief en verzekerd jezelf er zo van dat je niets mist.

Dit wil de lezer van jouw hub (combinatie website en weblog) dus ook.

Nieuwsbrief vs weblog

De nieuwsbrief zorgt er voor dat de abonnees de informatie krijgen waar ze behoefte aan hebben. Ze hebben zich zelf geabonneerd en jij voorziet in die behoefte.

Een weblog zorgt er voor dat je artikelen veel verder dragen dan alleen je nieuwsbrief. Het wordt voor je doelgroep veel eenvoudiger artikelen van je te vinden via de zoekmachine.

De nieuwsbrief wordt meestal niet zo goed gevonden in de zoekmachine. Daarnaast staat de nieuwsbrief niet op jouw domeinnaam. Dit betekent ook dat je site niet beter vindbaar wordt in de zoekmachine door de nieuwsbrieven.

Voor mij zijn een weblog en nieuwsbrief direct aan elkaar gekoppeld. Met een weblog word je gevonden in de zoekmachine. Bezoekers komen naar je site. De mensen die echt geïnteresseerd zijn abonneren zich dan op je nieuwsbrief.

Dit mag je niet missen

Je ziet de voordelen voor jouw doelgroep en weet het zeker, je gaat een nieuwsbrief verzorgen. Waar begin je? Een knop in je menu met de tekst ‘Nieuwsbrief‘ gaat niet veel nieuwe abonnees opleveren, de meeste mensen zien dat over het hoofd bij een bezoek aan je site. Een blokje met bijvoorbeeld de velden naam en e-mail adres en een knop ‘Abonneer Nu’ gaat al meer abonnees opleveren.

Je moet de nieuwsbrief echt verkopen voor meer abonnees. Zorg dat het blokje op iedere pagina staat en direct in beeld is als je op de website komt. Leg bezoekers van je site uit wat het ze gaat opleveren als ze abonneren op jouw nieuwsbrief.

Wil je het nog aantrekkelijker maken voor je doelgroep om zich te abonneren op je nieuwsbrief? Geef dan iets weg. Stuur ze een digitaal product op het moment dat ze abonnee zijn geworden.

Deze weggever met waardevolle informatie voor jouw doelgroep helpt de nieuwe abonnee vooruit. Ze maken gelijk kennis met jouw expertise, al voordat ze de eerste nieuwsbrief ontvangen. Een win-win.

Het product wat je gaat weggeven moet bijzonder en uniek zijn voor je doelgroep voor het grootste effect. Ze moeten het gevoel krijgen, “Dit mag ik echt niet missen.”

Nieuwsbrief oplossingen

Wil je de nieuwsbrief serieus gebruiken voor jouw doelgroep en je bedrijf dan is het slim gebruik te maken van speciale oplossingen om nieuwsbrieven te versturen.

Een nieuwsbrief versturen met Outlook bijvoorbeeld kan bij kleine aantallen nog wel, maar wordt al snel steeds lastiger.

Als mensen zich aanmelden moet je ze handmatig toevoegen en je moet de mensen uit jouw lijst verwijderen die zich afmelden. Dan niet vergeten alle geadresseerden in de Bcc te plaatsen zodat een abonnee niet de e-mail adressen van al jouw abonnees ontvangt.

Wil je het aan- en afmelden zo eenvoudig mogelijk hebben dan moet dit allemaal automatisch gaan. Als mensen zich aanmelden dan worden ze vanzelf toegevoegd aan jouw lijst en ontvangen ze jouw weggever. Als mensen zich afmelden nadat ze een nieuwsbrief ontvangen hebben dan worden ze automatisch verwijderd uit je lijst.

Ik gebruik 3 verschillende oplossingen voor het versturen van mijn nieuwsbrieven.

Autorespond – dit is een volledig Nederlandse oplossing. Heb je een Nederlandse doelgroep dan is dit een goede oplossing. Daarnaast heeft Autorespond (aff) het voordeel dat er een shopping cart aan gekoppeld kan worden. Dit is handig als je producten wilt verkopen via je website.

Aweber – dit is de oplossing die ik zelf het meeste gebruik voor mijn sites. Een Amerikaanse oplossing, alles is dus in het Engels. Aweber (aff) wordt veel gebruikt door bekende bloggers.

MailChimp – deze nieuwsbrief oplossing wordt door veel zelfstandigen gebruikt. Vooral omdat het bij minder dan 2.000 abonnees gratis is, daarboven loopt het snel op. MailChimp (aff) is ook Amerikaans en volledig Engels.

Al is de nieuwsbrief in het Engels en zijn er altijd wel kleine delen die Engels blijven, het grootste deel wordt voor je abonnee in het Nederlands weergeven.

Geen verzameling van nieuws

Wanneer ik vertel over een nieuwsbrief voor je bedrijf dan hoor ik vaak argumenten als, ik weet niet waar ik over moet schrijven, ik heb niet zo veel nieuws te vertellen, mensen lezen geen nieuwsbrieven, er zijn al zoveel nieuwsbrieven.

De naam nieuwsbrief geeft je misschien het gevoel dat het over een brief/e-mail gaat vol met nieuws, het laatste nieuws over jouw bedrijf.

Ik heb in deze serie al eerder uitgelegd dat iedereen heel egoïstisch is. Je luistert vooral naar de dingen die over jou gaan, die jou interesseren, waar je nu belang bij hebt. We letten vooral op wat er voor mij in zit.

Een nieuwsbrief vol met informatie over jouw bedrijf interesseert niemand, behalve jij als eigenaar. Een nieuwsbrief vol met informatie die mij als abonnee vooruit helpt, die wil ik lezen.

Net als in je blog op je hub, schrijf je in de nieuwsbrief voor de lezer. Elke nieuwsbrief is een artikel met informatie voor de lezer waarmee ze vooruit kunnen.

Inhoud belangrijker dan opmaak

Een andere opstakel voor het versturen van een nieuwsbrief is de opmaak. Veel bedrijven en ondernemers maken zich vooral druk over hoe de nieuwsbrief er uit ziet. De e-mail moet voldoen aan de huisstijl.

Als je e-mail leest in jouw mailprogramma staan de afbeeldingen automatisch aan, of moet je iets speciaals doen om de afbeeldingen te kunnen zien? Voor de meeste mensen geldt dat ze eerst een extra handeling moeten doen voordat ze de afbeeldingen kunnen zien.

Terwijl jij hard hebt gewerkt aan een mooie opmaak van de nieuwsbrief ziet een groot deel van de ontvangers deze e-mail van jou niet zoals jij deze bedoelt hebt.

Besteed dus vooral aandacht aan de inhoud van je nieuwsbrief, met zo min mogelijk opmaak. Gaat je nieuwsbrief eenmaal goed lopen dan kun je altijd nog meer tijd (laten) besteden aan de opmaak.

Hoe vaak stuur je de nieuwsbrief?

Dit hangt voor het grootste deel af van hoeveel tijd jij vrij maakt voor het schrijven van je nieuwsbrieven.

Is de inhoud goed en waardevol voor je lezers dan kun je zelfs iedere dag een nieuwsbrief sturen. Het is alleen de vraag of jij iedere dag voor frisse, nieuwe inhoud kunt zorgen.

Verstuur je vaker een nieuwsbrief dan wordt het ook eenvoudiger om af en toe speciale nieuwsbrieven met een lancering of nieuw product te versturen.

De verhouding promotie en informatie ligt rond de 1 op 5.

Zorg voor enige regelmaat zodat de doelgroep weet wanneer ze je nieuwsbrief kunnen verwachten. Eens per maand is wel het minimum.

Stuur je de nieuwsbrief bijvoorbeeld eens per kwartaal dan wordt de kans groot dat de abonnee de nieuwsbrief niet meer herkend. Ze weten dan vaak niet eens meer dat ze zichzelf geabonneerd hebben op je nieuwsbrief.

Dit heeft weer tot effect dat ze jouw nieuwsbrief als spam markeren.

Maak afmelden zo eenvoudig mogelijk

Het meest vervelende aan een nieuwsbrief die je niet meer volgen is als je niet kunt vinden hoe je moet afmelden. De oplossing voor jou als abonnee? De nieuwsbrief markeren als spam zodat die niet meer in je inbox verschijnt.

Als voldoende mensen jouw nieuwsbrief als spam markeren dan heeft dat invloed op of jouw e-mails aankomen bij abonnees. Dit heeft zelfs een negatief effect bij mensen die je nieuwsbrief nog wel willen ontvangen.

Veel mensen gebruiken Hotmail, Gmail, of het e-mail adres van de provider zoals upcmail.nl voor het inschrijven op jouw nieuwsbrief. Als meer mensen met dezelfde mail oplossing jouw nieuwsbrief als spam markeren dan komt deze ook steeds minder aan bij andere abonnees die deze e-mailsoftware gebruiken.

Wat kun je hier aan doen? Zorg er voor dat afmelden van je nieuwsbrief zo eenvoudig mogelijk is. Maak de link duidelijk zichtbaar en zorg dat je abonnees zich met één klik kunnen afmelden.

Ontvangers van je nieuwsbrief die er niets mee doen kunnen zich ook beter afmelden. Ze vervuilen jouw zicht op de mensen die je nieuwsbrief echt willen ontvangen.

Als ze de nieuwsbrief toch niet lezen is de kans klein dat ze uiteindelijk iets van je kopen.

Maak het afmelden dus eenvoudig en wees blij met afmeldingen. Je lijst is in kwaliteit toegenomen met deze afmelding.

Luisteraarsserie

Het artikel hierboven is onderdeel van de luisteraarsserie van 7 artikelen over hoe jij jouw verhaal kunt aantrekken en daarmee luisteraars en klanten gaat aantrekken.

Het volgende artikel verschijnt donderdag en gaat over Middenin je doelgroep met LinkedIn. Het belangrijkste online netwerk voor bedrijven.

Serie:

Zet online connecties in voor een betere balans tussen gezin en ondernemerschap

Wil jij twee nieuwe klanten die op jou afkomen, elke maand?
Word deelnemer aan mijn programma, leer klanten aantrekken via internet en til jezelf en jouw bedrijf in 6 maanden naar een hoger niveau.

Jouw nieuwsbrief

Heb je een nieuwsbrief? Zo ja, hoe vaak stuur jij de nieuwsbrief?
Deel de link naar jouw nieuwsbrief hieronder.

Credit foto: gajman

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *