Toegankelijke website checklist

Om te zorgen dat een website succesvol zal zijn, is de bouw van een toegankelijke website gelijk al het halve werk. De ontwikkelingen op internet en gerelateerd aan internet gaan hard en veel bedrijven kunnen deze snelle ontwikkelingen eigenlijk nauwelijks nog volgen. En om die reden hebben veel bedrijven een website die niet aan hedendaagse eisen voldoet, fouten bevat en niet optimaal functioneerd.

Bezoekers van jouw website willen op eenvoudige wijze en zo snel mogelijk informatie kunnen vinden. Maar op websites is dit niet mogelijk. Bezoekers krijgen foutmeldingen, de laadtijden zijn erg lang of ze zien zelfs bepaalde onderdelen of hele pagina’s helemaal niet omdat hun browser de techniek of HTML niet ondersteunt. Zorg dus voor een toegankelijke website. Hieronder een checklist met punten van aandacht.

Verkort de laadtijd

De pagina’s van de website moeten lekker snel op het scherm staan van bezoekers. Een lange laadtijd is voor veel bezoekers een reden om A> direct weer te vertrekken of B> de website een volgende keer te mijden. Via tools.pingdom.com kun je de laadtijd van een website controleren. Je ziet het aantal KB per onderdeel van een pagina (afbeeldingen, JS bestanden, CSS files, etc.) en zodoende pik je snel de “te grote” afbeeldingen er uit. De tool geeft daarnaast ook aan hoe je de laadtijd van je website kunt verminderen.

Browserondersteuning

Als webdesigner is dit echt een hoofdpijn aspect, de vele verschillende browsers en verschillende versies van deze browsers. Vroeger had 80% van de bezoekers gewoon Internet Explorer als browser. Niet dat dit altijd geweldig was aangezien veel HTML / CSS / Javascript in IE5.5 en IE6 niet goed werkte en nieuwe ontwikkelingen, waaronder transparante PNG afbeeldingen, gewoonweg niet werkte. Tegenwoordig zijn er enorm veel browsers waar je als webdeveloper echt rekening mee moet houden. Denk bijvoorbeeld aan Firefox, Google Chrome, Safari of Opera. Helaas werken mensen daarbij ook niet allemaal met de meest recente versie van een browser en zodoende zie je nu zelfs nog mensen met Internet Explorer 6 en versie 7 zie je ook nog (te) veel. En dan is er nog het verschil tussen de Operating systemen van de PC’s zoals met name Microsoft en Apple Mac OS.

Maar voor gebruikers, die vrij mogen kiezen voor hun favoriete browser, is het natuurlijk erg vervelend als een website niet goed werkt in hun browser. Werkt een website niet goed dan zal een bezoeker dit ook niet zoeken bij zijn / haar eigen browser maar bij de site. De bezoeker vertrekt dus maar weer snel op zoek naar een betere site. Test jouw website voor de diverse browsers. Op browserlab van Adobe kun je een site testen in de verschillende browsers. Ook met browsershots.org kun je jouw site bekijken in enorm veel browser varianten.

Geen Flash

Ooit was Flash (toen nog van Macromedia) onwijs populair. Statische en saaie websites kwamen tot leven en je kon mensen een echte wouw beleving geven. Je komt nog steeds sites tegen die volledig in flash zijn gemaakt. Ook zie je veel sites met een Flash elementje zoals een bewegende serie foto’s of natuurlijk de bekende Flash video speler. Maar Flash vereist de juiste plugin in de browser bij bezoekers (in 90% van de gevallen wel aanwezig). En zoekmachines kunnen niet heel veel indexeren van een flash filmpje. Een website met een flash intro film zie je gelukkig nog maar weinig en dit raad ik echt af. Gebruik geen flash intro als een voorzet pagina voor de website, dit leidt echt tot grote ergernissen. Beter toon je de flash introductie dan als een soort splash page, een layer / laag over de homepage heen. En voor effecten zou je eens moeten kijken naar Jquery waarmee je echt flash achtige effecten mee kunt bereiken en waarvoor geen plugin nodig is.

Doelgroep met handicap of ouderen

Veel websites houden weinig rekening met de wat kleinere doelgroepen zoals mensen met een visuele handicap of de ouderen / senioren. Voor “normale” mensen zijn de meeste websites goed toegankelijk. Maar voor mensen die de website heel slecht kunnen zien, wordt vaak geen voorziening getroffen. Denk daarbij aan het altijd voorzien van ALT en TITLE tags van afbeeldingen, dat de website bij vergroten ook goed blijft werken, etc. Je kunt proberen om jouw website te laten voldoen aan het waarmerk Drempelvrij. Op http://www.drempelvrij.nl/waarmerk.nl kun je controleren of jouw website aan de eisen voldoet en dus ook geschikt is voor mensen met bijvoorbeeld een visuele handicap of voor de ouderen onder ons.

Hoger in Google

googleEen helder ingedeelde website is niet alleen gunstig voor de leesbaarheid van de site voor bezoekers. Ook zoekmachines zoals Google geven hier “punten” voor waardoor je uiteindelijk hoger zult eindigen in de zoekresultaten. Gebruik van titels en tussenkopjes zullen ook door zoekmachines op prijs worden gesteld en dit kan leiden tot een betere vindbaarheid. En het toevoegen van ALT teksten aan afbeeldingen, ook fijn voor visueel gehandicapten, zal door o.a. Google worden gescanned en worden gebruikt.

Functionaliteit

Een website kan met de juiste functionaliteit ook een stuk toegankelijker worden. Denk bijvoorbeeld aan een zoekfunctie, een sitemap, kruimelpad, sorteerfuncties, etc. Met handige functies is veel winst te behalen. Zo zie je bijvoorbeeld steeds meer zeer visuele en slimme zoekfuncties. Zie bijvoorbeeld de zoekfunctie op http://trailers.apple.com/ (in het midden) waarbij je het resultaat bij typen direct te zien krijgt. Iets dat Google ook al toegepast heeft op haar eigen zoekmachine onder de naam Google Instant (-> artikel op deze website).  Of de functie waarbij je de bezoeker laat zien wat ze ervoor hebben gezien (zie bijvoorbeeld http://www.wehkamp.nl/herenmode/C02/, onderaan zie je dan “Laatst door jou bekeken”). Een slimme interface zal bijdragen aan een goede toegankelijkheid, wees daarbij creatief. Maar let op, functies die helemaal niet of niet goed werken hebben juist een averechts effect.

Gerelateerde Posts:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *