Veel bezoekers maar geen conversie?

Met het AIDA model een hogere conversie

Weergave van Aida model
Weergave van Aida model

Het acroniem AIDA wordt gevormd door de volgende engelse woorden: Attention (Attentie), Interest (Interesse), Desire (Verlangen) en Action (Actie). Je kunt met het toepassen van het AIDA model een website een hogere conversieratio geven, wat de gewenste conversie verder ook mag zijn. Het model AIDA kan jou volgens een vast stramien helpen om de bezoeker van een website aan te zetten tot een bepaalde actie.

Veel commerciele websites hebben een bepaalde doelstelling. Denk aan de verkoop van een product of dienst, het aanvragen van een offerte, achterlaten van adresgegevens, of het goed informeren over een dienst of product, etc. Binnen de website heeft iedere pagina ook weer een bepaald doel. Het is dus belangrijk om te kijken of de website en losse pagina’s optimaal ingericht zijn om de doelstellingen te behalen.

AIDA model

Ten behoeve van een maximale conversie kun je gebruik maken van het AIDA model. Hieronder de toelichting op alle onderdelen van dit model.

Aida – Attention

Bij de bouw van de site moet je bedenken hoe je de aandacht van de bezoeker gaat krijgen. Begin de pagina met een afbeelding of titel die de aandacht van de bezoeker trekt. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met het beschrijven van een voor de bezoeker herkenbaar probleem (of dit probleem te tonen in de vorm van een afbeelding of foto). Of begin met een herkenbare irritatie gerelateerd aan jouw onderwerp. Humor kan ook de aandacht trekken. Gebruik daarbij bijvoorbeeld ook opvallende kleuren of beweging (animatie of video) om nog meer aandacht te vestigen op jouw informatie / product / dienst. Dit alles natuurlijk wel met de nodige stijl, moet ook weer niet goedkoop over komen.

aIda – Interest

Je hebt nu de aandacht van de bezoeker en nu is het zaak om interesse te wekken. Laat bijvoorbeeld direct zien wat het product, de dienst of jouw bedrijf anders maakt dan dat van jouw concurrenten. Beschrijf kort en duidelijk de plus punten en de unieke eigenschappen. Denk daarbij aan een lage prijs, de goede kwaliteit, de vele extra functies, het gebruik van milieu vriendelijk materiaal, snelle levering, etc.

aiDa – Desire

De bezoeker moet uiteindelijk een verlangen gaan voelen, “dat wil ik” gedachte. Dit is een erg lastig onderdeel. Zorg ervoor dat je in de beschrijving aankaart welk voordeel jouw product of jouw dienstverlening heeft voor de koper of afnemer. Dus in plaats van het aangeven dat het product zeer robuust is, geef je aan dat het niet meer stuk gaat na het laten vallen. Of beschrijf dat de koper na aanschaf nooit meer last heeft van iets.

aidA – Action

Als voorgenoemde allemaal gelukt is dan is de bezoeker klaar voor actie. En hier gaat het vaak nog mis. Websites laten vaak niet zien wat de verdere mogelijke stappen zijn. Wat moet de bezoeker doen om het product / de dienst te bestellen? Of hoe kan een bezoeker meer informatie aanvragen? Een knop “offerte” ergens in de menu- / navigatiebalk is vaak niet duidelijk genoeg. Zet onderaan de informatieve pagina een duidelijke knop “bestellen”, of “bel voor een afspraak met 999-999999”. Laat daarbij ook duidelijk zien dat de volgende stappen heel makkelijk, erg snel of veilig zijn zodat de bezoeker de website niet verlaat omdat ze bang zijn ergens aan vast te zitten, teveel te moeten betalen, gelijk iemand aan de deur krijgen, etc.

Gerelateerde Posts:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *