theme-collageWordPress is een zeer bekend en veelgebruikt Content Management Systeem (CMS). Een sterk punt van WordPress (geldt ook voor vele andere soorten Content Management Systemen) dat content (zoals tekst, video, afbeeldingen, etc.) kan worden gescheiden van vormgeving. Door middel van een zogenaamde template kun je de grafische presentatie van informatie en functionaliteit bepalen op de website. Binnen WordPress is vaak sprake van een Theme (thema) waarmee je de voorkant van de website kunt vormgeven en indelen (layout).

Standaard bevat WordPress na de installatie al diverse themes / templates (zoals twenty twelve, twenty fifteen, twentysixteen). Hiermee kun je direct aan de slag. Echter dit doen heel veel mensen en zodoende is het een zeer herkenbare template waarmee je jouw website zeker niet onderscheidend maakt. Voor een echt uniek design maak je dus jouw eigen grafisch ontwerp. Maar dit kost veel tijd en dus vaak ook veel geld. Veel ondernemers / opdrachtgevers hebben daarom de voorkeur voor de aankoop van een bestaande template (gratis of betaald). En je kunt ze eigenlijk geen ongelijk geven want er zijn een aantal spectaculaire en zeer fraaie templates beschikbaar. Deze fraaie templates zijn soms gratis of kosten slechts 40 of 65 euro (een eventuele besparing van zeker 1000,- euro *).

Maar ondanks het grote financiële voordeel (en andere kleine voordelen) zijn er zeker ook nadelen aan het inzetten van een bestaande template. Deze nadelen moet je zeker in jouw overweging meenemen bij het opstarten van een nieuwe website (of het ombouwen van een bestaande website).

1. Veiligheid

Een groot nadeel van WordPress is dat dit systeem continu wordt aangevallen door hackers. Je moet WordPress dus regelmatig updaten om zodoende geen “deuren” open te laten staan voor deze hackers. Echter bij bepaalde meer complexe templates loop je ditzelfde risico. Vaak bevatten templates diverse extra functies (sliders, content editors, team modules, shortcodes, etc.). Deze extra functies zijn vaak ook gevoelig voor aanvallen van externen. De oplossing is het regelmatig updaten van de template die je hebt gekozen. Vaak houden de verkopers van de templates alle klanten op de hoogte van deze updates en weet je precies wanneer een update beschikbaar is. Doen ze dit niet dan moet je het zelf in de gaten houden.

2. Abandoned

Heel veel templates / themes worden na een paar jaar niet meer onderhouden, met andere woorden: de ontwikkelaar “abandoned the theme”. Mogelijk liep de verkoop van de WordPress theme die jij hebt gekozen in het begin heel goed en de programmeur / ontwikkelaar zorgde voor regelmatige updates op basis van feedback  en nieuwe ontwikkelingen. Maar na een paar jaar wordt deze theme niet meer verkocht en is de ontwikkelaar misschien al weer met nieuwe projecten bezig. De template begint dan te verouderen en jij krijgt geen updates meer. Je loopt hierdoor risico voor hackers (zie 1. Veiligheid) en jouw theme gaat niet meer mee met digitale ontwikkelingen (updates van extra functies zoals sliders en editors, nieuwe internet browsers, nieuwe uitvindingen, etc.). Zonder uitvoerige kennis van de template zal ook geen andere webdesigner in staat zijn om de template voor jou te updaten en moet je dus op zoek naar een meer recente template.

Afgezien van de updates die stoppen, loop je ook de kans dat een ontwikkelaar helemaal niet meer bereikbaar is. Je kunt dan helemaal niet meer rekenen op ondersteuning / support.

3. Werking vooraf onbekend

Natuurlijk heb je de template voorafgaand aan de aankoop goed bekeken. Je hebt de demo-pagina’s goed doorgeklikt en je bent enthousiast over de mooie effecten, de heldere layout, de geboden functies, de mogelijkheden die er allemaal zijn, etc. Maar op de demonstratie site kun je niet naar de “achterkant” kijken, in de WP-Admin zeg maar (je zou anders de template kunnen stelen). Je weet dus niet hoe ze binnen WordPress die homepage zo mooi hebben gekregen. Je weet ook niet welke oplossingen de ontwikkelaars hebben gekozen om de template flexibel te maken (via theme options, of via instellingen, via externe plugins, via variabelen binnen de template, via een custom style.css, etc.). Er zijn templates beschikbaar die zodanig veel mogelijkheden bieden dat je vele uren nodig hebt om de werking van de template te doorgronden. Wat dus begon als een goedkope oplossing blijkt naderhand misschien toch niet zo goedkoop te zijn (weg besparing van 1000,- euro *).

4. Trage website

Vaak bieden templates twee stylen zoals bijvoorbeeld een hele donkere stijl en een lichte stijl. Maar veel themes bieden nog veel meer stylen binnen 1 template en ze adverteren dan met de tekst “build 2000 websites with this one theme” (bouw 2000 sites met slechts dit enkele thema). Dat is heel prettig want met bijvoorbeeld een investering van 45 euro kun je alle kanten op met jouw website. Niemand zal deze template herkennen nadat jij alle mogelijkheden hebt gemixt. Het grote nadeel is echter dat de template extreem veel stijldefinities (style codes) zal inladen / downloaden voor iedere pagina waaronder stylen die je helemaal niet gebruikt.

Naast de vele vormgeving opties binnen 1 template hebben de templates vaak ook ingebouwde oplossingen voor diverse toepassingen zoals webshops, portfolio sites, sliders, forums, community sites, etc. Je kunt met dezelfde template dus ook webshops bouwen of op iedere pagina prachtige sliders tonen. Biedt jouw echter geen van deze toepassingen dan laad je toch op iedere pagina de javascript / stylesheets voor deze extra mogelijkheden. Bezoekers van jouw website downloaden dus veel overbodige data en dat gaat ten koste van de snelheid van jouw website. Dat is met een op maat gemaakte template veel minder het geval.

Ter aanvulling: een traag ladende website is ook ongunstig voor de zoekmachine optimalisatie van jouw website. Een trage site zal minder goed scoren bij Google dan een website die snel download bij de bezoekers.

5. De perfecte template vinden

Wat veel mensen ook onderschatten is de tijd die je nodig hebt om een goede template te vinden.

  • Het goede nieuws: er zijn ontzettend veel mooie en zeer verschillende templates te vinden op internet.
  • Het slechte nieuws: er zijn ontzettend veel templates te vinden waardoor je heel veel demonstratie sites moet doorspitten.

Er zijn werkelijk duizenden templates te vinden en per branche / onderwerp vaak ook nog honderden. Welke is voor jou het meest geschikt? Waar moet je op letten?

Daarbij zul je merken dat je het liefst 3 verschillende templates zou willen combineren om van ieder de sterkste punten te kunnen benutten. Echter dit is geen goede optie. Het combineren van 3 bestaande templates zal uiteindelijk net zoveel werk zijn als het op maat maken van een unieke en eigen template. Dat is gelijk ook een goed idee, gebruik de bestaande templates om de webdesigner te informeren over jouw wensen en jouw ideeën. Maar wil je toch liever werken met een bestaande template dan zul je van de 3 toch slechts 1 beste moeten kiezen.

6. Compatibiliteit problemen

Bij 4. Trage Website heb ik al vermeld dat sommige templates ondersteuning bieden aan webshop toepassingen (woocommerce), community site (Buddypress), Forum (bbPress), Evenementen (Events Calendar Pro), meertalige sites (WPML), etc. Er zijn echter ook voldoende templates die niet standaard ondersteuning bieden aan dergelijke toepassingen. Het is dan mogelijk dat jouw website niet meer goed werkt na de installatie van  dergelijke plugins / uitbreidingen. Dergelijke problemen zijn soms op te lossen door een ervaren WordPress ontwikkelaar of door contact te zoeken met de ontwikkelaar van de template maar vaak moet je de installatie ongedaan maken om de website weer online te krijgen.

7. Geen uniek uiterlijk

Veel mensen / ondernemers installeren de template in hun WordPress omgeving en gaan aan de slag. Natuurlijk wordt een eigen logo geupload en misschien ook een eigen favicon (als de theme options hier een formulier voor heeft). En daarnaast worden ook de eigen teksten en foto’s in het CMS geplaatst. Vervolgens even kijken naar het resultaat en jahoor…. dat is al heel mooi. Klaar! Een oplettende bezoeker zal bij veel sites het gevoel krijgen de website al eerder te hebben bezocht. Websites zien er, afgezien van het logo / de teksten en de foto’s, identiek uit. Voor een website van een lokale schoonheidsspecialist is dit ook geen groot probleem. Voor een bedrijf met ambitie, een marketing campagne en een uniek product is het gebruik van een veel voorkomende template eigenlijk wel gênant.

De oplossing is de template zo goed mogelijk aanpassen en een unieke look and feel geven. Lukt jou dit niet? Huur dan een webdesigner in.

 

 

Gerelateerde Posts:

Tags: ,

2 Responses to “Nadelen gebruik WordPress templates”

  1. Leona schreef:

    Duidelijk verhaal. Mensen onderschatten inderdaad de nadelen van een template. Veel ZZP-ers maken hun eigen website en gebruiken dan een gratis of betaalde template en ondervinden dan zelf dat het nog best lastig is om de site te bouwen zoals de demonstratie site er uit ziet. Daarbij vergeten ze dan de template zodanig aan te passen zodat het een unieke site wordt. Daarna willen ze dan alsnog iemand inhuren maar dat mag dan eigenlijk niets kosten omdat ze “zelf de teksten al hebben geplaatst”.

  2. Jan schreef:

    Goed artikel, bedankt!

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>