Wat SEO bureaus je niet vertellen en de tip hoe je wel scoort

Waarschijnlijk weet je het wel, maar voor de volledigheid leg ik het kort uit. SEO staat voor Search Engine Optimization, dus de optimalisatie van jouw website specifiek voor de zoekmachine(s). Er is veel te veel focus op optimalisatie voor de zoekmachine, de technische kant van dit deel. Ik snap wel waarom want er wordt heel veel over geschreven (vooral door specialisten die de diensten verkopen).

scoren met seo

SEO is een soort zwarte doos, het is technisch en 99% van de ondernemers heeft er geen verstand van (en wil dat eigenlijk ook niet hebben). Maar dan loop je dus wel een risico, het risico dat de SEO experts je van alles kunnen wijsmaken.

Zoekmachines zoals Google en Bing vertellen niet hoe hun formules werken. Ze gaan ons niet het geheim verklappen van hoe zij bepalen welke pagina wel en welke niet bovenaan komt. Logisch. Dat is het geheim van de smid. Belangrijker nog… zouden ze het wel vertellen, dan gaat ieder bureau de websites van hun klanten precies zo opzetten dat ze bovenaan komen. Terwijl een bedrijf zoals Google maar één ding wil: Het beste resultaat bovenaan.

Maar wat is dan het beste resultaat? Het resultaat waar de klant met zo min mogelijk zoeken en klikken een antwoord krijgt op zijn vraag.

Hoe weten de bureaus en technici die werken aan de SEO waar ze op moeten letten?
Ze testen.
Ze leren van elkaar.
Ze analyseren pagina’s die bovenaan staan.
Ze gebruiken oplossingen (en soms trucjes) om pagina’s en websites daarop te optimaliseren.
Vooral gericht op de zoekmachine.

Laat ik één mythe direct uit de weg ruimen: Je huurt een SEO bureau in om snel hoog te scoren in de zoekmachine – Onzin.

Zoals Neil Patel zegt:

“How could any SEO agency or expert guarantee top Google rankings in this age?
Sure, there are various reasons why you might need an SEO agency, especially for keyword analysis and competitive auditing.
‘Quick rankings’ is not one of those reasons.”

SEO bureaus kunnen geen afspraken met Google maken over wie er hoog scoort. Ook niet voor jou. De trucjes die ze gebruiken veranderen continu. De zoekmachine wil niets anders dan de beste resultaten bovenaan. Geen gemanipuleerde resultaten die niet het beste zijn voor de zoeker.

Maar jij hebt een dienst of product, dus jij wil natuurlijk dat nieuwe klanten deze vinden. En jouw nieuwe klanten zoeken in de zoekmachine. Wil je meer bezoekers, dan moet je dus goed scoren in de zoekmachine.

Neil Patel nog een keer:
“Keyword research is still pretty relevant. But, in order to stay safe, focus on the user
intent behind the search, not just the keywords themselves.”

Het is veel belangrijker om te gaan voor de klant.
Jouw doelklanten.
Wat willen ze bereiken?
Hoe zoeken ze daar op?
Wat zoeken ze?
Waar zoeken ze de antwoorden op hun vragen?

SEO is een lange termijn activiteit.
Focus niet op de keywords.
Focus op jouw doelklant.

De zoekmachine volgt als vanzelf. Zij volgen namelijk de bezoekers die de beste antwoorden vinden.

 

Meer quotes van Neil Patel.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 4.0 BY NC ND

Gerelateerde Posts:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *