Zoekmachine optimalisatie ofwel SEO en jouw website of blog

Zoekmachine optimalisatie is van ondergeschikt belang als je regelmatig schrijft voor jouw doelgroep.

Het belangrijkste om te weten is, schrijf voor de lezer en de zoekmachine zal automatisch volgen. Als je daarnaast WordPress gebruikt zit je al helemaal goed.

Toch zijn er een aantal dingen die je nog kunt verbeteren als je nog iets hoger wilt scoren in de zoekmachines. Zo zijn er een aantal plugins voor WordPress die je daarbij kunnen helpen bijvoorbeeld de WordPress SEO plugin van Yoast (tip).

Dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen tijdens het schrijven om nog iets beter te scoren. Het grappige is dat een aantal van deze tips het ook beter leesbaar maken voor de bezoeker.

Het is enorm belangrijk te weten op welke woorden jij gevonden wilt woorden (keywords of steekwoorden). Ofwel als jou doelgroep op zoek gaat in de zoekmachine naar haar probleem welke woorden gebruiken ze dan. Bij welke woorden wil jij bij de eerste 3 zoekresultaten staan?

Ben jij een coach? Dan zoek je naar andere woorden dan coach. Jouw potentiële klant heeft een probleem en weet vaak niet dat een coach de oplossing is. Daarbij is coach een term waar veel mensen en bedrijven op gevonden wil worden, in google.nl 615.000.000 resultaten.

Wat kun je doen om nog beter te scoren in de zoekmachine en hoger in de gevonden resultaten te komen?
Laten we eens kijken naar je site.

Wat de lezer ziet

Dit is zoals wij als bezoeker de site zien.
SEO cheat sheet - wat ziet de bezoeker

1. Navigatie links

Dit zijn de links waarmee de bezoeker door de site kan navigeren. Ofwel het menu bovenaan deze pagina.
Als het kan gebruik je het belangrijkste steekwoord waarop je gevonden wilt worden voor je homepage (startpagina). Hoewel ik het zelf fijn vindt om het woord ‘Home’ te zien zodat ik altijd snel terug kan naar de startpagina.

2. Titel

Het steekwoord waarop je gevonden wilt worden voor deze pagina/artikel komt terug in de titel van je pagina. De woorden die vooraan in de titel staan hebben meer effect op de zoekmachine (ook op de lezer overigens). Je titel moet daarnaast de lezer triggeren verder te lezen.

Als voorbeeld kun je eens kijken naar de titels van magazines in de boekenwinkel. Welke titels op de cover van een magazine pakken jou gelijk en wil je meer over lezen. Dit soort titels heb je ook nodig voor je website.

3. Eerste alinea

Na de titel komt de lezer bij de eerste alinea. Deze is ongeveer 2 regels lang en verleid de bezoeker om verder te lezen. Het is een vervolg op de titel en vertelt al wat over de uitkomst. De bezoeker moet kunnen bepalen of de uitkomst belangrijk genoeg is voor haar om verder te lezen.

Gebruik hier je steekwoord weer en maak het eventueel vet zodat het de bezoeker beter opvalt. Een woord in vet heeft ook meer effect in de zoekmachine. Overdrijf het niet want een artikel vol met vette steekwoorden is niet te lezen.

4. Links in de tekst

Als links op plekken staan waar de lezer waarschijnlijk gaat klikken, in de tekst dus, dan zal Google waarde toekennen aan deze link. Ofwel de site waar naar gelinkt wordt zal beter worden gewaardeerd door de zoekmachine en hoger score in de zoekresultaten.

Een no_follow link betekent dat de link door de zoekmachine genegeerd kan worden. Gebruik dit alleen op plekken waar de zoekmachine kan denken dat het gaat om links naar externe sites waarvoor betaald is.

Titel van de link vertelt de bezoeker waar deze link ze heen brengt.
Dit is hoe je de titel toevoegt aan een link in WordPress:
Gebruik de titel als je links toevoegt aan je tekst

Dit is het resultaat (ga met je muis over de link) Google+

5. Afbeeldingen

Afbeelding hebben altijd een volledig omschrijvende ALT tekst en bestandsnaam. De naam van het bestand (afbeelding) is soms 3423423423.jpg of andere niets zeggende bestandsnaam, verander dit op je computer in dit-staat-in-de-afbeelding.jpg. Daarna voeg je de afbeelding toe aan de pagina.

Zo ziet dit er uit als je afbeeldingen toevoegt in WordPress
SEO voor afbeelding gebruiken in WordPress

De waarde voor de bezoeker? Als de afbeelding om welke reden dan ook niet wordt geladen zie je de Alt tekst en ziet de bezoeker waar de afbeelding over gaat. Als de bezoeker met de muis over afbeelding gaat ziet ze ook deze omschrijving.

De tekst rondom de afbeelding (ervoor of erna) legt ook uit waarover de afbeelding gaat.

Afbeelding kun je ook het beste in het juiste formaat voor jouw website uploaden. Dit kun je doen door de afbeelding aan te passen in een programma als paint.net

WordPress maakt automatisch een aantal afbeelding formaten aan passend bij de breedte van je site. Het juiste formaat kun je hier instellen in WordPress. Daarnaast gebruik ik Smush.it een plugin voor WordPress die de bestandsgrootte verkleint tijdens uploaden.

De laadtijd van de website telt mee voor de waardering van de zoekmachine. Hoe langzamer de site laad des te lager de positie in de resultaten. Meer afbeeldingen geeft een langere laadtijd, grotere afbeeldingen geeft een langere laadtijd.

Een pagina in je website kan het beste binnen 2 seconden laden. Bij langere laadtijden neemt de kans toe dat de bezoeker afhaakt. Met Pingdom tools kun je de laadtijd van je site bekijken.

6. Zoekwoorden in tekst

Gebruik de belangrijkste steekwoorden waarop je wilt gevonden worden verder in het artikel, als het van toepassing is. Zorg dat het leesbaar blijft voor de lezer.

Wat de zoekmachine ziet

Dit is de code die de zoekmachine ziet van diezelfde site.
SEO cheat sheet - wat ziet de zoekmachine ziet 1

De ‘title tag’ is het belangrijkste element voor je pagina wat betreft zoekmachine optimalisatie. In WordPress is de titel van je pagina of artikel (bericht) automatisch de ‘title tag’ van je pagina.

Gebruik je WordPress SEO dan kun je de ‘title tag’ nog aanscherpen. Deze titel wordt dus gebruikt in de zoekmachine. Zorg dus dat deze leesbaar is en dat mensen er op willen klikken.

De ‘description meta tag’ heeft niet veel/geen effect op de plek in de gevonden resultaten maar kan worden getoond door de zoekmachine. Dit is dus je 2e kans, naast de titel, om doelgroep te verleiden te klikken op de link naar je site.

De ‘keywords meta tag’ kun je vergeten, daar kijkt de zoekmachine niet meer naar.

Zo gebruik ik de WordPress SEO plugin om deze tags in te vullen. Je ziet gelijk of je het focus steekwoord op de juiste plekken hebt gebruikt.
Gebruik van title tag en description meta tag in de WordPress SEO plugin

CSS
Gebruik zo veel mogelijk externe .css en .js files. Dit zorgt voor een korte code van je pagina en een kortere laadtijd. Dit is wat technisch, maar een goed WordPress thema houd hier rekening mee.

Links
Zo ziet de link er uit voor de zoekmachine. Dit is de link in het menu (zie 1. hierboven).
SEO cheat sheet - wat ziet de zoekmachine ziet 2

Gebruik code die goed te lezen is. Dit wordt automatisch gedaan door WordPress bij het gebruik van een goed thema. Er volgt binnenkort een artikel met goede WordPress thema’s.

Afbeeldingen
Zo ziet de afbeelding er uit voor de zoekmachine. Zonder de titel en Alt-tag heeft de zoekmachine geen idee wat er in de afbeelding staat. Zie 5. afbeeldingen hierboven.

SEO cheat sheet - wat ziet de zoekmachine ziet 3

Zo ziet een no-follow link er uit voor de zoekmachine (zie 4. links hierboven).

En jij?

Gebruik jij al enkele van deze SEO tips? Hoe heb jij de belangrijkste steekwoorden gevonden?

Inspiratie: conversationmarketing.com/seo/seo-cheatsheet.pdf van Ian Lurie (CC) via 10 Best WordPress Cheat Sheets

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *