10 dingen die deze ondernemer iedere dag productiever maken

Vanochtend las ik het artikel The Six Things The Most Productive People Do Every Day van James Alutcher. Het is een genot om zijn artikelen te lezen. Vooral ook omdat hij het persoonlijk maakt.

Het artikel gaat niet over de meest productieve mensen, het gaat over wat James Altucher doet. En de tips helpen je om echt effectiever te worden. De titel is een beetje misleidend maar dat vertelt hij dan ook weer in zijn artikel…

ondernemers productiever

9 dingen die je productiever maken

Het zijn dus geen 6 maar 9 dingen die James doet:

  1. Lezen – heel veel lezen. Lees iedere maand ten minste één non-fictie boek.
  2. Slapen – voldoende slaap per etmaal 7-8 uur. Het geeft je veel meer energie en discipline overdag. Mooi punt ook over dat je 2-4 uur nadat je wakker wordt je dan de meeste energie hebt.
  3. Thuis eten – iedere dag een gezonde maaltijd met variatie in wat je eet.
  4. Spullen weg doen – minder spullen in je kantoor en huis. Minder bezittingen, minder gedoe.
  5. Geen nieuws – geen journaal op TV of radio, geen krant lezen ook niet online. Je hoeft echt niet op de hoogte te blijven.
  6. Geen vergaderingen – ontmoetingen met leuke mensen? Ja. Vergaderen? Nee.
  7. Geen telefoon – hier heb ik een andere regel dan James. Als de e-mail meer dan 3 regels nodig heeft dan bel ik.
  8. E-mail – alleen één vast uur per dag waarin je de mail bekijkt en beantwoord. Aan het einde van de dag.
  9. Ervaringen – ervaringen hebben altijd meer waarde dan spullen.

Dit zijn dingen die ik ook doe en die mij productiever maken.

Ik voeg nog één ding toe aan het lijstje van James:

  1. Bewegen – door dagelijks buiten te bewegen kom ik uit mijn kantoor. Krijg ik weer energie. Mijn hoofd wordt leeg. De middag wordt hierdoor veel productiever.

Eigenschappen voor een zelfstandige ondernemer

Het zijn niet alleen de dingen die ik doen. Er zijn ook een aantal eigenschappen die mij een betere ondernemer maken. Want veel van bovenstaande dingen kan ik doen door onderstaande eigenschappen.

1. Zelfdiscipline

Ik heb veel zelfdiscipline. Alleen werken en zelf dingen opstarten is geen probleem. Soms heb ik zelfs zo veel focus op een onderwerp dat ik de rest helemaal vergeet, inclusief vragen van klanten.

Op tijd op staan, op tijd naar bed, weinig snoepen, dagelijks bewegen, dagelijks flossen… Soms op wilskracht, vaak omgezet in een gewoonte.

Door de dingen die belangrijk voor je zijn heel vaak te herhalen wordt het een gewoonte. Dan kost het steeds minder wilskracht.

Door bijvoorbeeld iedere ochtend een half uur te lezen en daarna te schrijven leer je een andere gewoonte af. Zoals iedere ochtend beginnen met het openen van je inbox. De dag beginnen met je inbox is een onhandige gewoonte omdat dan al snel je plan voor de dag in het water valt en je reageerd op de prioriteiten van een ander.

Door iedere ochtend een daily huddle te doen met Gwendoline en Anja houdt ik me ook meer aan de acties die ik voor vandaag gepland heb. Sterker nog, ik ga er steeds bewuster mee om hoeveel tijd iedere actie kost. Bouw extra ruimte in voor onverwachte dingen. Hierdoor geniet ik meer als mijn actielijst is afgerond aan het einde van de dag.

Het lukt nog niet iedere dag, soms zakt het door vermoeidheid even terug, maar met hulp van mijn discipline wordt dit steeds beter.

Door te luisteren naar de Super Fast Business podcast van James Schramko realiseer ik me dat ik dit nog verder kan verbeteren. Luister bijvoorbeeld naar deze korte aflevering – Designing your life.

2. Optimisme

Overal kansen zien. Gaat het niet helemaal zoals verwacht, uithuilen, analyseren wat beter kan en weer door. Dit heb ik mijn hele leven al gehad. Ik kan er weinig aan doen ;)

Het optimisme zorgt er voor dat ik altijd weer door kan gaan. Een lancering loopt anders dan verwacht? Minder aanmeldingen voor een webinar dan gehoopt? Minder mensen die het boek kopen dan het gestelde doel?

Een moment waarin ik teleurgesteld ben. De mensen optimaal helpen die wel meedoen. Onderzoeken wat ik kan verbeteren. Een nieuw plan (dit mag af en toe iets minder) en weer verder.

Volgens mij moet je als ondernemer een ras-optimist zijn met naast je iemand die je helpt niet door te slaan. Je moet ook dingen afmaken. Als optimist heb ik de neiging om steeds nieuwe dingen te starten.

De persoon die je helpt is meer behouden (of realist) dan jij bent. Ze helpt jou om de dingen die je gestart bent ook af te maken.

3. Luisteren

Luisteren naar de klant. Oprecht. Al vergeet ik soms om te reageren. Luisteren doe ik altijd.

Luisteren geeft mij de kans om te zien waar de klant staat en wat een mogelijke volgende stap is.

4. Leren

De wil en open staan om telkens weer te leren. Waar je ook staat met je bedrijf, er is altijd shit. Je staat nooit stil en leert dus telkens weer nieuwe dingen.

Dit is iets dat ik ook telkens weer om me heen zie. Succesvolle ondernemers en coaches die telkens weer fases kennen met shit. Geen pieken zonder dalen. Dat is maar goed ook anders wordt het zo saai.

De ondernemer gebruikt deze momenten om te leren. Wat kan ik de volgende keer anders doen.

5. Open staan

Open staan voor kritische geluiden. Er naar luisteren en tegelijkertijd laat ik me er niet door leiden.
Ik luister naar kritiek. Het zijn momenten waarop ik kan leren. Wat kan er beter.

Ik kan er best wel een tijd last van hebben, maar dan denk ik aan de dingen die wel lukken. Klanten waarbij dit wel werkt. Lezers die zich niet storen aan de tekst.

Dan beoordeel ik of ik mijn opzet moet aanpassen, of dat de kritiek een uitzondering is op de regel .

6. Zichtbaar en jezelf zijn

Online ben ik zeker zichtbaar. Ik krijg vaker te horen “Wat ik ook zoek in Google, ik kom je telkens weer tegen.”

Aan mijn zichtbaarheid bij evenementen werk ik. Daar liggen kansen. Mensen die je persoonlijk ontmoet kopen eerder van je. Ze kunnen sneller en eenvoudiger vertrouwen in je krijgen dan een online ontmoeting.

Mensen die je in een workshop of live coachingsgesprek hebt en jou al ervaren hebben kopen meer van jou daarna. Dat maakt dan ook niet meer uit dat je het digitaal aan biedt.

Het is dan belangrijk een bevestiging krijgen van het beeld dat ze online van je hebben opgebouwd klopt met de ontmoeting.

Ben je echt helemaal jezelf dan kun je altijd oprecht reageren.

7. Eigenwijs

Als ondernemer ben ik ook eigenwijs. Ik denk dat er een juiste manier is om de goede dingen te doen. Een structuur die werkt en tegelijkertijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden, vernieuwing.

Eigenwijs is soms lastig want het kost moeite om echt goed te luisteren naar tips om het anders te doen. Het is eenvoudig om goed advies naast je neer te leggen als je overtuigd bent van je eigen weg. Terwijl dat advies jou sneller op weg kan helpen.

Tegelijk is eigenwijs noodzakelijk om je te onderscheiden. Van de gebaande paden af te wijken. Linksaf te gaan als iedereen rechtsaf gaat. Het maakt jou anders in de markt. Het trekt ook nieuwe fans aan.

8. Auteur

schrijven, schrijven, veel schrijven. Dit heeft mij als ondernemer beter gemaakt. Schrijven structureert mijn gedachten. Schrijven maakt me zichtbaar.

Mijn visie delen door te schrijven. Artikelen schrijven over de problemen van de klant. Vragen beantwoorden van klanten. Door veel te schrijven ben ik zichtbaar in de zoekmachines.

Om beter te schrijven lees ik ook veel. Hierdoor leer ik weer nieuwe dingen.

Moet je perse boeken schrijven? Nee, dat hoeft niet maar het helpt wel in meer aandacht. Artikelen schrijven in je eigen blog is het begin. Vele artikelen later heb je als vanzelf een boek.

9. Overvloed zien

Er is voldoende. Samenwerken met anderen. Er zijn geen concurrenten. Er zijn ondernemers die het anders doen en daar kun je elkaar bij helpen. Samen kun je meer mensen helpen.

Hier had ik moeite mee. Ik zag veel mensen toch als een concurrent. Samenwerken met anderen voor een promotie vond ik vaak lastig.

Nu zie ik het als een nieuwe kans voor mijn lezers en volgers om geholpen te worden. Het kan een aanvulling zijn op wat ik doe, of juist in plaats van. Mijn missie is coaches No.1 maken in hun niche. Dat hoef ik niet perse persoonlijk te doen.

10. Keizer

Ik ben de keizer in mijn keizerrijk. Ik creëer mijn bedrijf zoals ik dat wil. Daarmee trek ik klanten aan die graag met mij samenwerken en waar ik graag mee werk.

Je hoeft echt niet op elke aanvraag in te gaan. Je hoeft niet iedere klant aan te nemen. Je hoeft niet doen wat de klant vraagt.

Houd vast aan jouw doelklant, aan jouw werkwijze. Luister naar de klant en sluit aan bij haar probleem. Geef dan wat ze nodig heeft.

Dit is belangrijk voor mij. Ik leef graag zoals ik wil leven. Eerst mijn/ons leven dan kijken hoe mijn bedrijf kan organiseren zodat dit mogelijk wordt.

 

Jouw belangrijkste eigenschap

Wat is jouw belangrijkste eigenschap die jou een betere ondernemer maken?

 

Een artikel dat ik eerder deelde in het online platform voor coaches die vooruit willen, The Vault, aangevuld met nieuwe inzichten.

Credit: foto van Kaspars Grinvalds via Shutterstock

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

10 dingen die deze ondernemer iedere dag productiever maken

Gerelateerde Posts:

  • Geen gerelateerde posts gevonden
Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

avg nieuwsbrief
Algemeen
Voorbeeld teksten AVG en GDPR nieuwe toestemming nieuwsbrief

Op 25 mei zal de nieuwe AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) / GDPR (General Data Protection Regulation) van toepassing zijn. Een belangrijke aanpassing is de wijze van vastleggen van de toestemming voor het sturen van nieuwsbrieven / bijhouden van mailinglijsten: toestemming mag niet standaard aangevinkt staan, actieve handeling is nodig, alleen …

Algemeen
Serial ondernemer succes met online doelen realiseren – Tony Stubblebine

In deze podcast aflevering het gesprek met Tony Stubblebine CEO van Coach.me Dit was een gesprek met een bijzondere ondernemer en de oprichter van een online app.   Tony is oprichter van Coach.me gebasseerd op het idee dat positieve stimulans en coaching universeel kan worden toegepast om mensen te helpen …

Algemeen
[vlog] Online Case Study: Michael Pilarczyk

Michael Pilarczyk is ondernemer, business- en levenscoach. Was DJ bij radio Veronica en Radio538, had later een mediabedrijf, dat hij verkocht voor 20 miljoen. Nu is hij vooral coach, met online trainingen. Hij zet Facebook ads in voor meer bereik, gebruikt video’s, testimonials en beantwoord vragen in de podcast. Zoals …