Gooi geen geld weg aan online marketing trainingen

Vijf redenen waarom het niet zinvol is om geld weg te gooien aan online marketing trainingen.

In de ‘Internet Marketing Super Friends’ groep op Facebook kwam dit artikel voorbij, 5 Reasons Not to Waste Your Money on Internet Marketing Courses. Je begrijpt dat dit artikel best wat aandacht kreeg in een groep met mensen die bezig zijn met… internet marketing. De experts in deze groep hebben vaak ook een online programma of en online marketing training.

online internet training program

Het artikel heeft uiteraard een kern van waarheid. Ik noem de punten uit het artikel en vul aan met waarom je deze reden kunt negeren of juist aandacht aan moet schenken.

1. Veel van de adviezen werken alleen als je een groot bereik hebt

De auteur van het artikel (Kimanzi Constable) heeft hier een sterk punt en dat is ook mijn ervaring. Is je bereik (blog, lijst sociale netwerk sites) nog klein dan heb je weinig aan de meeste programma’s. Ze laten geweldige resultaten zien voor de trainer maar ze vertellen er niet bij dat zij/hij al een lijst hebben van 10.000 , 50.000, 100.000 mensen.

De wet van de grote getallen, van de massa, gaat hier echt op. Heb je al veel verkeer naar je site. Heb je al een grote lijst. Heb je al een uitgebreid netwerk op Facebook, Twitter of LinkedIn, dan wordt het een stuk eenvoudiger (en goedkoper) om mensen in jouw programma te krijgen.

Heb je eenmaal een groot bereik dan is het ook eenvoudig om je aan te sluiten bij de betere partners in Joint Ventures (JVs). Deze mensen willen best jouw product aankondigen in hun lijst, zeker als je een goed product hebt. Een goed product is interessant voor de mensen op hun lijst. Ze kijken wel uit om de lijst een e-mail te sturen met een product dat ze zelf niet vertrouwen. Daarbij, met een groot bereik ben jij ook weer interessant voor hun. Heb jij nog geen lijst, dan ben je (nog) geen gelijkwaardige partner.

De optie die dan wel mogelijk is dat is adverteren. Adverteren met AdWords, met Facebook en/of betalen om in een grote lijst genoemd te worden. Nadeel van deze betaalde vormen is dat het om koude contacten gaat. De mensen in de netwerken of in die lijst kennen jou nog niet. De kans dat ze dan direct het nieuwe product van jou kopen is kleiner.

Het is slimmer om eerst een bereik op te bouwen. Je bouwt jouw bereik versneld op bijvoorbeeld door te adverteren met een gratis training, of iets anders waardevols voor jouw doelklant dat je weggeeft.

Voor de duidelijkheid jij hebt ook helemaal niet zo’n grote lijst nodig. Een kernlijst met 100-1.000 trouwe fans die ieder jaar opnieuw producten van jou kopen is voldoende voor een succesvol coachingsbedrijf.

2. De training is ontworpen om je meer te verkopen

Constable: De goedkope introductie vertelt niet veel, je wordt min of meer gedwongen om de volledige training te kopen. Dit natuurlijk tegen een veel hogere prijs.

Constable zegt:

Run away from this model when you create your own courses and programs. If you give your customers value, you won’t have to trick them into buying something else.

De goedkope training geeft je inzichten, je krijgt de basis. Je zet de eerste en tweede stap. Het kost wel discipline. Het is meestal een vorm waarin je eigenlijk alles zelf moet doen. Je krijgt de training online, een aantal opgenomen video’s.

De duurdere training met meer tijd van de trainer/coach geeft je de gelegenheid intensief aan de slag te gaan. Je gaat sneller en dieper. De kans op succes is veel groter.

De training is een onderdeel van de sales funnel aan de ene kant. Tegelijkertijd is deze introductie training een onderdeel van jouw leerproces. De prijs is ook anders.

Het risico dat je de volledig online versie succesvol afrond en dezelfde resultaten bereikt is niet zo groot. De trainer/coach heeft de kennis en ervaring die ze deelt in deze online training in jaren opgedaan.

Er zitten veel leermomenten in door met mensen te praten, met je eigen coach, met je mentorgroep, met klanten, met andere trainers/coaches. Al deze momenten tezamen zijn verantwoordelijk voor het succes.

Die leermomenten kun je niet zo maar uit een training halen. De training is de basis en dan moet je zelf echt het werk doen.

3. De resultaten zijn vaak opgeblazen

Tja. Het internet. De plek om je anders voor te doen dan je werkelijk bent (net als het echte leven). Het is eenvoudig om resultaten uit je duim te zuigen en er een testimonial bij te zetten.

Je kunt via Fivvr.com voor $ 5 (a fiver) een review krijgen voor jouw product. Ze zeggen precies wat jij wilt horen. Sterker nog je geeft ze gewoon het script.

Een mooi voorbeeld van Scott Stratten van Unmarketing. Hij laat zien hoe eenvoudig het is om reviews te verzamelen voor een boek dat nog niet gepubliceerd is. Kijk vooral de video met de voorbeelden.

“You ever wonder how some book get reviews before the book has been released? Here is one way :) We got 14 of them.

Last chance to pre-order it www.UnSellingTheBook.com because these 14 people can’t be wrong? Right?? Right??”

Bekijk de video op Facebook – https://www.facebook.com/video.php?v=10153444963285942

Natuurlijk kan dit. Er zijn genoeg oplichters op het internet, net als in de offline wereld.

Ga altijd bij jezelf te rade. Klinken de resultaten te mooi om waar te zijn? Dan zijn ze waarschijnlijk ook niet waar, of ze vertellen je maar de helft van het verhaal.

4. Je krijgt niet de persoonlijke hulp die je nodig hebt

Dit schreef ik al bij punt 2. Bij de duurdere programma’s krijg je meer tijd van de coach/trainer zelf. Bij de goedkopere online programma’s wordt er vaak alleen gewerkt met opnames (audio of video), e-boeken, checklist en werkboeken.

Er komt dus veel zelf discipline bij kijken. Jij moet het eigenlijk allemaal alleen doen. Niemand die je hand vasthoud als het even moeilijk gaat. Niemand die je motiveert om de volgende stap te zetten als je even geen zin hebt.

Persoonlijk contact helpt echt naar meer resultaat. Ik heb het zelf gemerkt en voel het ook in mijn eigen trainingen en mentoring. De 1-op-1 sessies leveren het meeste resultaat.

Koop je een online programma kies er dan één waar er regelmatig live contacten zijn met de trainer/coach. In al mijn trainingen zitten Vraag & Antwoord momenten. Het geeft meer interactie en meer resultaat. Uiteindelijk wil ik zelf dat de deelnemers er mee aan de slag gaan en dat ze groeien met hun coachingsbedrijf.

5. Je kunt het je niet veroorloven

Staat je bedrijf nog aan het begin of heb je nog weinig omzet dan heb je de meeste groei en hulp nodig. Dit is precies het moment dat je weinig geld hebt om te investeren in uitgebreide programma’s. En eigenlijk is dat juist wat je nodig hebt.

Maar de resultaten klinken zo goed dat je toch voor de online versie gaat. Wat je nu doet werkt ook niet snel genoeg. Je wil graag meer, meer klanten, meer omzet, meer resultaat. Dus hop naar de volgende training, het volgende “shiny object”.

Na een paar maanden kom je er achter dat je de training nauwelijks hebt gebruikt. Dus je hebt ook geen resultaten geboekt.

Dus je kunt niet alleen de duurdere training niet veroorloven. Eigenlijk kun je je ook de goedkopere versie niet veroorloven, tenzij je zeker weet dat je er mee aan de slag gaat. Je kijkt niet naar de resultaten van de trainer. Dit is een onderdeel waar jij wil verbeteren. De online training is de basis om dit te doen. Kijk naar je eigen voortgang. Welke winst heb jij behaalt.

Is de training afgerond dan begint het echte werk. Het in de praktijk brengen van de theorie in jouw bedrijf, met jouw product en jouw doelklanten.

6. Het werkt alleen als je weet met wie jij wil werken

Een punt die ik mis in de uitleg van Constable is dat veel trainingen vooral ingaan op de techniek. De vraag of je het wel of niet moet doen wordt nauwelijks behandeld.

Hoe zo wel of niet doen? Je hebt de training toch al gekozen? Dus dan ga je het toch doen?

Nee. Veel zelfstandige ondernemers zoals coaches en therapeuten hebben een ruime doelgroep gekozen of helemaal geen doelgroep gekozen.

Iedereen zegt dat Facebook zo handig is. Je hebt een Facebook pagina nodig of een LinkedIn profiel. Of het meeste verkeer komt nu via Pinterest. Of video gaat het helemaal worden. Aargh, zo veel te leren.

Totdat je hebt gekozen voor een duidelijke doelklant. De klant waar jij er veel meer van wilt helpen (hyperspecialisatie) voor jouw belangrijkste product. Als je dit weet heb je gelijk meer duidelijkheid over welk platform of netwerk belangrijk is voor jou.

Je hoeft echt niet op 5 of 7 platformen, veel te veel werk. Kies je doelklant en jij weet voor welk platform je nu echt moet gaan.

Dan wordt het plotseling een stuk eenvoudiger om te kiezen voor de juiste online training. Niet die de grootste resultaten belooft (6 cijfers nee 7 cijfers per jaar), maar precies dat levert wat jij nodig hebt om contact te maken met jouw doelklant. Om ze te helpen. Om jouw missie te bereiken.

Dit werkt wel

Dan komt Kimanzi Constable met de volgende stappen die wel werken volgens hem. En volgens mij ook want kijk hieronder naar mijn model en je ziet de stappen die hij noemt terug.

Dit werkt dus:

1. Consistently posting actionable content on your blog. (Power Platform = combi website en blog)

2. Guest posting on sites that have a larger audience than you.

3. Getting interviewed on podcasts.

4. Building your email list, connecting with your audience and creating products, and services. (Lasting List)

It just takes time. When you start hustling, your eyes open to the opportunities around you and you will go after them. This is what it takes to be successful in building your business.

beste mensen aantrek model

Het kost dus alleen ‘maar’ tijd. Hard aan het werk, ogen open voor de kansen om je heen en je gaat er achteraan. Dit is wat nodig is om online succesvol te zijn zegt Constable.

Of het de beste methode is weet ik niet, hij werkt wel voor mij en mijn klanten ontdekken het ook.

 

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

avg nieuwsbrief
Algemeen
1
Voorbeeld teksten AVG en GDPR nieuwe toestemming nieuwsbrief

Op 25 mei zal de nieuwe AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) / GDPR (General Data Protection Regulation) van toepassing zijn. Een belangrijke aanpassing is de wijze van vastleggen van de toestemming voor het sturen van nieuwsbrieven / bijhouden van mailinglijsten: toestemming mag niet standaard aangevinkt staan, actieve handeling is nodig, alleen …

Algemeen
Serial ondernemer succes met online doelen realiseren – Tony Stubblebine

In deze podcast aflevering het gesprek met Tony Stubblebine CEO van Coach.me Dit was een gesprek met een bijzondere ondernemer en de oprichter van een online app.   Tony is oprichter van Coach.me gebasseerd op het idee dat positieve stimulans en coaching universeel kan worden toegepast om mensen te helpen …

Algemeen
[vlog] Online Case Study: Michael Pilarczyk

Michael Pilarczyk is ondernemer, business- en levenscoach. Was DJ bij radio Veronica en Radio538, had later een mediabedrijf, dat hij verkocht voor 20 miljoen. Nu is hij vooral coach, met online trainingen. Hij zet Facebook ads in voor meer bereik, gebruikt video’s, testimonials en beantwoord vragen in de podcast. Zoals …