In 5 stappen een meer klanten website

De 5 belangrijkste stappen wanneer je de website, die niet werkt, veranderd naar een meer klanten website.

Dit is het Power Platform waarmee je wel klanten aantrekt.

Jouw Power Platform is een combinatie van de website en een blog. Een plek waar de algemene informatie over je bedrijf staat. De meer statische informatie die niet vaak veranderd zoals de hoofdpagina, contactpagina, over jou en verkooppagina’s.

Met het dynamische gedeelte trek je juist de nieuwe bezoekers aan via de zoekmachines. Dit zijn de artikelen die je regelmatig publiceert voor jouw doelklant.

5 stappen meer klanten website

Regelmatig krijg ik de vraag “Waar moet ik beginnen als ik mijn website wil verbeteren?”

Heb jij een website maar krijg je te weinig bezoekers en nieuwe klanten via je website? En ben je klaar om je website te veranderen? Dan is dit een handig overzicht van welke stappen je nu als eerste moet zetten.

In 5 stappen van een site die niet werkt naar een meer klanten website. Een Power Platform waarmee je meer klanten aantrekt:

Stap 0: De Voorbereiding
Stap 1: De Belangrijkste Pagina’s
Stap 2: Belangrijke Verbeteringen
Stap 3: Inhoud
Stap 4: Promotie
Stap 5: Publiceren

Stap 0. De voorbereiding

Goede hosting

Belangrijk voor een goede hosting van jouw website zijn snelheid en betrouwbaarheid.
Laad de website snel voor de bezoeker en is de site altijd bereikbaar.

Een laadtijd van minder dan 3 seconden is belangrijk voor de bezoeker en de zoekmachine. Moet de bezoeker te lang wachten (denk ook aan mobiel) dan haakt ze af en komt niet snel terug.

Hosting tips:
TransIP
Yourhosting
Bluehost

TransIP - domeinnaam en hosting

Keuze beheersyteem

Content - Joe Pulizzi

Er zijn genoeg platformen waar je eenvoudig een weblog begint. Je kunt bloggen op sites als Tumblr, WordPress.com, Medium en met wat fantasie op Facebook. Maar zoals Joe Pulizzi al zei, bouw een platform vooral op je eigen domein en hosting. Jij hebt dan de controle.

Voor een goed Power Platform is WordPress de perfecte oplossing
Beste plek voor jouw platform? Kort en krachtig, WordPress. Het is een goed Content Management Systeem (CMS) of beheersysteem waarmee je snel en eenvoudig vindbaar wordt in de zoekmachine. Ik gebruik het sinds 2005.

Download de laatste versie van WordPress hier http://nl.wordpress.org
Of gebruik de 1-click installatie bij je hosting (sneller en handig).
WordPress.org

Thema voor WordPress

Een thema is hoe jouw Power Platform er uit ziet. Kies een goed thema, deze werkt voor de bezoeker en voor de zoekmachine. Het thema moet snel laden voor de bezoeker en eenvoudig te doorzoeken zijn door de zoekmachine. Kies daarvoor gerenommeerde (premium) thema’s.

Is dit de eerste website voor je bedrijf dan is het handig om te beginnen met een standaard premium thema voordat je een op maat ontwerp laat maken.

Nadat je een jaar of zo gewerkt hebt met je standaard thema weet je wat belangrijk is voor jouw Power Platform en kun je dat meenemen in het op maat ontwerp.

Onthoud ook dat het maken van een op maat ontwerp veel tijd kost. Erg intern gericht. Terwijl je beter zo snel mogelijk met de inhoud aan de slag kunt, publiceren. Met een standaard thema kun je binnen een dag je eerste artikel publiceren.

Een standaard thema koop je voor ongeveer € 100 een thema ontwerp op maat kost je ongeveer € 2.000.

Tip: Genesis van StudioPress

Genesis theme van StudioPress

Denk aan de bezoeker

Kies je een thema of laat je een thema ontwerpen denk altijd aan de bezoeker. Kies voor standaarden die ze gewend zijn.

Denk aan dingen als:

  • Het menu, één menu, zo veel mogelijk bovenaan (of links).
  • Logo linksboven en als je er op klikt ga je naar de home page.
  • Contactgegevens snel vindbaar op iedere pagina – bijvoorbeeld in de footer.
  • Responsive Design = past zich automatisch aan voor het scherm van de bezoeker. (pc, mac, ipad, iphone…)

De website staat. Nu wordt het tijd om deze goed in te vullen.

Google

 

Stap 1. De belangrijkste pagina’s

Home page

De homepage. De voorkant van je site. De plek waar de bezoeker land als ze de domeinnaam intypen in de browser, zonder toevoegingen. De plek die de bezoeker vaak als tweede bezoekt in je site wanneer ze op één van je artikelen zijn geland via de zoekmachine.

Belangrijk is dat je snel duidelijk maakt wat de bezoeker in dit Power Platform vindt.
Wat is de volgende stap die ze moeten nemen nadat ze deze pagina hebben gelezen? Het gaat dus niet over jou, maar over de bezoeker.

About

De ‘About’ of ‘Over’ pagina gaat over jou. Ten minste dat verwacht je als je de titel ziet.
De optimale ‘Over’ pagina is opgedeeld in drie blokken:

  1. Voor wie;
  2. Wat vinden anderen;
  3. Meer over jou.

En een ‘opt in’-blokje voor je ‘nieuwsbrief’ tussen deze drie blokken. Vaak als de bezoeker deze pagina leest willen ze nog meer van je leren en abonneren zich als snel op jouw e-mails.

over ernohannink.nl

Contact

Ook weer 3 delen op de contactpagina:

  • Waarvoor kunnen ze contact met je opnemen;
  • Contactgegevens;
  • Contactformulier.

contact lifeworkdesign.nl

‘Opt in’ pagina voor jouw e-mails met tips

In Nederland geldt de wetgeving dat de bewijslast bij jou ligt, de verzender. Jij moet kunnen aantonen dat je toestemming hebt van de abonnee om ze e-mails te sturen.

Een dubbele opt-in betekent dat mensen nadat ze een e-mail adres hebben ingevuld ook nog eens moeten bevestigen met een klik op een link in een e-mail. Hiermee weet je zeker dat je toestemming hebt van de abonnee. Daarnaast moet in iedere e-mail het volgende staan: naam, adres, woonplaats, KvK en link uitschrijven.

Op de ‘opt in’-pagina leg je uit wat de bezoeker mag verwachten in je e-mails. Wat ga je delen. Hoe vaak verstuur je e-mails. Deel je ook nog andere dingen…

Creeer een verwachting bij de bezoeker die klopt met hoe jij de e-mails verstuurd. Zodat ze bij de eerste en bij de volgende e-mails denkt, “Dat is precies wat ik nodig heb en verwacht had.”

Gebruik bekende oplossingen om je lijst op te bouwen en je e-mails te versturen. Deze lijst met e-mail adressen is de rode draad van bezoeker via de zoekmachine naar klant voor jouw bedrijf. De lijst, inschrijven, uitschrijven, verzenden en de statistieken moeten dus goed functioneren.

Tips:
Autorespond [NL]
Aweber [EN]

Verkooppagina

De productpagina of de verkooppagina is waar je het product of de dienst verkoopt. Liever heb ik het over producten dan diensten.

Probeer zo veel mogelijk je diensten om te zetten in producten, productizen. Een product is voor de klant eenvoudiger te kopen dan een dienst. Bij een product is voor de klant alles duidelijk, de inhoud, het resultaat en de prijs.

Producten tussen de € 5 – € 2000 zijn te verkopen via je Power Platform zonder dat je daar verder extra werk aan hebt. De verkooppagina doet het werk voor jou.

Bij de verkooppagina zijn zoveel mogelijk uitgangen verwijderd – geen menu, geen sidebar, geen links naar andere site. De enige uitgang is de koopknop op deze pagina.
verkooppagina Ieku

Blog

Eigenlijk is dit geen aparte pagina maar een overzicht van je laatste berichten of artikelen. Deze pagina hoef je verder niets aan te doen. Doordat je berichten of artikelen publiceert vult deze pagina vanzelf.

 

Stap 2. Belangrijke verbeteringen

Dit zijn verbeteringen die belangrijk zijn voor iedere site. Heb je een WordPress platform dan heb ik hier de beste plugins voor jou.

Belangrijke plugins die niet mogen ontbreken in je Power Platform:

WordPress SEO

Hiermee kun je goed zien of het zoekwoord waar je voor schrijft goed vindbaar wordt in de zoekmachine.
Focus per artikel op 1 zoekwoord (buikpijn) of combinatie van woorden (buikpijn voorkomen).
http://wordpress.org/plugins/wordpress-seo/
WordPress SEO plugin

Akismet

Helpt om het aantal spam reacties te verminderen. Publiceer je regelmatig artikelen dan krijg je er mee te maken, spam reacties. Reacties die niet bijdragen met een link naar een website waar ze iets verkopen. Deze plugin voorkomt niet alles maar wel veel.
http://wordpress.org/plugins/akismet

Contact Form 7

In stap 1. noemde ik al het contactformulier op de contactpagina. Contact Form 7 is de plugin waarmee je eenvoudig een contactformulier op de contactpagina krijgt.
http://wordpress.org/plugins/contact-form-7/

Shareaholic

Laat jouw artikelen delen door de bezoekers van je site met de bekende knoppen voor Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest en meer.
Via de statistieken van deze plugin kun je ook zien waar er geklikt wordt en waar bezoekers vandaan komen.
http://wordpress.org/plugins/shareaholic/

Backup

Niet vergeten regelmatig een backup maken van jouw Power Platform! Echt doen. Nu! In de backup van een site met een Content Management Systeem zijn twee dingen belangrijk, de bestanden op de server o.a. WordPress, het thema, de plugins en daarnaast de databases.

In de databases staat de inhoud van je site. De bestanden bepalen de vormgeving van je site. Maak dus nu een backup van de databases en de bestanden en herhaal dit wekelijks. Bij de meeste backup plugins kun je dit instellen om automatisch uit te voeren.
http://wordpress.org/plugins/backwpup/

Statistieken

Wanneer je een tijd publiceert in je Power Platform wil je graag weten hoeveel bezoekers er nu komen. Hoe ze op je site komen en wat ze daar doen.
De meest gebruikte oplossing is Google Analytics – gratis en uitgebreid.
https://www.google.com/analytics/

Handig is dan ook deze plugin zodat je geen lastige codes hoeft toe te voegen aan je thema.
http://wordpress.org/plugins/google-analytics-for-wordpress/

Wat moet de bezoeker doen?

Stel deze vraag voor iedere pagina en artikel in je Power Platform. Wat moet de bezoeker doen?
Geef de bezoeker zo min mogelijk keuze want dan is de kans dat ze weggaan alleen maar groter. Geef de bezoeker telkens maar één duidelijke uitweg. Eén duidelijke vervolg stap.

Wat is de belangrijkste actie die de nieuwe bezoeker op je Power Platform moet doen?
Ga een relatie aan met je bezoeker. Geef de bezoeker wat ze willen als ze een artikel lezen. Geef de bezoeker wat ze willen als ze meer van jou willen weten.

De belangrijkste actie op mijn Power Platform is dat de bezoeker zich abonneert op mijn Lasting List.

 

Stap 3. Inhoud

Schrijven is belangrijk wanneer je wilt opvallen.
De manier waarmee jij meer klanten kunt binnenhalen is werken met 1-op-n en toch ook weer 1-op-1. Je schrijft het artikel voor jouw doelklant (één persoon).Mensen die hetzelfde probleem hebben als jouw doelklant vinden het artikel en lezen het. En iedere lezer met het probleem waarover jij vertelt voelt zich persoonlijk aangesproken.

In plaats van telkens met 1 potentiële klant in gesprek en de opdracht binnenhalen. Meerdere potentiële klanten aantrekken met jouw inhoud en grotendeels met de tekst die je schrijft.

Er zijn uitzonderingen waarbij beeld en geluid een belangrijke rol speelt. Zelfs dan speelt tekst ook hierbij een belangrijke rol, zoals het script, de titel en de omschrijving.

Schrijf regelmatig nieuwe artikelen, zeker bij een jong Power Platform. Hoe meer je schrijft hoe sneller je vindbaar wordt in de zoekmachines. Iedere dag is beter dan eens per week. Eens per week is minimaal. Maar ook beter eens per week een goed, gedegen en langer artikel dan iedere dag een half artikel.

Een artikel hoeft niet lang te zijn. Een langer artikel blijft wel langer voor je werken en trekt zo meer klanten aan. Artikelen van 2000+ woorden doen het op de lange termijn veel beter op mijn Power Platform dan artikelen van 300 woorden.

Een A4 van ongeveer 400 woorden is een goed startpunt.

Schrijf je goede artikelen met waardevolle inhoud voor jouw doelklant dan lezen ze dit echt allemaal.

Maak de tekst scanbaar
Dit betekent korte alinea’s van 3-5 regels. Witregels tussen alinea’s.
Opsommingen en lijsten.

Zinnen in vet en kopjes (Kop 2 of 3).

Allemaal elementen die er voor zorgen dat de tekst scanbaar is en goed leesbaar voor de bezoeker.

Je schrijft (zeker in het begin) vooral om vindbaar te worden in Google en andere zoekmachines. Maak je dus niet druk over dat lezers niet reageren op je artikelen. Voordat mensen reageren op je artikelen kost tijd. Reken de eerste paar maanden niet te veel op reacties.

Wil je meer reacties en dat je artikel zich meer verspreid zorg dan voor een uitgesproken mening. Een mening die afwijkt van wat de meeste mensen zeggen in jouw omgeving. Sta voor jouw mening en deel deze helder en duidelijk. Dan krijg je reacties, positief en negatief.

 

Stap 4. Promotie

Het aller belangrijkste bij het zo veel mogelijk verspreiden van je artikelen is dat je precies weet voor wie je schrijft en wat haar probleem is. Het probleem van de doelklant.

Bij ieder artikel houd je de doelklant en haar probleem in je achterhoofd. Wat kun je daar over schrijven. Hoe krijg je meer vertrouwen van je doelklant. Hoe help je de doelklant op weg.

Neem het doelklant interview af (zie Handboek Hyperspecialisatie).

Gebruik de exacte woorden van je doelklant die ze noemen in dat interview. Neem het interview op zodat je het regelmatig kunt naluisteren.

Maak een lijst van woorden en woordcombinaties waarop je gevonden wilt worden. Kijk daarvoor naar de woorden uit het doelklant interview. Welke woorden gebruikt de doelklant voor de beschrijving van het probleem. De marketingtaal is niet de taal van de klant.

Schrijf voor iedere woord of combinatie van woorden waarop je gevonden wilt worden een artikel. Maak een serie van artikel over het probleem van de doelklant, en voor iedere artikel de focus op een ander zoekwoord.

Deel je artikelen via de sociale netwerk sites, vooral waar jouw doelklant is. Denk aan Facebook, Twitter, LinkedIn. Zorg voor de bekende deelknoppen van deze sites bij ieder artikel zodat de bezoeker jouw artikelen kan delen met haar netwerk.

Verstuur eens per week een van de artikelen via een e-mail aan de mensen in je Lasting List.
Vraag naar de mening van de lezer over je artikel. Vraag ze te reageren op het artikel.

 

Stap 5. Publiceren

Schrijf artikelen. Zo veel mogelijk.
Schrijf iedere dag zodat het een gewoonte wordt. Alles wat je schrijft hoef je niet te publiceren. Maak eerst een gewoonte van het schrijven.

Begin met 100 woorden per dag zodat je één keer per week artikel kunt publiceren van 400-500 woorden. Doe dit 66+ dagen en het publiceren is een gewoonte geworden voor jou. Na 66 dagen heb je ook al 9 artikelen op je Power Platform waarmee je bezoekers trekt.

Wanneer je meer vertrouwen hebt gekregen in het schrijven kun je ook publiceren op andere blogs.
Je hoeft niet per se alleen maar grote sites met veel bezoekers uit te zoeken. Het belangrijkste is dat jouw doelklant er komt.

Gastbloggen op andere sites betekent dat nieuwe mensen kennis met jou maken.
Dit trekt nieuwe bezoekers naar jouw Power Platform.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen.
Schrijf en publiceer zo vaak mogelijk in je Power Platform. Dit kost je niet meer dan 30-60 minuten per dag (100 woorden) en je blijft potentiële klanten aantrekken. Het maakt je zichtbaar en een expert.

Zie bijvoorbeeld hoe Josje Feller een maand lang (juli 2014) iedere dag een artikel in haar blog schreef. Ze heeft dit nu terug gebracht naar één keer week. Heel persoonlijk en toch direct voor de doelklant. http://josjefeller.nl/blogs/

 

Noot: Er worden affiliate links gebruikt in dit artikel. Dit betekent dat ik een beloning krijg wanneer jij via deze link een product of dienst besteld bij dat bedrijf. Het zijn altijd oplossing die ik zelf met veel plezier gebruik.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

In 5 stappen een meer klanten website

Gerelateerde Posts:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

avg nieuwsbrief
Algemeen
Voorbeeld teksten AVG en GDPR nieuwe toestemming nieuwsbrief

Op 25 mei zal de nieuwe AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) / GDPR (General Data Protection Regulation) van toepassing zijn. Een belangrijke aanpassing is de wijze van vastleggen van de toestemming voor het sturen van nieuwsbrieven / bijhouden van mailinglijsten: toestemming mag niet standaard aangevinkt staan, actieve handeling is nodig, alleen …

Algemeen
Serial ondernemer succes met online doelen realiseren – Tony Stubblebine

In deze podcast aflevering het gesprek met Tony Stubblebine CEO van Coach.me Dit was een gesprek met een bijzondere ondernemer en de oprichter van een online app.   Tony is oprichter van Coach.me gebasseerd op het idee dat positieve stimulans en coaching universeel kan worden toegepast om mensen te helpen …

Algemeen
[vlog] Online Case Study: Michael Pilarczyk

Michael Pilarczyk is ondernemer, business- en levenscoach. Was DJ bij radio Veronica en Radio538, had later een mediabedrijf, dat hij verkocht voor 20 miljoen. Nu is hij vooral coach, met online trainingen. Hij zet Facebook ads in voor meer bereik, gebruikt video’s, testimonials en beantwoord vragen in de podcast. Zoals …