In 7 stappen jouw realistisch omzetdoel voor dit jaar

Je hebt een mooi coachingsbedrijf en je wil onze wereld verbeteren. Jouw visie is het om zoveel mogelijk mensen te helpen in hun leven met jouw coaching.

Je weet zeker dat veel mensen een beter leven kunnen leiden, gelukkiger kunnen worden, met een beetje hulp.

Je bent een goede coach en hebt een stevige coachingsopleiding gevolgd. Je hebt een visie en een missie.

“Een visie zonder plan blijft een mooie droom.”


Naast dat je coach bent, ben je ook ondernemer. Zoals Marlène Langbroek al zei in het interview in de #1CoachBiz podcast, je hebt er een vak bij gekregen. Het vak van ondernemer.

Jij kunt alleen veel mensen helpen als je een goed plan hebt. Een plan met doelen.

Waarom zijn doelen zo handig?
Uit een onderzoek van de Dominicaanse Universiteit blijkt de effectiviteit van drie coachingsmiddelen: “accountibility”, “commitment” en “writing down one’s goals”.

Verantwoording, betrokkenheid en doelen opschrijven.

Dit zijn middelen die ik ook gebruik en waar ik veel waarde aan hecht. Ik ben er van overtuigd dat dit mij als ondernemer heeft geholpen in 2014 om mijn omzet te verdubbelen.

  1. Verantwoording afleggen naar anderen. Ik leg bijvoorbeeld verantwoording af aan de deelnemers in de mastermind, mijn vrouw en soms aan de lezers van mijn blog. Door de verantwoording af te leggen voel ik meer druk om het gestelde doel te bereiken.
  2. Betrokkenheid. De wil om iets te maken van mijzelf en mijn bedrijf. Belangrijker nog de betrokkenheid bij coaches om ze te helpen meer klanten en omzet te krijgen. Dit geeft mij energie op de lastige momenten als het allemaal even lijkt tegen te zitten.
  3. Opschrijven van mijn doelen en de bijbehorende acties. Het maken van een realistisch jaarplan heeft mij enorm geholpen om de verdubbeling te bereiken afgelopen jaar.

Een handig doel om inzichtelijk te maken wat je dit jaar wil bereiken en of je nog op het juiste spoor zit is een omzetdoel. Een goed gekozen omzetdoel daagt je aan de ene kant uit en is aan de andere kant te realiseren.

Het omzetdoel geeft je een goed gevoel bij hoeveel mensen jij wil helpen het komende jaar.

Hoe bepaal je een goed omzetdoel?

Dan kijk ik terug naar wat er gewerkt heeft in 2014. Wat heeft mij vooral geholpen om mijn omzet te verdubbelen?

Vooral meer van hetzelfde doen. Welk product heb ik eerder geleverd? Welk webinar liep de afgelopen 2 jaar goed? Welke workshop heeft omzet opgeleverd?

80% van de omzet van dit jaar komt uit de producten die ik al gemaakt heb. Dit betekent dat ik geen tijd verlies aan ontwikkeling. Ik besteed alleen tijd aan verbeteringen. Vooral de promotie van het product kan vaak beter. Hierdoor kan ik meer coaches kan helpen.

Een klein deel van mijn tijd (20%) gaat op aan het ontwikkelen van nieuwe producten.

De kans dat ik hiermee mijn jaarplan weer haal is nu veel groter. Dat heb ik vorig jaar bewezen en gebruik ik het dus dit jaar opnieuw.

Hoe doe jij dat nu?
Wat zijn de producten of diensten die je vorig jaar verkocht hebt? Wat werkte vorig jaar? Het is niet belangrijk dat je er meer van had willen verkopen. Als je het verkocht hebt dan werkte het!

1. Schrijf jouw bestaande producten in je notitieboekje onder elkaar. Een coachingstraject, een training, een workshop, een product….  Doe dit in de volgorde van verkoopprijs. Het product of dienst met de hoogste prijs schrijf je bovenaan.

Het kan zijn dat je vorig jaar een product of dienst hebt verkocht die je dit jaar niet meer kunt of absoluut niet meer wil leveren. Die neem je niet op in je lijstje.

2. Wat wil je het komende jaar graag introduceren?
Maak hier een apart lijstje van in je notitieboekje.

3. Op een nieuwe pagina schrijf je nu de omzet op die je het afgelopen jaar hebt verdiend.

4. Daaronder zet je het dubbele van deze omzet.

5. Reken uit wat 80% van deze omzet is en schrijf het er onder.
Dit was eenvoudig.

6. Nu bepaal je hoeveel bestaande producten en diensten je moet verkopen om deze 80% te realiseren. Je begint bij het product met de hoogste prijs.

Op deze manier ga je 80% van je doelstelling realiseren met producten en diensten die je eerder hebt geleverd. Hierdoor hoef je dus niet meer van voor af aan te beginnen. Je kunt grote delen kopiëren en herhalen. Je verbetert, met name in de promotie, wat vorig jaar niet zo goed liep.

80% van je nieuwe omzetdoel is al 60% meer dan vorig jaar.
Dit kun je!

Waarschijnlijk bruist het in jouw hoofd van de nieuwe ideeën en producten. Daar heb je al een lijstje van opgeschreven. Nu mag niet meer dan 20% van je nieuwe omzetdoel uit deze nieuwe producten komen.

Dit beperkt het aantal nieuwe producten tot 1-3 producten voor het komende jaar.

7. Schrijf achter de nieuwe producten hoeveel omzet je moet realiseren om deze 20% van je nieuwe omzetdoel te behalen.

Hoe je nu deze doelen gaat realiseren? Daar vertel ik meer over in het volgende artikel.

Heb je vragen of een reactie?

Dit was stap 2 op weg naar meer klanten en meer vrijheid.

Er zijn 4 kernstappen om te komen van waar je nu staat met je coachingsbedrijf naar meer vrijheid. De komende paar weken een serie van 4 artikelen om je bij deze kernstappen te helpen.
Stap 1. Je moet geen doelgroep of niche kiezen
Stap 2. In 7 stappen jouw realistisch omzetdoel voor dit jaar

 

Bron van het het doelen onderzoek Gail Matthews Written Goal Study Dominican University (PDF), door Gail Matthews, Ph.D., Dominican University.

Overigens wordt er ook vaak verwezen naar een onderzoek van Harvard of Yale over het opschrijven van doelen. Dit onderzoek heeft nooit plaats gevonden, zie dit artikel Writing Down Your Goals – The Harvard Written Goal Study. Fact or Fiction? van Sid Savara.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

In 7 stappen jouw realistisch omzetdoel voor dit jaar

Gerelateerde Posts:

  • Geen gerelateerde posts gevonden
Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

avg nieuwsbrief
Algemeen
Voorbeeld teksten AVG en GDPR nieuwe toestemming nieuwsbrief

Op 25 mei zal de nieuwe AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) / GDPR (General Data Protection Regulation) van toepassing zijn. Een belangrijke aanpassing is de wijze van vastleggen van de toestemming voor het sturen van nieuwsbrieven / bijhouden van mailinglijsten: toestemming mag niet standaard aangevinkt staan, actieve handeling is nodig, alleen …

Algemeen
Serial ondernemer succes met online doelen realiseren – Tony Stubblebine

In deze podcast aflevering het gesprek met Tony Stubblebine CEO van Coach.me Dit was een gesprek met een bijzondere ondernemer en de oprichter van een online app.   Tony is oprichter van Coach.me gebasseerd op het idee dat positieve stimulans en coaching universeel kan worden toegepast om mensen te helpen …

Algemeen
[vlog] Online Case Study: Michael Pilarczyk

Michael Pilarczyk is ondernemer, business- en levenscoach. Was DJ bij radio Veronica en Radio538, had later een mediabedrijf, dat hij verkocht voor 20 miljoen. Nu is hij vooral coach, met online trainingen. Hij zet Facebook ads in voor meer bereik, gebruikt video’s, testimonials en beantwoord vragen in de podcast. Zoals …