Je moet geen doelgroep of niche kiezen

Je hoort het vast vaker, “Kies een doelgroep!”

Ik heb het zelf ook heel vaak gezegd. Sterker nog ik heb een boek met de titel “Kies je doelgroep”. Ondertussen heb ik ervaren dat het kiezen van een doelgroep niet handig is.

Nee, het is ook niet Kies je niche. Een hele specifieke groep die nog veel kleiner is dan een doelgroep. Een niche is wel handiger dan een doelgroep omdat ze veel kleiner is. Maar… ook hier heb ik ervaren dat het niet werkt.

De twee grote nadelen van het kiezen van een doelgroep of niche is:

  1. je moet kiezen, en dus ook dingen laten vallen en dat willen we niet.
  2. het is denkbeeldig. Je maakt een omschrijving van een doelgroep of niche op papier achter je bureau. Je schrijft de kernmerken op van jouw ideale klant.

Deze ideale klant – de kern van de doelgroep of niche – bestaat niet in het echt. Ze bestaat alleen in jouw gedachten. Jij hebt deze bedacht en samengesteld.

De uitdaging, vind maar eens iemand die voldoet aan deze beschrijving. Met jouw beschrijving in de hand ga maar eens op zoek naar je ideale klant op LinkedIn, Facebook of bij een netwerkbijeenkomst. Kom je haar tegen? Nee.

Kiezen voor één doelgroep of één niche is ook veel te moeilijk. Je hebt gehoord dat het moet maar het lukt je niet. Er zijn veel meer dingen die je graag doet. Er zijn veel meer mensen en bedrijven die je graag wil helpen. Je kunt veel meer mensen helpen met jouw coaching.

Moet je je dan op iedereen richten?
Nee, dat is ook niet handig. Door je site en je aanbod voor iedereen te schrijven trek je niemand aan. Niemand herkent zich in een te brede en vage omschrijving. De mensen die jij heel goed kunt helpen voelen zich niet aangesproken.

Het is dus geen doelgroep of niche en ook niet iedereen.
Dus je moet toch kiezen?

Schrijf eens op voor jezelf. Wat is de dienst of het product in je huidige aanbod waarmee je veel meer mensen wil helpen? Welke dienst of product wil jij veel meer verkopen? Schrijf deze in je notitieboekje.

Kijk nu eens naar je huidige klanten.
Selecteer de leukste klant, waarmee je het meeste plezier hebt. Jij bent blij met haar, en zij is blij met jou. Je boekt goede resultaten met jouw coaching. Haar wil je graag die dienst of product verkopen die je zojuist in je notitieboekje hebt opgeschreven. Ze heeft het dus nog niet afgenomen.

Schrijf in je notitieboekje de naam van deze klant. Jouw doelklant.
Is het een bedrijf? Schrijf dan de naam op van de beslisser binnen dit bedrijf voor deze dienst of product.

Nu komt het belangrijkste!
Maak een afspraak voor een interview met jouw doelklant. Een gesprek, in een ontmoeting of via de telefoon of Skype bijvoorbeeld. Een ontmoeting is beter.

De ervaring is dat de doelklant jou graag helpt. Ze zeggen graag ja tegen het interview door jou.

Tijdens dit interview ga je niets verkopen!
Je stelt alleen vragen en schrijft de antwoorden van jouw doelklant op.

In dit interview wil je drie dingen leren van je doelklant:

  • waar ze mee worstelen,
  • wat ze willen bereiken,
  • en de context.

Dit schrijf je op in de exacte woorden van de klant.
Je zult verbaasd zijn wat je allemaal gaat leren van je klant.

Je wil natuurlijk meer dan één klant.

Gebruik vanaf nu de woorden van jouw doelklant om de worsteling en de behoefte te beschrijven. Koppel dit aan jouw dienst of product. Nu ga je mensen aantrekken die lijken op jouw doelklant voor deze dienst of product.

Je trekt mensen aan die lijken op je doelklant waarmee jij het liefste werkt.
En je verkoopt nu het product of dienst waarmee jij graag mensen helpt.

Dat is het.

 

Dit was stap 1 op weg naar meer klanten en meer vrijheid.

Er zijn 4 kernstappen om te komen van waar je nu staat met je coachingsbedrijf naar meer vrijheid. De komende paar weken een serie van 4 artikelen om je bij deze kernstappen te helpen.

Heb je vragen hierover? Stel ze gerust hieronder.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Je moet geen doelgroep of niche kiezen

Gerelateerde Posts:

  • Geen gerelateerde posts gevonden
Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

avg nieuwsbrief
Algemeen
Voorbeeld teksten AVG en GDPR nieuwe toestemming nieuwsbrief

Op 25 mei zal de nieuwe AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) / GDPR (General Data Protection Regulation) van toepassing zijn. Een belangrijke aanpassing is de wijze van vastleggen van de toestemming voor het sturen van nieuwsbrieven / bijhouden van mailinglijsten: toestemming mag niet standaard aangevinkt staan, actieve handeling is nodig, alleen …

Algemeen
Serial ondernemer succes met online doelen realiseren – Tony Stubblebine

In deze podcast aflevering het gesprek met Tony Stubblebine CEO van Coach.me Dit was een gesprek met een bijzondere ondernemer en de oprichter van een online app.   Tony is oprichter van Coach.me gebasseerd op het idee dat positieve stimulans en coaching universeel kan worden toegepast om mensen te helpen …

Algemeen
[vlog] Online Case Study: Michael Pilarczyk

Michael Pilarczyk is ondernemer, business- en levenscoach. Was DJ bij radio Veronica en Radio538, had later een mediabedrijf, dat hij verkocht voor 20 miljoen. Nu is hij vooral coach, met online trainingen. Hij zet Facebook ads in voor meer bereik, gebruikt video’s, testimonials en beantwoord vragen in de podcast. Zoals …