Review NIMA Marketing Day 2019

Algemeen

Via een prijsvraag op Linkedin (gerelateerd aan de presentatie van Ronald van Zetten, Vroom & Dreesman) werd een gratis toegangskaart (t.w.v. ongeveer 350 euro) voor NIMA Marketing Day 2019 aangeboden. Ik had het juiste antwoord op deze prijsvraag en mocht dus gratis naar dit bekende marketing evenement. Ik win zelden een prijs en zodoende was ik hier zeer verheugd over. Nadat ik hoorde dat ik gewonnen had (via Linkedin en via Twitter) blokkeerde ik 20 juni 2019 in mijn agenda.

Wat ik wel wat vreemd vond dat was dat ik pas een week voor het evenement (13 juni) een soort bevestiging kreeg via e-mail dat ik inderdaad werd verwacht op deze NIMA dag. En een dag voor de Marketing Day op 19 juni om 13.40 uur kreeg ik mijn QR code. Vermoedelijk, zo was uit de tekst af te lezen, kreeg iedereen pas op dit laatste moment hun persoonlijke QR code. Ik zie ook niet direct een urgente reden om deze scanbare code eerder te sturen. Maar je maakt het als organisator voor een aantal mensen wel wat onnodig spannend denk ik. Veel bezoekers hebben zich mogelijk afgevraagd “Krijg ik die code nog wel? Zit het in een spam map?”.

Aankomst bij de NIMA Marketing Day verliep soepel en hier speelde geluk wel een rol. Ik arriveerde om +/- 09.30 uur bij de ingang van DeFabrique (een hele leuke evenementenlocatie in Utrecht). Op dat moment waren er eigenlijk geen parkeerplaatsen meer. Ik reed een stukje verder en vroeg aan een man met een geel hesje of er mogelijk nog een parkeerplaats was en toen wees hij een plekje aan in een hoekje ergens. Had ik het niet gevraagd dan had ik naar een parkeerterrein verderop moeten rijden om vervolgens met een pendelbus terug naar De Fabrique te worden gebracht. Maar eerlijk is eerlijk, de organisatie van #NIMAMDay had alle bezoekers hier vooraf voor gewaarschuwd en geadviseerd met de trein te komen. Wanneer je dit leest voor de NIMA Marketing Day 2020 dan zijn jouw opties: a> heel vroeg gaan zodat je voor 9.00 uur aankomt of b> conform advies met het openbaar vervoer komen.

Bij binnenkomst kon ik mijn QR code snel laten scannen en kreeg ik mijn badge. Vervolgens kon ik binnen in de hal een heerlijke cappuccino halen (gratis) en werd ik doorverwezen naar de grote zaal (Copraloods) voor de Keynote Speaker Tom Goodwin van ZENITH Media. De speech van Tom Goodwin was inspirerend, leerzaam, grappig en vermakelijk. Een prima opening van het marketing evenement. Dankzij het lekkere weer kon ik na de Keynote speech buiten uitzoeken welke volgende sessie / spreker ik wilde gaan bezoeken. Daarbij moet ik opmerken dat ik dit ook heel gemakkelijk al dagen voorafgaand aan het evenement op kantoor had kunnen uitstippelen! Het programma kreeg ik tijdig toegestuurd en stond ook op de site zodat je jouw plan ruim van te voren kon maken. Tijdens het evenement was er divers aanbod qua drinken waaronder koffie, thee, water met siroop, water met vruchten, vruchtensappen, etc. Tussen 12.30 uur en 13.30 uur was het pauze en kon je diverse soorten belegde broodjes pakken (ook weer gratis). Er waren ruim voldoende broodjes en omdat je ze gewoon kon pakken, waren er ook geen lange wachtrijen. Prima geregeld!

Er waren tijdens het evenement 5 ronden / sessies tussen 11.00 en 16.10 uur. Iedere ronde had 15 sprekers / zalen en zodoende heb je de keuze uit 75 verschillende sessies. Ik had 4 sessies gevolgd en daarvan vielen er 3 wat tegen. Ik had natuurlijk een andere keuze kunnen maken en zodoende kan ik deze kleine teleurstelling niet wijten aan een slechte keuze van de organisatie. Eén sessie leek bijvoorbeeld een lange reclame pitch waarin de organisatie alleen over zichzelf zat te vertellen en alles was fantastisch. Op zich zijn deze succesverhalen ook inspirerend natuurlijk maar het voelt alsof ze proberen een klant van jou te maken. Een andere presentatie had niet echt een kop en een staart en was wat onsamenhangend. De presentator gaf ook aan dat ze 3 maanden geleden was begonnen om de presentatie in elkaar te zetten en zodoende moet dit verhaal, vermoed ik, nog wat worden ge-fine-tuned.  De laatste tegenvaller was inhoudelijk heel anders dan ik had verwacht op basis van de beschrijving in het programma. Maar mogelijk lag dit natuurlijk volledig aan mijzelf. Ik sprak een medebezoeker na afloop en hij was juist erg enthousiast over deze presentatie. Wanneer ik nu achteraf kijk in het programmaboekje dan had ik toch beter kunnen gaan luisteren naar: Hans Timmermans van de Belastingdienst, een sessie over Nuon Vattenfall, Rick Schrijver over PEC Zwolle, Marc van Eck van IAMTORO (I am Toro), Harmen Visscher van Catawiki, Nadine Nooteboom van Swapfiets of Shirley Kind van de Staatsloterij. Geen tekort aan bekende namen en interessante onderwerpen.

Over een week een soortgelijk evenement, Emerce Marketing Live!. Dit evenement bezoek ik jaarlijks en ik ben daar zeer enthousiast over. Emerce organiseert dit evenement in de Beurs van Berlage (Amsterdam) en dit is net als DeFabrique (Utrecht) een zeer geschikte locatie voor zo’n evenement. De sprekers van Emerce Marketing Live vind ik zeer interessant en vergeleken met NIMA heb ik het idee dat de sprekers / onderwerpen:

  1. meer actueel zijn, meer hedendaagse en moderne marketing technieken (VR, chatbots, mobile, multi channel, data driven, etc.)
  2. bestaat uit meer bekende namen, zowel de sprekers als ook de bezoekers
  3. een aantal een meer internationale achtergrond hebben, hierdoor heeft Emerce meer sprekers om uit te kiezen en zodoende een meer gevarieerde mix te bieden
  4. meer kennis delen / kennis weg geven en niet alleen vertellen hoe geweldig ze zijn en wat ze allemaal goed doen

Ik vind het erg leuk om presentaties van bedrijven / merken / brands te zien die wat meer openheid durven te geven over campagnes zoals wat waren de investeringen, de tegenslagen, wat ging mis, wat ging goed, waarom specifiek die keuze gemaakt, welk resultaat kreeg ieder onderdeel, etc.

Volgend jaar in 2020 weer naar NIMA Marketing Day 2020? Wanneer ik weer een prijsvraag win dan zeker. Wanneer ik tussen 350,- en 500,- euro moet betalen dan ligt het aan het aanbod qua sprekers / onderwerpen. Daarbij denk ik dat het bezoeken van zowel NIMA Marketing Day als ook Emerce Marketing Live! iets te veel van het goede is, er moet tenslotte ook nog gewerkt worden natuurlijk.

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gevel Beeld en Geluid
Algemeen
Beeld en Geluid sluit vestiging in Den Haag

Vandaag (Woensdag 31 januari 2024) ontving ik het nieuws van Beeld & Geluid dat zij de vestiging aan de Zeestraat in Den Haag gaan sluiten. In dit gebouw zit (zat) het museum voor nieuws en journalistiek en er zijn (waren) diverse zalen beschikbaar voor zaalverhuur. Voorheen zat hier het Museum …

AI tekst detectie tools
Algemeen
Tools voor detectie door AI geschreven teksten

Veel mensen zijn inmiddels op de hoogte van ChatGPT en wat daarmee mogelijk is. Zodoende is het bekend dat Artificial Intelligence onder ons is en ons daadwerkelijk kan helpen. Met ChatGPT gaat het om het eenvoudig laten genereren van teksten. Maar er zijn ook andere AI toepassingen zoals het genereren …

emerce mailing loading probleem
Algemeen
Emerce mailing heeft een vreemd loading probleem

Ik ontvang al een tijdje de mailings van Emerce. Een mooie organisatie en vaak staan er interessante onderwerpen in de mailing die ze versturen. Maar nu gaat het al meer dan een week goed mis. De Emerce mailing laat Loading zien binnen de e-mail in plaats van de leesbare tekst …

Shares