Ritme, routine en play in jouw verkoop met salespoints

In mijn jeugd speelde ik graag op straat. Dat is wat ik me nog het beste kan herinneren, na schooltijd spelen op straat, het schoolplein en in het bos.

Wat we het meeste deden tijdens de maanden dat we vooral buiten speelden was, knikkeren, voetbal, blikspuit, hutten bouwen, scateboarden. Het leven voelde als één groot spel. Zelfs de mooiste momenten op school draaiden om een spel.

salespoints ritme routine play

Zo snel mogelijk de sommen afronden zodat je met de LEGO kon spelen. Of het speelkwartier. Direct na het eten rond het middaguur zo snel mogelijk weer naar school om te voetballen op het schoolplein of anderen spelletjes.

Nu ik wat ouder ben lijkt het leven niet meer op spel. Of toch wel?

Ik doe de dingen die ik leuk vind. Het is fijn om een nieuwe klant te helpen. Het is gaaf wanneer een nieuwe klant Ja! zegt op mijn voorstel. Het is gaaf als ik beter op mijn KPI’s scoor dan ik had verwacht.

Eigenlijk is het nog steeds één groot spel voor mij. Een spel dat ik met veel plezier speel. Ik hoop dat ik nooit volwassen word ;).

Terwijl ik het gaaf vind als een nieuwe klant Ja! zegt, het proces daarvoor vind ik lastig. Zeker wanneer een potentiële klant dingen van mij vraagt die niet standaard zijn. Een lead die mij nog niet zo goed kent, nog nauwelijk iets van mij gelezen heeft, die mijn hulp nodig heeft.

Lastig vind ik het dan om een passend aanbod te maken. Ik loop soms dagen na te denken wat ik precies moet doen. Dit duurt zo lang dat sommige potentiële klanten mij opvolgen in plaats van andersom. Andere potentiële haken gewoon af. Stiekem was dat precies wat ik wilde, dat ze stilletjes weer verdwijnen.

Heb ik dan eindelijk een aanbod gemaakt. Dan komt een nog veel lastiger aspect. Opvolgen.

Het opvolgen van mijn aanbod. Ik weet dat het belangrijk is. Niet alleen voor mij, maar ook voor de klant. Zij willen geholpen worden met hun probleem en ik kan ze helpen.

Het opvolgen is een must om meer klanten te helpen.

Tijdens onze laatste mastermind ontmoeting heb ik Pieter nog eens gevraagd naar zijn ‘salespoints’ systeem. Hij schreef hier al eens over.

Graag wilde ik het nu van hem eens persoonlijk uitgelegd krijgen zodat ik het werkelijk kan gaan gebruiken. Het moet een gewoonte worden voor mij om op tijd een aanbieding te maken en op te volgen.

Salespoints

Het mooie aan salespoints is dat het een soort spel wordt. Een spel met je team of met de mensen in je mastermind. Of beter nog met je buddy waarmee dagelijks kort belt.

Je deelt iedere dag hoeveel salespoints je deze week gescoord hebt.

Je krijgt dus punten voor een verkoop gerelateerde actie. Hieronder zie je de verdeling.

  1. punt voor een waardevol contact
  2. punten voor het maken van een afspraak
  3. punten voor de afspraak zelf of het maken van een offerte
  4. punten voor de deal

Je houdt voor jezelf bij hoeveel punten je iedere dag scoort en schrijft dit bij je dagelijkse KPIs. Vandaag heb ik bijvoorbeeld een inzichtgesprek. Dat levert 1 punt op.

Hoeveel punten wil je scoren?

Dat bepaal je natuurlijk zelf. Via Pieter heb ik geleerd dat 20 punten per week een goede start is. Dit is wanneer verkoop belangrijk voor je bedrijf is en een deel van je taken.

Ben je alleen bezig met verkoop dan ligt dit getal hoger, denk aan 60-70 punten.

Aangezien we midden in de vakantiemaanden zitten, zijn mijn beide buddy’s op vakantie en ik ben zelf in augustus ook op vakantie. Het is dus nog wat wennen voor mij om dagelijks mijn punten op te schrijven. Belangrijker nog om verkoopacties te ondernemen.

Maandag 24 augustus begin ik weer. Gelijk die dag heb ik weer 2 buddy-calls. Aan de hand van dit artikel ga ik Anja en Gwendoline uitleggen hoe het werkt. Dan wordt dit spel ook binnen de kortste keren een gewoonte voor mij.

Ik wil in iedere geval die 20 punten per week scoren.

Hoeveel punten ga jij scoren?

Huiswerk: voer de salespoints in bij jouw bedrijf. Scoor vandaag tenminste 1 punt.

Deel dagelijkse het aantal salespoints met je team, mastermind of buddy.

Laat in de reacties horen wat jouw eerste salespunt was.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Ritme, routine en play in jouw verkoop met salespoints

Gerelateerde Posts:

  • Geen gerelateerde posts gevonden
Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

avg nieuwsbrief
Algemeen
1
Voorbeeld teksten AVG en GDPR nieuwe toestemming nieuwsbrief

Op 25 mei zal de nieuwe AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) / GDPR (General Data Protection Regulation) van toepassing zijn. Een belangrijke aanpassing is de wijze van vastleggen van de toestemming voor het sturen van nieuwsbrieven / bijhouden van mailinglijsten: toestemming mag niet standaard aangevinkt staan, actieve handeling is nodig, alleen …

Algemeen
Serial ondernemer succes met online doelen realiseren – Tony Stubblebine

In deze podcast aflevering het gesprek met Tony Stubblebine CEO van Coach.me Dit was een gesprek met een bijzondere ondernemer en de oprichter van een online app.   Tony is oprichter van Coach.me gebasseerd op het idee dat positieve stimulans en coaching universeel kan worden toegepast om mensen te helpen …

Algemeen
[vlog] Online Case Study: Michael Pilarczyk

Michael Pilarczyk is ondernemer, business- en levenscoach. Was DJ bij radio Veronica en Radio538, had later een mediabedrijf, dat hij verkocht voor 20 miljoen. Nu is hij vooral coach, met online trainingen. Hij zet Facebook ads in voor meer bereik, gebruikt video’s, testimonials en beantwoord vragen in de podcast. Zoals …