Snel goed artikel schrijven in 15 minuten per dag

Je wil graag snel een goed artikel schrijven. Op dit moment schrijf je nauwelijks artikelen voor je site of blog maar dat wil je veranderen.

Hieronder krijg je de drie woorden methode hoe je iedere week een goed artikel publiceert in maar 15 minuten per dag.

Je weet dat meer artikelen schrijven en publiceren gaat helpen om je site vindbaar te maken in de zoekmachines. Maar je schrijft veel te weinig.

snel goed artikel schrijven

Waarom schrijf je niet

Wat houd je tegen om een artikel te schrijven en publiceren?

  • schrijven is lastig
  • geen tijd om te schrijven
  • perfectionisme

Schrijven is lastig

Je schrijft niet vaak. Artikelen die je van een ander leest zijn beter dan wat jij schrijft. Je weet niet waar je over moet schrijven of waar je moet beginnen. Schrijven is gewoon lastig!

Even terug in de tijd. Wat was het moment dat je ging praten? Toen je ongeveer één jaar was. Je leerde schrijven toen je ongeveer vijf/zes jaar was.

Wanneer je nu terug kijkt zit er niet zoveel verschil in het aantal jaren dat je kunt schrijven of kunt praten. Zit je een dag zonder woorden? Nee. Nooit. Iedere dag weer kun je praten, verhalen vertellen, jouw mening delen met anderen. Het gaat als vanzelf.

Wil je nu gaan schrijven dan komen er allemaal bezwaren naar boven waarom je dit niet zou kunnen. Maar je kunt bijna net zo goed schrijven als praten. Daar ligt het niet aan.

Het gaat over doen. Praten oefen je dagelijks. Ieder dag weer praat je. Het wordt dus tijd om iedere dag te schrijven. Regelmaat heb je nodig. Dan wordt schrijven ook eenvoudig.

Geen tijd om te schrijven

We hebben allemaal 24 uur per dag en 7 dagen in een week. We hebben allemaal even veel tijd. Dat maakt dus geen verschil met iemand die artikelen schrijft en jou.

Het gaat niet over tijd. Het is prioriteit. Wat is het belangrijkste dat jij te doen hebt? Je wil meer mensen helpen met goede coaching.

Zichtbaar worden op het web helpt je om voor veel meer mensen zichtbaar te worden. Mensen die een probleem hebben waarbij jij kunt helpen, zoeken onder andere in de zoekmachines naar hulp.

Op het moment dat zij Google een vraag stellen over het probleem waar jij bij helpt, moet jij in beeld komen. Dit is dus belangrijk voor jou.

Je gaat met onderstaande methode de nieuwe uitdaging van dagelijks schrijven koppelen aan een bestaande gewoonte. Ik vertel je er zo meer over.

Jouw perfectionisme

Door ‘goed’ toe te voegen aan de titel is de druk toegenomen. Je wil niet gewoon een artikel schrijven. Het moet een goed artikel worden.

Een artikel dat jouw doelklant leest. Een artikel dat ze willen delen. Een artikel dat het goed doet in de zoekmachine, in Google.

Je hebt al heel wat halve artikelen geschreven. De artikelen worden maar niet afgerond omdat je ze niet goed genoeg vindt.

Dacht jij dat topsporters, bekende schrijvers, acteurs, bekende muzikanten op een dag in één keer een topprestatie leverden. Natuurlijk niet, het gaat over vallen en opstaan. Veel vaker vallen en opstaan dan jouw concurrent. Dagelijkse oefenen, daar leer je van.

Publiceer de artikelen waarvan je zelf denkt dat ze niet goed genoeg zijn. De eerste artikelen worden door niemand gelezen. OK, bijna niemand. Maak je daar niet druk over.

Schrijf. Publiceer. Promoot. En herhaal. Dat is de volgorde waarmee je uiteindelijk heel zichtbaar wordt.

Eén ding staat vast:

Een artikel dat niet perfect is op het internet heeft meer effect voor jouw zichtbaarheid dan een perfect artikel dat nog ongepubliceerd tussen je concepten staat.

 

Waarom wil je juist wel schrijven

Je wil heel graag dat meer mensen jouw coachingsbedrijf vinden. Je wil dat ze jou gaan bellen voor jouw coaching. Je wil meer mensen helpen, meer klanten en meer omzet.

Je weet dat het internet je kan helpen om zichtbaar worden op een veilige manier. Vanachter jouw computer in jouw praktijk maak je jezelf zichtbaar op het web.

Dit is de manier waardoor klanten jou vinden op het internet. Ze maken kennis met jou en krijgen vertrouwen in jou door de artikelen die je schrijft.

Door te schrijven en publiceren op het internet:

  • word je gevonden in de zoekmachine
  • maken potentiële klanten kennis met jou
  • krijgen mensen vertrouwen in jou
  • word je gezien als expert

Hoe word je beter gevonden in de zoekmachine?

Door de lezer waardevolle informatie te geven in het artikel in de woorden van de doelklant. Hoe meer je de woorden van de doelklant gebruikt én de klant waardevolle informatie geeft, hoe beter je zichtbaar wordt in de zoekmachine.

Met beter zichtbaar bedoel ik hier, hoger in de resultaten die de zoekmachine laat zien. Als stelregel kun je onthouden dat als je niet bij de eerste drie zoekresultaten staat, dat het onvoldoende bijdraagt.

Enkele tips om te versnellen dat je artikel zichtbaar wordt in de zoekmachine:

  1. Publiceer regelmatig artikelen. Als je vaker publiceert wordt je sneller en meer zichtbaar. Wekelijks is beter dan maandelijks.
  2. Schrijf ieder artikel over één woord of woordcombinatie waarmee de klant haar probleem beschrijft
  3. Gebruik dat woord ook in de titel en kopjes in het artikel zelf
  4. Zorg er voor dat het artikel altijd waardevol is voor jouw doelklant
  5. Laat mensen jouw artikel delen

De optimalisatie voor de zoekmachine is in eerste instantie niet meer dan optimalisatie voor jouw doelklant. Wat je daarna allemaal nog kunt doen om dit te verbeteren voor de zoekmachine gaan we het niet over hebben.

Methode voor één goed artikel per week

Wanneer je iedere ochtend na je vaste ochtend ritueel 15 minuten gaat schrijven dan kun je dit samenbrengen in één goed artikel per week. In 15 minuten schrijf je met gemak 50 woorden. Staar niet te lang naar de lege pagina. Begin gewoon met schrijven.

Een ochtendritueel is bijvoorbeeld je eerste kop koffie of thee, tandenpoetsen, ontbijt. Direct daarna loop je naar je laptop en begin je met de stap voor vandaag die hieronder wordt uitgelegd.

Lijst met onderwerpen

Je hebt al een lijst met onderwerpen waar je over kunt schrijven. Deze lijst vul je steeds aan als je een interessant woord of zin hoort. Als je een vraag krijgt van jouw klant. Als je een interessant onderwerp of artikel ziet.

Deze lijst helpt je als je op dag 1 niet snel een onderwerp weet. Dan kies je er één uit deze lijst.

Lijst met onderwerpen

Dag 1: brainstorm en groepen maken

Kies het onderwerp waarover je artikel gaat. Kies er één uit je artikelenlijst.

Voor je nieuwe artikel brainstorm je eerst allerlei woorden die een relatie hebben met je onderwerp. Schrijf op de nieuwe pagina voor je artikel deze woorden op. Brainstorm 5-10 minuten. Schrijf alle woorden op die je kunt bedenken in relatie tot je onderwerp.

Besteed de resterende 5 minuten van je eerste dag aan het ordenen van ideeën. Groepeer ze tot je 5-10 groepjes hebt. Maak een logische volgorde van de groepjes. Een opening, het middenstuk en afsluiten.

brainstorm artikel woorden

Dag 2: drie woorden

Pak het eerste groepje woorden. En schrijf nu tussen de eerste woorden telkens 3 woorden die over dat woord gaan uit je brainstorm. Dit kost niet meer dan 2 minuten.

Nu heb je genoeg aanknopingspunten om de tekst te schrijven rondom de drie woorden.
In deze 15 minuten schrijf je al snel 100 woorden.

Voer geen wijzigingen door terwijl je schrijft!
Schrijf aan één stuk door.

Het corrigeren van de tekst doen we later. Corrigeren kost veel tijd en leidt af van het schrijfproces. Het haalt je uit de flow.

Dag 3 en 4: schrijven

Doe hetzelfde als dag 2. Pak nu steeds groepjes woorden. En herhaal stap 2.

Dag 5: samenvoegen

Voeg de stukjes tekst samen. Zet ze gewoon achter elkaar.

Lees het nu hardop door en luister naar jezelf waar een zin niet lekker loopt. Wijzig de tekst. Corrigeer. Haal de stijl- en taalfouten er uit.

Dit kost je ongeveer 15 minuten

Dag 6: titel

Nu komt de titel van het artikel. 15 minuten is wat kort maar als je begint lijkt het heel lang.

Schrijf de eerste titel die in je opkomt op. Bedenk de volgende en schrijf deze op. En nog één.

Schrijf in 12 minuten zo veel mogelijk titels voor het artikel dat je hebt geschreven.

Nu heb je nog 3 minuten over om de beste titel uit te kiezen en nog verder aan te scherpen. Haal de overbodige woorden er uit. Snapt iedereen de titel? Spreekt ze direct aan? Wil je verder lezen?

De titel heeft maar één functie, dat de lezer de eerste zin van het artikel wil lezen.

De eerste zin in het artikel heeft ook maar één functie, dat de lezer de tweede zin wil lezen. Enzovoort.

snel-artikel-schrijven-titel

Dag 7: Publiceren

Tijd om je artikel te publiceren.

Lees het artikel nog één keer door – misschien zit er nog een kleine taalfout in die je er uithaalt.

Nu kopieer je het artikel naar je blog en klikt op publiceren.

Niet te lang over nadenken of je artikel wel goed genoeg is.
Dit is één van je eerste artikelen. De volgende wordt weer beter.

Op deze manier heb je aan het einde van het eerste jaar zo’n 50 artikelen geschreven van 400-600 woorden. Ofwel een boek. Geen dik boek, maar wel een boek.

 

Online Zichtbaar en Verdubbelen

Online zichtbaar worden is een belangrijk onderdeel van het Verdubbelen.

Deze methode van 6 x 15 minuten vind je ook terug in het miniboek ‘Verdubbel je coachingsbedrijf in één jaar‘ dat je gratis download.

In het miniboek vind je ook een vergelijkbare manier om jouw artikel te promoten en meer lezers te krijgen in maar 15 minuten per dag. verdubbelboek.nl

De afgelopen dagen kreeg een ouder artikel op een andere site van mij plotseling veel bezoekers: Een goed artikel schrijven in 30 minuten – GCC. Dat was de inspiratie voor dit artikel.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Snel goed artikel schrijven in 15 minuten per dag

Gerelateerde Posts:

  • Geen gerelateerde posts gevonden
Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

avg nieuwsbrief
Algemeen
Voorbeeld teksten AVG en GDPR nieuwe toestemming nieuwsbrief

Op 25 mei zal de nieuwe AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) / GDPR (General Data Protection Regulation) van toepassing zijn. Een belangrijke aanpassing is de wijze van vastleggen van de toestemming voor het sturen van nieuwsbrieven / bijhouden van mailinglijsten: toestemming mag niet standaard aangevinkt staan, actieve handeling is nodig, alleen …

Algemeen
Serial ondernemer succes met online doelen realiseren – Tony Stubblebine

In deze podcast aflevering het gesprek met Tony Stubblebine CEO van Coach.me Dit was een gesprek met een bijzondere ondernemer en de oprichter van een online app.   Tony is oprichter van Coach.me gebasseerd op het idee dat positieve stimulans en coaching universeel kan worden toegepast om mensen te helpen …

Algemeen
[vlog] Online Case Study: Michael Pilarczyk

Michael Pilarczyk is ondernemer, business- en levenscoach. Was DJ bij radio Veronica en Radio538, had later een mediabedrijf, dat hij verkocht voor 20 miljoen. Nu is hij vooral coach, met online trainingen. Hij zet Facebook ads in voor meer bereik, gebruikt video’s, testimonials en beantwoord vragen in de podcast. Zoals …