Door continu te vernieuwen word ik nooit echt goed

In de afgelopen mastermind meeting kreeg ik een emotionele oplawaai die nog lang zijn effect had. Tijdens de sessie zelf had ik het nog niet eens zo door hoe duidelijk dit aankwam.

Het deed de mastermindgroep pijn om te zien dat ik niet het resultaat had behaald dat ik verdiende, terwijl ze het mij zo gunden.

Natuurlijk is het niet fijn, dat als ik iets nieuws test in mijn bedrijf het niet gaat zoals ik had gepland. Dat de sprong naar het volgende niveau nog niet is gelukt.

Echter, in plaats van door te gaan met de test en te verbeteren, had ik al weer iets nieuws gevonden wat dit keer echt ging werken. Al mijn aandacht en focus ging weer naar het nieuwe experiment. Dit keer ging het echt lukken. Ik ben een optimist en ik heb er plezier in.

Blog_vernieuwen

Maar het wordt tijd dat er iets verandert. Ik wil ondernemer zijn.

Ik had de keuze al gemaakt, voorafgaand aan deze mastermind meeting, om niets nieuws meer op mijn planning te zetten voor het komende half jaar. Geen nieuwe experimenten, alleen het bestaande verbeteren.

Een excuus om er echt iets van te maken

Inmiddels een paar weken na die meeting, merk ik hoe belangrijk dit voor mij is. De drang naar vernieuwing zorgde ervoor dat ik continu een excuus had om ‘serieus iets te maken van mijn bedrijf’. Telkens veel aandacht en focus op het nieuwe, want ‘dit was het echt’, ‘nu ging het groots worden’.

Met als gevolg alle aandacht weg van de klant, weg van het proces en weg van de verbetering.
Doordat ik telkens vernieuwde had ik te weinig tijd om heel bewust klanten op te volgen.

Niet vernieuwen, maar verbeteren

Nu dus eens niet wat nieuws. Alleen kleine experimenten rondom het bestaande met duidelijke piketpaaltjes.

Op de afgesproken tijdstippen kijken wat het resultaat is. Hoe ver wijkt het af van het doel. Wat kan ik veranderen om dichter bij dat doel te komen. Meten wat het effect is van wat ik doe. Bijstellen, doen en bij het volgende piketpaaltje weer analyseren.

Er zijn nog zo veel dingen die ik kan veranderen en verbeteren met de focus op de klant.

Plotseling zie ik meer kansen. Geen kansen door iets nieuws te doen. Maar kansen door wat ik nu doe, beter te doen.

Voor de zomermaanden had ik een experiment bedacht om in het derde kwartaal mijn doel te halen voor het aantal nieuwe klanten. Een experiment waardoor ik meer ondernemers kan spreken. Waardoor ik ze vragen kan stellen en van ze kan leren. Waardoor ik kan sturen richting mijn Strategisch Consult en het Done4You traject.

In plaats van wachten tot een ondernemer zo maar eens op mij af komt, ben ik ze zelf actief aan het benaderen.

Ik had nog wel een beetje hulp nodig om mijn super optimistische doel bij te stellen naar een minimaal doel.
De vraag moest zijn: Hoeveel afspraken zijn minimaal noodzakelijk om aan te tonen dat het experiment werkt? En niet: Hoeveel afspraken denk je maximaal te kunnen realiseren?

Doelstelling is 10 Meet & Eat afspraken in de rustige maanden juli en augustus. Daaruit wil ik 5+ vervolgafspraken halen die betaalde opdrachten opleveren. Dus 5+ ondernemers die mijn klant worden.

Met dit resultaat kan ik het experiment omzetten in een vast proces en opschalen. Tijdens het experiment blijf ik leren en verbeteren.

Experiment werpt eerste vruchten af

Het experiment met ‘Meet & Eat met Erno’ begint zijn vruchten af te werpen. Het begon allemaal bij het opbouwen van een trechter begin dit jaar.

De trechter bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Een artikel op mijn website met een opt in
  • Een document over dit onderwerp dat je kunt aanvragen
  • Een e-mail lijst
  • Een ‘on demand’ webinar dat nog dieper in gaat op het onderwerp
  • Serie e-mails om je op weg te helpen in dit onderwerp
  • Advertenties om nieuwe ondernemers naar het artikel te krijgen

Door te kijken naar welke acties de ondernemers doen in de trechter kan ik de interesse zien van deze mensen op dit onderwerp. Om dit document aan te vragen laat je je naam en e-mailadres achter. Om je te registreren voor het webinar vraag ik je telefoonnummer.

Dit geeft mij de gelegenheid om mensen te bellen. Ik vraag of ik ze kan helpen met dit onderwerp, waar zit de worsteling?

Een aantal van deze ondernemers die serieus bezig zijn met online zichtbaarheid heb ik uitgenodigd voor een ‘Meet & Eat met Erno’. Dé gelegenheid voor ze om mij vragen te stellen over dit onderwerp. En vragen hebben ze, veel vragen. Vragen die ik kan beantwoorden.

We hebben 40 minuten waarvan we er ongeveer 5 minuten gebruiken om even te landen. Dan stel ik 10 minuten een aantal vragen om een beter beeld van de ondernemer te krijgen. Vervolgens krijgt de ondernemer alle ruimte om vragen te stellen.

Soms zijn de vragen breed en soms gaan ze heel diep en soms zijn ze zo eenvoudig als: “Waar zit die knop eigenlijk?

Alles mag van mij.

Iedereen die ik uitnodig voor de ‘Meet & Eat met Erno’ moet ik nabellen. Opvolgen blijft belangrijk.

Dus het oude denken ‘dit experiment werkt niet omdat ik geen reacties krijg’ mag niet meer. Het nieuwe denken is ‘ik krijg te weinig reacties, het experiment verdient alle aandacht, wat kan ik doen om meer reacties te krijgen?’.

Wat kan ik doen om meer reacties te krijgen? Mensen opvolgen. De trechter anders inrichten. De inhoud van de e-mail verbeteren. Kijken welke e-mails minder worden geopend. Wat kan ik veranderen aan de onderwerpregel.

Alles is gericht op verbeteren en niet op vernieuwen.

Het werpt zijn vruchten af.

Tot nu toe 5 afspraken gepland, 4 gesprekken gedaan en bij 2 ondernemers hebben we een afspraak voor een betaalde volgende stap. Van die gesprekken heb ik ook nog eens veel geleerd. Over de vragen die ze stellen. De problemen waar ze mee zitten qua online zichtbaarheid. De woorden die ze gebruiken in hun verhaal.

Het experiment wordt verlengd. Er valt nog genoeg te verbeteren, want na het succes in juli heb ik in augustus geen nieuwe afspraken gemaakt. Hier is nog genoeg te verbeteren. Aanscherpen van het experiment om door te gaan in september met een nieuw pikketpaaltje.

Welk klein experiment kun jij opstarten?

Wat zijn de minimale doelen om te zien of je experiment werkt?

Bewaren

Bewaren

Bewaren

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Door continu te vernieuwen word ik nooit echt goed

Gerelateerde Posts:

  • Geen gerelateerde posts gevonden
Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Algemeen
Serial ondernemer succes met online doelen realiseren – Tony Stubblebine

In deze podcast aflevering het gesprek met Tony Stubblebine CEO van Coach.me Dit was een gesprek met een bijzondere ondernemer en de oprichter van een online app.   Tony is oprichter van Coach.me gebasseerd op het idee dat positieve stimulans en coaching universeel kan worden toegepast om mensen te helpen …

Algemeen
[vlog] Online Case Study: Michael Pilarczyk

Michael Pilarczyk is ondernemer, business- en levenscoach. Was DJ bij radio Veronica en Radio538, had later een mediabedrijf, dat hij verkocht voor 20 miljoen. Nu is hij vooral coach, met online trainingen. Hij zet Facebook ads in voor meer bereik, gebruikt video’s, testimonials en beantwoord vragen in de podcast. Zoals …

Algemeen
Meer omzet met één goede presentatie – Soness Stevens

In deze aflevering mijn gesprek met Soness Stevens. Soness werkt met opkomende thought leaders die weten dat ze hun boodschap op een groter podium moeten presenteren, live op een podium en online. Spreken bij TED, keynotes, seminars, webinars of videos, je weet dat moet opstaan om jouw beweging te leiden. …