7 tips om klanten naar jouw bedrijf te krijgen voor jong MKB-ers

Voor jong MKBers die naar het Jong MKB Forum 2010 – Kansen en mogelijkheden van online communicatie – komen heb ik een presentatie voorbereid.

Deze presentatie geeft jou als zelfstandige 7 tips over hoe jij de klant naar jou kunt laten komen door internet slim toe te passen. Eén van de tips is bijvoorbeeld dat je niet bang moet zijn voor internet, dat je vaak en veel moet publiceren en gebruik moet maken van online netwerken. Zie alle tips hieronder.

View more presentations from Erno Hannink.

Dit is de presentatie zoals deze te vinden is op Slideshare

De 7 tips:

  1. Wees niet bang – internet is niet eng.
    Ik hoor vaak over angst voor negatieve reacties. Als je zelf niet publiceert dan mag je daar bang voor zijn. Als jij actief op het web bent en goede producten en dienstverlening hebt hoef je nergens bang voor te zijn. De positieve reacties zullen de negatieve reacties, als die er al zijn, verdringen.
    Probeer ook gewoon, wees nieuwsgierig. Als je telkens dingen probeert is de volgende stap niet zo groot.
  2. Focus – zo eenvoudig maar toch zo moeilijk in de uitvoering.
    Focus voor je bedrijf op doelgroep, zo klein mogelijk, en focus op producten precies voor die kleine doelgroep levert meer klanten op. Je bestaande klanten zijn ook meer tevreden. Dit leid weer tot positieve reacties, en meer klanten.
  3. 10 seconden boodschap – of elevator pitch, of pitch, of marketingboodschap
    Een (1) zin waarin je 4 vragen beantwoord. Voor wie? Wat is het probleem? Hoe lost je het op? Wat zijn de resultaten?
    Praat altijd over resultaten.
  4. Positioneer jezelf als expert.
    Mensen leren graag van een expert.
  5. Blog – publiceer veel en vaak.
    Als je meer gaat schrijven, ga je meer lezen en zo weet je al snel meer dan je concurrent. Beantwoord veel gestelde vragen. Vragen die klanten aan je stellen tijdens een gesprek, via de telefoon, in de mail. Beantwoord ze, en je kunt de nieuwe vragenstellers er naar verwijzen. Andere mensen uit je doelgroep kunnen de vragen vinden via de zoekmachine.
    Zo wordt je steeds meer gezien als expert.
  6. Nieuwsbrief
    Als mensen je website dan gevonden hebben via de zoekmachine, dan vergeten ze terug te komen. Ze zijn te druk. Jij kunt ze een handje helpen door een nieuwsbrief beschikbaar te hebben.
    Een nieuwsbrief is geen verzameling nieuwtjes, gaat niet over jou of je bedrijf, de nieuwe collega etc.
    De nieuwsbrief gaat over de klant, en helpt deze op weg met waardevolle informatie.
  7. Midden in je doelgroep
    Ga op zoek naar je doelgroep in de online netwerken. De belangrijkste? Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn. Is je klant een consument/eindgebruiker? Kijk dan naar Hyves (nationaal, iets jonger) en Facebook (ook internationaal).
    Is je doelgroep zakelijk? Dan is LinkedIn een effectief platform.
    Twitter is kleiner maar wel de meest actieve online gebruikers; bloggen, reageren, schrijven recensies…

Extra tips:

  • Blokkeer 1 dag per week voor marketing in de agenda.
  • Begin met waarom. Vertel het verhaal achter je bedrijf, achter de producten, achter de start. Daarna pas hoe en dan pas wat. Start with Why – Simon Simek

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Share and Enjoy !

0Shares
0 0

Gerelateerde Posts:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ondernemen
Strengere leeftijd controle bij webshops met drank producten

De leeftijdscontrole moet zeer waarschijnlijk in 2021 worden aangescherpt voor online shops en bezorgdiensten die alcohol verkopen en / of leveren. Verkoop je alcohol op internet dan moet je zeer zeker zijn dat jouw klant 18 jaar of ouder is. De popup met de vraag “Ben jij 18+?” is straks …

Photo by Daria Shevtsova from Pexels
Ondernemen
Prijs op site vermelden of niet

 Heb jij jouw tarieven op je website geplaatst? Veel bedrijven houden hun tarieven liever geheim en plaatsen deze niet op de openbare website. Maar is dit verstandig? Is dit goed voor jouw potentiële klanten de jouw website bezoeken? Waarschijnlijk doe jij jouw best om jouw doelgroep op jouw website te …

Ondernemen
Zelfpromotie

Heb jij net als veel andere mensen moeite om jezelf te promoten? Ben je bang om opschepperig over te komen? Dus jij hebt diverse kwaliteiten, maar die zijn pas zichtbaar als mensen jou zien werken? Of je hoopt steeds dat iemand anders jouw kwaliteiten promoot? Maar eigenlijk kan niemand jou …

0Shares
0