7 tips om klanten naar jouw bedrijf te krijgen voor jong MKB-ers

Voor jong MKBers die naar het Jong MKB Forum 2010 – Kansen en mogelijkheden van online communicatie – komen heb ik een presentatie voorbereid.

Deze presentatie geeft jou als zelfstandige 7 tips over hoe jij de klant naar jou kunt laten komen door internet slim toe te passen. Eén van de tips is bijvoorbeeld dat je niet bang moet zijn voor internet, dat je vaak en veel moet publiceren en gebruik moet maken van online netwerken. Zie alle tips hieronder.

View more presentations from Erno Hannink.

Dit is de presentatie zoals deze te vinden is op Slideshare

De 7 tips:

  1. Wees niet bang – internet is niet eng.
    Ik hoor vaak over angst voor negatieve reacties. Als je zelf niet publiceert dan mag je daar bang voor zijn. Als jij actief op het web bent en goede producten en dienstverlening hebt hoef je nergens bang voor te zijn. De positieve reacties zullen de negatieve reacties, als die er al zijn, verdringen.
    Probeer ook gewoon, wees nieuwsgierig. Als je telkens dingen probeert is de volgende stap niet zo groot.
  2. Focus – zo eenvoudig maar toch zo moeilijk in de uitvoering.
    Focus voor je bedrijf op doelgroep, zo klein mogelijk, en focus op producten precies voor die kleine doelgroep levert meer klanten op. Je bestaande klanten zijn ook meer tevreden. Dit leid weer tot positieve reacties, en meer klanten.
  3. 10 seconden boodschap – of elevator pitch, of pitch, of marketingboodschap
    Een (1) zin waarin je 4 vragen beantwoord. Voor wie? Wat is het probleem? Hoe lost je het op? Wat zijn de resultaten?
    Praat altijd over resultaten.
  4. Positioneer jezelf als expert.
    Mensen leren graag van een expert.
  5. Blog – publiceer veel en vaak.
    Als je meer gaat schrijven, ga je meer lezen en zo weet je al snel meer dan je concurrent. Beantwoord veel gestelde vragen. Vragen die klanten aan je stellen tijdens een gesprek, via de telefoon, in de mail. Beantwoord ze, en je kunt de nieuwe vragenstellers er naar verwijzen. Andere mensen uit je doelgroep kunnen de vragen vinden via de zoekmachine.
    Zo wordt je steeds meer gezien als expert.
  6. Nieuwsbrief
    Als mensen je website dan gevonden hebben via de zoekmachine, dan vergeten ze terug te komen. Ze zijn te druk. Jij kunt ze een handje helpen door een nieuwsbrief beschikbaar te hebben.
    Een nieuwsbrief is geen verzameling nieuwtjes, gaat niet over jou of je bedrijf, de nieuwe collega etc.
    De nieuwsbrief gaat over de klant, en helpt deze op weg met waardevolle informatie.
  7. Midden in je doelgroep
    Ga op zoek naar je doelgroep in de online netwerken. De belangrijkste? Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn. Is je klant een consument/eindgebruiker? Kijk dan naar Hyves (nationaal, iets jonger) en Facebook (ook internationaal).
    Is je doelgroep zakelijk? Dan is LinkedIn een effectief platform.
    Twitter is kleiner maar wel de meest actieve online gebruikers; bloggen, reageren, schrijven recensies…

Extra tips:

  • Blokkeer 1 dag per week voor marketing in de agenda.
  • Begin met waarom. Vertel het verhaal achter je bedrijf, achter de producten, achter de start. Daarna pas hoe en dan pas wat. Start with Why – Simon Simek

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ondernemen
Korting geven bij verjaardag slim?

Er is er één jarig hoera hoera. Super leuk en laat de vele leuke berichten via de vele sociale media kanalen maar binnen komen! Nog leuker, een paar mensen bellen jou. Maar heb je heel veel geluk dan krijg je cadeautjes! Dat vind ik super leuk. Het kan ook andersom, …

bordspellen voor ondernemers
Ondernemen
Beste bordspellen voor ondernemers

Met de huidige avondklok en lockdown is het spelen van gezellige bordspellen een aanrader. Het is leuk om te doen, schept of versterkt de band onderling en je leert er vaak ook nog iets van. Daarnaast is het spelen van een spelletje een goede afleiding als je stress ervaart van …

office centre gesloten vestigingen
Ondernemen
2
Office Centre sluit 7 vestigingen

Klanten van getroffen Office Centre vestigingen hebben een email ontvangen van directie en medewerkers. De email opent met de tekst: “Graag willen we je informeren over een belangrijk besluit met betrekking tot jouw Office Centre vestiging“. In de email geeft de organisatie aan dat ook Office Centre is getroffen door …

Shares