7 trends in het MKB en hoe kun jij ze gebruiken
- By : Arne
- Category : Ondernemen
- Tags: Kies je doelgroep, Rabobank, trends
“De wereld verandert voor altijd” kopt de nieuwe MKB visie van de Rabobank.
Tja, daar kunnen we niet om heen, is ook niets nieuws. De wereld veranderde altijd al, en wij veranderen mee.
In de MKB visie een overzicht van trends en acties. Deze trends heb ik voor je vertaalt naar hoe jij ze als zelfstandige kunt gebruiken en welke actie je als ondernemer moet nemen.
7 trends, de MKB visie
1. Klinkende keuzes – behoefte aan helder overzicht van aanbod.
Er is zo veel beschikbaar, zo veel informatie, zo veel producten dat het steeds meer moeite kost om beslissingen te nemen. Klanten zijn op zoek naar duidelijke informatie en een helder overzicht van jouw aanbod. Jouw klanten zijn op zoek naar controle en invloed.
Hiervoor moet je de klant goed kennen. Wat is de behoefte. Kies je doelgroep en wees daar duidelijk over.
2. IWIN – I want it Now – combineer offline met online
Jouw klant is steeds meer online en raakt er aan gewend om nu de oplossing te krijgen. Maak een digitaal aanbod zodat klanten direct kunnen starten met meer kennis verkrijgen op jouw expertise. Vul dit aan met uitgebreide producten of fysieke ontmoetingen en oplossingen.
3. De wereld dichtbij – je bent in concurrentie met internationale spelers.
Jouw site en aanbod is in het Nederlands. Je denkt dat je alleen maar te maken hebt met Nederlandse concurrenten? Jouw klant leest ook Engels-talige informatie over jouw onderwerp. Ze kopen steeds meer een product of dienst in het Engels en maken zich minder zorgen over waar de aanbieder woont.
Ook jij kunt daar gebruik van maken. Start een Engelse site met een internationaal aanbod. Zoek de internationale spelers op in jouw markt. Werk samen met deze experts. Je kunt ook Virtuele Assistenten inhuren over de hele wereld. Denk ook aan zelfstandigen voor design, development, programmeren.
4. Do It Together – samenwerken met andere ondernemers
Twee weten en kunnen meer bereiken dan één. Zoek ondernemers op waarmee je kunt samenwerken. Start een mastermind groep, waar je met enkele ondernemers iedere maand elkaar scherp houd.
Start een affiliatie netwerk en laat andere ondernemers jouw producten promoten en verkopen tegen een aantrekkelijk percentage. Ontwikkel samen met andere ondernemers een evenement zoals Zin, Zaak en Winst (Noot: site door Hannink Online Media gerealiseerd).
5. Groen is poen – duurzaam ondernemen.
Overweeg meer afspraken via Skype te organiseren. Dit scheelt enorm in reistijd en ook in milieubelasting. Reis vaker met het openbaar vervoer, je kunt met je laptop en telefoon werken terwijl je reist.
Communiceer op je site hoe jouw bedrijf bijdraagt aan een betere wereld.
6. Hebben maar niet houden – we hechten minder waarde aan bezit
Grote bedrijven, groot pand, veel personeel, staan steeds minder op het verlanglijstje van de ondernemer. Terug naar de kern, het bedrijf klein houden en werken met een schil van flexibele krachten.
Als zelfstandige kun je eenvoudig je bedrijf uitbreiden met virtuele assistenten waardoor je zelf ruimte krijgt om meer bezig te zijn met je expertise. Je betaalt alleen de tijd die echt besteed wordt.
Maak vooraf duidelijke afspraken over te besteden tijd en maximale kosten zodat je niet voor verassingen komt te staan.
7. Voel het verschil – jouw verhaal
Voor de klant wordt het steeds eenvoudiger producten en diensten te vergelijken. Van reizen, banken, camera’s, ziekenhuizen, sprekers, cursussen en nog veel meer zijn vergelijkingssites.
Je kunt je nog steeds onderscheiden met een duidelijke doelgroep keuze, een niche, en jouw verhaal. Verkoop geen producten of diensten, vertel jouw verhaal. Wat maakt jouw bedrijf, jouw keuzes en daarmee het product uniek.
Leg uit wat de waarde is voor de klant. Maak je klant deel van wat jij wilt bereiken.
Bijzondere initiatieven
Dat mensen en organisaties steeds meer veranderen zien we aan initiatieven als Permanent Beta, Sociale Overwaarde en Huis van overvloed. Ondernemers die de mogelijkheden zien, niet wachten op toestemming maar gewoon er voor gaan.
Ondernemers die in andere waarden denken dan geld. Ze wachten niet op het geld om een betere wereld te starten, ze zijn gewoon gestart.
Ontdek deze wereld bijvoorbeeld maandag 15 oktober in Amersfoort waar Tech, Brains en Culture elkaar ontmoeten tijdens de kick off van Permanent Beta.
Hoe verder
Zakelijke dienstverlening
Zet in op innovatie is het advies in deze MKB visie. De wereld verandert, de mens verandert, jouw klant verandert.
Er komen nog iedere dag nieuwe zelfstandige ondernemers bij. Telkens starten er nieuwe coaches of consultants.
Zorg er voor dat jij je onderscheid met een goed en spannend verhaal. Kies voor een zo klein mogelijke doelgroep zodat het eenvoudig wordt voor jou te kiezen.
Maak een duidelijk en bescheiden aanbod van 3-4 producten of diensten. Vermeld wat de klant er voor krijgt en wat het kost zodat het voor de klant makkelijk wordt om te kiezen.
Leer van andere ondernemers en onderhoud je kennis.
Detailhandel
Kom in actie en doorgrond de klant is het advies.
Hoe kun je de klant het beste bereiken. Maak de combinatie van offline en online. Deel je producten via sociale media. Geef de klant de mogelijkheid fan te worden van jouw verhaal.
Werk samen met andere winkels, kijk eens naar het initiatief 9 straatjes in Amsterdam en online. Geef klanten de mogelijkheid in te checken op jullie Facebook pagina.
Wees actief op Facebook in de verloren uurtjes als je in de winkel wacht op de volgende klant.
Balans tips
De tips en acties zijn bedoeld als inspiratie. Pak er een of twee op zodat je gezin en ondernemerschap balans ook in deze periode goed blijft.
IWIN raken we aan gewend (trend 2), maar we houden ook van persoonlijke aandacht en exclusiviteit. Hiermee kun jij ruimte maken voor je klant (trend 1) en voor jezelf.
Virtuele Assistenten (VAs) nemen taken van je over (trend 3 en 4), zodat je weer ruimte voor jezelf en je gezin krijgt.
Inspiratie: Rabobank Cijfers en Trends MKB visie
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties