De 5 belangrijkste elementen in je jaarplan voor 2016

December is de maand met veel rustmomenten. Tegelijk ook nog veel dingen afronden. Vooral tijdens de rustmomenten 27 december, tussen Kerst en ‘oud & nieuw’ bijvoorbeeld heb je ruimte om de plannen te maken voor volgend jaar.

Wacht je hiermee tot januari dan ben je al snel weer bezig met de acties die in december zijn blijven liggen. Je gaat naar een aantal nieuwjaarrecepties (of niet). Al snel zit je weer in je ritme. Dan is er weinig ruimte over om je plan te maken.

verdubbelplan-2016-cover

 

Voordat je het weet ben je weer druk bezig in januari en mis je het plan voor deze maand. Of loop je zelfs op je doelstelling achter in het eerste kwartaal.

De maand december is dus het meest geschikt om je jaarplan voor 2016 op te zetten en in te vullen.

Wil je weten wat je precies in je jaarplan moet zetten?

Heb je een beetje hulp nodig om je jaarplan te maken?


Doe dan mee met het webinar:

Verdubbel het bedrijf met jouw jaarplan 2016
Jouw complete plan voor een verdubbeling

Schrijf je nu in en je bent er bij.

Aandacht

Het belangrijkste resultaat van je jaarplan is dat je weet wat te doen hebt. Wat is jouw prioriteit voor 2016? Wat zijn de acties die je iedere maand gaat doen om die prioriteit te realiseren?

Dat je richting krijgt en focus. Je weet waar je naar toe wilt en wat het belangrijkste is wat je iedere dag te doen hebt.

Voor realistische doelen en de juiste aandacht in 2016 kijk ik ook naar de resultaten van afgelopen jaar.

  • Welke omzet had ik iedere maand – wat waren drukke maanden en de rustige maanden
  • Welke omzet had ik per product

Dan bereken ik de omzet per product in percentages. Hoeveel werd er van product 1 verkocht ten opzichte van de totale omzet. Hoe vaak werd dienst 2 ten opzichte van de totale omzet.

Deze percentages gebruik ik om te bepalen waar de focus voor komend jaar ligt.

Bijvoorbeeld mijn focus voor het komende jaar:

  1. Mentoring 35%
  2. Done4You 30%
  3. Academie 20%
  4. Boeken 15%

Het voordeel om je verleden mee te nemen in het bepalen van je aandacht voor het komende jaar is dat je de bestaande producten vasthoud.

Stel je hebt een idee voor een nieuw product (of dienst). Je schenkt de meeste aandacht aan dit nieuwe product. In de loop van het jaar kom je er achter dat je een paar dingen verkeerd hebt ingeschat en het product niet echt goed verkoopt.

Tegelijkertijd heb je veel minder aandacht besteed aan de producten die het afgelopen jaar wel werkten. Deze producten hebben daardoor ook minder verkocht. Dus verlies je het op twee kanten, nieuwe product levert niet volgens plan en bestaande producten gaan onderuit.

Je hebt maar 100% aandacht. Voeg je een nieuw product toe, houd dan de aandacht ook bij de bestaande producten in de verhouding van afgelopen jaar. Geef een kleiner deel aandacht aan het nieuwe product.

Neemt het nieuwe product een vlucht dan kun je nog snel genoeg bij schakelen. Je maakt ook dan weer een bewuste keuze van welk bestaand product de extra aandacht voor het nieuwe product ten koste van gaat.

Andere belangrijke onderdelen in mijn jaarplan zijn:

1. Rustmomenten

Plan je rustmomenten nu in. Een paar dagen weg uit je werkritme. Geen computer, geen e-mails. Een paar dagen per kwartaal om tot rust te komen.

Deze rustmomenten geven je veel inzicht en inspiratie. Blokkeer ze nu in je agenda voor 2016. De agenda is nog leeg.

2-rustmomenten-t-600

2. Resultaten uit het verleden

Bereken waar je aandacht in 2015 vooral naar uit ging. Daarmee bedoel ik de aandacht die resultaat (omzet) opleverde. Gebruik deze kennis om je aandacht voor 2016 te verdelen. Zie de uitleg hierboven waarom ik dat zo gebruik.

4-resultaten-vorig-jaar-2

3. Omzet doelen

Natuurlijk komt je omzetplan ook in je jaarplan. Hoeveel omzet ga je verdienen met de verschillende producten.

Ook hier weer maak ik een duidelijke verdeling naar bestaande en nieuwe producten en diensten. Je kunt eenvoudig uitrekenen hoeveel je van je bestaande producten moet verkopen om een verdubbeling van de omzet te realiseren.

5-financiele-doelen

4. Tijdplan

In dit tijdplan zet je de lanceringen, workshops, trainingen en bijeenkomsten die je gaat organiseren. Dan teken je op de tijdlijn hoeveel ruimte je er voor en er na nodig hebt om er een goed evenement van te maken.

Nu weet je wanneer je moet beginnen en je ziet gelijk welke periode heel vol gepland is.

10-tijdlijn-600x425

5. Gezond leven

Als ondernemer zijn we vanzelf erg geconcentreerd op het bedrijf. De klanten, producten, omzet, cashflow, lanceringen…

We kunnen alleen groeien met ons bedrijf als we zelf ook gezond zijn en groeien. Aandacht voor deze 4 onderdelen zijn dus belangrijk voor het succes van je bedrijf:

  • Slaap
  • Voeding
  • Beweeg
  • Kennis

Voor een goede start van de dag werk ik met een ochtendritme. Wat is het ochtendritme voor jouw dag?

15-ochtendritueel

 

Wil jij ook zo’n gaaf ‘Verdubbelplan 2016’ waarin je stapsgewijs jouw jaarplan invult?
De eerste stap naar een verdubbeling van jouw bedrijf in 2016:

Je bestelt het hier Verdubbelplan.nl

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Share and Enjoy !

0Shares
0 0

Gerelateerde Posts:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Online training oplossingen
Ondernemen
Oplossingen verkoop online training

Op dit moment is het helemaal in, online training geven. Vanwege de Corona zit iedereen verplicht binnen en dan moet je mogelijk op een andere manier jouw geld verdienen. Een mooie oplossing is het delen van jouw kennis in ruil voor een kleine betaling. Dus je overweegt om een cursus …

Ondernemen
Strengere leeftijd controle bij webshops met drank producten

De leeftijdscontrole moet zeer waarschijnlijk in 2021 worden aangescherpt voor online shops en bezorgdiensten die alcohol verkopen en / of leveren. Verkoop je alcohol op internet dan moet je zeer zeker zijn dat jouw klant 18 jaar of ouder is. De popup met de vraag “Ben jij 18+?” is straks …

Photo by Daria Shevtsova from Pexels
Ondernemen
Prijs op site vermelden of niet

 Heb jij jouw tarieven op je website geplaatst? Veel bedrijven houden hun tarieven liever geheim en plaatsen deze niet op de openbare website. Maar is dit verstandig? Is dit goed voor jouw potentiële klanten de jouw website bezoeken? Waarschijnlijk doe jij jouw best om jouw doelgroep op jouw website te …

0Shares
0