Het verkoopgesprek omdraaien geeft duidelijkheid bij de klant

De afgelopen maanden staan er meer verkoopgesprekken in mijn agenda en ze gaan lang niet allemaal zoals ik dat wil. Lees hoe ik dit ga veranderen.

Vanochtend kreeg ik een tip die ik direct ga toepassen. De voorwaarde voor deze tip is, je moet de potentiële klant kennen voordat je op verkoopgesprek gaat.

verkoopgesprek

De tip van Pieter van Osch:

Draai het om!

Vorige week en gisteren had ik een verkoopgesprek waar het zo ging:

Verkoopgesprek op dit moment

  1. Vragen stellen waardoor ik het probleem van de klant probeer duidelijk te krijgen, bij mijzelf en bij de klant.
  2. Geloofwaardigheid opbouwen. Dit doe ik door al een paar goede ideeën uit te werken met de klant.
  3. En dan is er te weinig tijd om het aanbod goed te doen en toe te lichten. En een Ja krijgen.

De tip die ik vanochtend van Pieter kreeg en die ik direct wil uitproberen in mijn volgende verkoopgesprekken is: het gesprek omdraaien.

Vernieuwd verkoopgesprek

  1. Noem je prijs. Doe het aanbod.
  2. Leg uit waarom jouw aanbod het waard is.
  3. Geef drie gouden tips waarmee de klant direct aan de slag kan. Waardoor ze denken, “Wow, dit kan ik direct toepassen.”

Die laatste stap, de gouden tips, onderbouwen je geloofwaardigheid.

Een belangrijke voorwaarde voor deze vernieuwde werkwijze is dat ik de klant en haar probleem goed ken voor dit gesprek.

Voorbereiding

De eerste stap, vragen stellen – in de methode van dit moment -, moet al afgerond zijn voor het verkoopgesprek.
Zo vraagt Pieter, wanneer nodig om het probleem helder te krijgen, om een telefoongesprek van 10 minuten voor het verkoopgesprek.

Andere informatie haal ik natuurlijk uit de sociale media, website etc.

Een goed verkoopgesprek vraagt dus veel voorbereiding. Geen uit-de-losse-pols-gesprek waar je aan het einde nog net een aanbod doet.

Bij een volgend, goed voorbereid, verkoopgesprek geef ik de klant dus ook de gelegenheid direct ja te zeggen op het aanbod.

Een goed leermoment voor mij vandaag die ik graag met je deel.

Credit foto: Allen Sima

Jouw tip voor het verkoopgesprek

Heb jij een gouden tip voor een verkoopgesprek die direct effect had in jouw gesprekken? Deel ze hieronder in de reacties.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

outletstore
Ondernemen
Producten in Outletstore van Informatique niet allemaal echt koopjes

De online winkel Informatique verkoopt met name computer gerelateerde producten en dan moet je denken aan PC’s, componenten voor computers, laptops, tablets, software, etc. Daarnaast verkopen ze ook enkele huishoudelijke producten. Deze computer winkel heeft naast een online shop ook fysieke winkel / vestiging in Berkel en Rodenrijs. Informatique heeft …

Ondernemen
Open Coffee Den Haag weer terug

Al vele jaren konden ondernemers uit Den Haag en omgeving met elkaar netwerken tijdens de Open Coffee. Iedere eerste woensdag van de maand kwamen bedrijven, freelancers, specialisten en zelfstandigen samen om met elkaar een kopje koffie of thee te drinken en elkaar beter te leren kennen. In 2017 was Open …

Ondernemen
Geen Bol bezorging op Vaderdag

Veel webshops bieden de mogelijkheid om rond de feestdagen extra bezorgmomenten te kiezen. De feestdag Moederdag en Vaderdag zijn bijzonder omdat ze altijd op een zondag vallen. Het bezorgen van een bloemetje doe je dan wel het liefst op Moederdag zelf (en niet een dag eerder of een dag later) …