Koud bellen doe ik niet

Koud bellen (cold calling), brrr, ik hou er niet van. Waarom ik er een hekel aan heb? Vanwege het aantal afwijzingen dat ik krijg. Ik kan niet tegen zoveel nee’s. Het heeft een negatief effect op mijn humeur. Ik begin te twijfelen of ik wel goed bezig ben met mijn bedrijf en mijn producten. Daarna heb ik geen zin meer in iets anders.

Blog_gestopt_bellen kopie

Koud bellen betekent voor mij dat de persoon die ik bel mij totaal niet kent. Ze zijn een koud contact. Voor mij is het veel fijner wanneer ik met mensen bel die mij al kennen. Dus koud bellen doe ik niet. Liever bel ik potentiële klanten die ik echt verder kan helpen.

Sinds een paar maanden werk ik op een manier waardoor mensen vertrouwd raken met mij. Bij de mensen die ik nu bel hoor ik bijna altijd een herkenning wanneer ik mijn naam noem. Om dit te bereiken vraagt de voorbereiding meer werk, maar de gesprekken daarna verlopen veel beter en met minder moeite. Ik bel namelijk met mensen waarvan ik al weet dat ze een probleem hebben waarbij ik kan helpen.

Het begint allemaal bij goede content, met een goed artikel, waarmee ik de ondernemer aanspreek die ik graag als klant wil hebben. Ik ben nog steeds artikelen aan het aanscherpen zodat ze precies die ondernemers aanspreken die ik het beste kan helpen. Door met deze mensen te bellen leer ik steeds meer over de problemen waar ze mee zitten. Daardoor kan ik de teksten nog beter maken, mijn boodschap nog duidelijker overbrengen.

Gelukkig hoef ik dit alles per onderwerp maar één keer op te zetten en loopt het daarna redelijk geautomatiseerd verder. Dan schaaf ik nog wel wat bij hier en daar, maar de kern van de boodschap draait en wordt steeds beter.

Mijn leads na bellen die zitten te wachten op mijn hulp doe ik volgens deze zeven stappen.

1. Een kern-artikel in mijn blog

Dit artikel legt uit waarom een bepaald onderwerp zo belangrijk is voor de ondernemer. Wat gebeurt er als je het wel doet. Wat mis je als je het niet doet.
Hier ga je naar een voorbeeld artikel Meer-klanten-tool/. Veel van de lezers voor dit artikel komen bij mij terecht via mijn advertenties op Facebook.

2. In dit kern-artikel geef ik iets weg in ruil voor naam en e-mailadres van lezers

Hierdoor bouw ik dus aan de database van mensen die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. Hier zitten nu nog veel mensen tussen die op zoek zijn naar gratis informatie en die nog lang niet bereid zijn om iets te kopen.

3. De mensen uit de database krijgen nu een aantal emails met meer informatie

Ze krijgen emails met waardevolle tips die ze direct kunnen toepassen. Via deze emails geef ik ze meer van mijn kennis en krijgen zij steeds meer vertrouwen in mij. Er is regelmatig contact met elkaar en mijn naam wordt herkend.

4. Vervolgens nodig ik geïnteresseerden uit voor een webinar over het onderwerp

Dit is geen live webinar, maar een on-demand webinar waarmee ze nog meer over het onderwerp kunnen leren. On-demand betekent dat het webinar is opgenomen. Deelnemers kunnen zelf kiezen wanneer ze het webinar volgen. Om zich aan te melden voor het webinar moeten ze wel een telefoonnummer invullen.

Het webinar is gevuld met informatie waarmee ze verder kunnen. Ik geef veel van mijn expertise weg in het webinar. Aan het einde van dit webinar laat ik voor het eerst zien hoe ik ze kan ondersteunen met een strategisch consult.

5. Na het webinar krijgen ze nog een aantal emails

In deze emails herinner ik hen eraan hoe ik ze kan ondersteunen. In de emails zitten links naar het aanbod, artikelen of informatie waardoor ik goed kan zien in hoeverre ze geïnteresseerd zijn in het onderwerp.
Hiermee kan ik de lezer automatisch een score geven voor iedere link die ze aanklikken.

Het is nu bijna tijd om te bellen.

6. Voordat ik ga bellen kijk ik in mijn systeem wie deze geïnteresseerden precies zijn

Meestal wordt het e-mailadres vaker gebruikt door de abonnee, bijvoorbeeld voor hun Twitter, Facebook en LinkedIn account. Het systeem dat ik gebruik heeft deze profielen dan al gevonden. Regelmatig wordt het zakelijk e-mailadres gebruikt voor de aanmelding in mijn lijst. Hierdoor weet ik de domeinnaam al en ga ik de website bekijken.

7. Nu ga ik uit mijn lijst de juiste mensen bellen

De mensen met de hoogste score qua interesse bel ik als eerste. Ik bel ook mensen met een lagere score om uit te vinden of ik mijn aanbod kan verbeteren. Hoe ik ze nog beter kan helpen met betere informatie.

Mijn vraag in dit telefoongesprek is heel eenvoudig: “Je hebt de informatie over … ontvangen. Heb je hier nog vragen over of kan ik je daarbij helpen?”
Dit is bijna altijd voldoende voor een interessant gesprek.
Hier leer ik veel over mijn potentiële klanten omdat ik van hen zelf hoor wat ik kan verbeteren. Andersom geldt dat ik in deze fase deze ondernemer verder kan helpen met online zichtbaar worden.
Soms kan ik enkele eenvoudige vragen direct beantwoorden of ik kan toelichten wat het strategisch consult voor hen kan opleveren.

Ik help mijn potentiële klanten het beste door ze te blijven volgen en opvolgen. Ik blijf contact houden, tenzij ze natuurlijk specifiek hebben gevraagd om dat niet meer te doen.
Zij hebben een probleem waar ik ze goed bij kan helpen.

Als ik ze als klant ga helpen, dan weet ik dat zij met hun bedrijf gaan groeien. Dat ze online zichtbaar worden. Dat is wat ze graag willen, maar ze niet weten hoe. Ik weet dat wel. Ik kan hen daarbij helpen en dus volg ik ze op de voet.

Heb jij ook een hekel aan koud bellen met potentiële klanten?
Helpen deze zeven stappen jou om het na bellen van leads anders te doen?
Laat het me weten en reageer hieronder.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

odido is dat wel okido
Ondernemen
Is de nieuwe naam Odido wel okido?

Mogelijk heb je het al gehoord? Als je klant bent dan heb je natuurlijk al een bericht ontvangen. Het bedrijf T-Mobile heet voortaan Odido. Na twee jaar in het geheim werken aan dit project werd op 5 september 2023 de nieuwe naam onthuld van wat we voorheen kende als T-Mobile …

stap-budget stopt
Ondernemen
1
Stap-budget stopt waarschijnlijk vanwege kabinetsbezuiniging

Het Stap-budget, een scholingssubsidie voor werkenden en werklozen, wordt waarschijnlijk wegbezuinigd. Dat bevestigen bronnen aan ANP en andere nieuwsbronnen. Het Stap-budget werd iets meer dan een jaar geleden geïntroduceerd als vervanging van de belastingaftrek van scholingskosten. Het was eigenlijk een scholingssubsidie van maximaal 1.000 euro voor het volgen van een …

office centre failliet
Ondernemen
Wat gaat er gebeuren met Office Centre?

Op 17 januari 2021 heb ik hier een artikel geplaatst over het feit dat Office Centre 7 vestigingen ging sluiten. Toen al gaf de directie aan veel last te hebben van de lockdown als onderdeel van de Corona maatregelen. Maar Office Centre bleef toen voor veel ondernemers redelijk goed bereikbaar …

Shares