Mijn doorbraakmoment van vorige week waarmee jij nu aan slag kunt, Hyperspecialisatie
- By : Ernohannink
- Category : Ondernemen
- Tags: focus, keuzes, klanten
Afgelopen week was ik bij de workshop Rockefeller habits. Een evenement georganiseerd door Spark Leadership van Pieter van Osch. Spreker was Verne Harnish @thegrowthguy, o.a. de oprichter van de Entrepreneurs’ Organization en auteur van het boek Mastering the Rockefeller Habits (aff).
Sinds de zomer heb ik iedere ochtend een hele korte belafspraak met Pieter. De zogenaamde Daily Huddle.
Ik vertel hier later meer over.
Deze ‘daily huddle’ was voor Pieter de reden om mij uit te nodigen voor dit evenement. Het evenement is bedoeld voor doorgroei ondernemers. Hard groeiende bedrijven met personeel. Niet direct voor een zelfstandige als mij.
Het mooie was dat ik enorm veel heb geleerd deze dag. Met een aantal doorbraakmomenten voor mij.
De belangrijkste waren Hyperspecialisatie en Hyperfocus.
De top 7%
“Focus on the top 7% of the market”
Verne Harnish
Concentreer je op de top 7% van de markt en laat de rest van de markt over aan je concurrenten. Hier verdien je het meeste geld en kun je ontwikkelen. Of zoals Seth Godin zegt, werk aan de race to the top.
Hiervoor moet je dus wel keuzes maken als ondernemer, ook als ondernemende coach. Keuze wat je allemaal niet meer gaat doen. En waarop je juist wel concentreert in je communicatie.
Telkens weer hoor ik hoe coaches iedereen willen helpen. Wat ze allemaal kunnen. Wie ze allemaal kunnen helpen. Hiermee zaai je alleen maar verwarring bij jouw ideale klant.
Het gaat er niet om wat je allemaal kan en dat je (bijna) iedereen kan helpen. Het gaat er om waarin je excelleert. Wie je als enige vooruit gaat helpen. Hoe jij de ideale klant laat excelleren door hyperspecialisatie en hyperfocus.
Hij gaf 2 hele mooie voorbeelden waardoor het bij mij zorgde voor een doorbraak, het a-ha moment. Over deze doorbraak hoor je het komende kwartaal meer. Focus op één verandering per kwartaal (90 dagen) – ook hyperfocus.
Hyperspecialisatie
De twee voorbeelden van hyperspecialisatie die Verne noemde:
Winterhalter
Allereerst Winterhalter dishwashers. Zij maken afwasmachines. De bijzonderheid is dat ze deze alleen verkopen aan hotels en restaurants.
Voor deze doelgroep gaan ze de diepte in en niet de breedte van afwasmachines. Een focus strategie.
Zo hebben ze naast de afwasmachine ook apparaten waarmee ze het water zuiveren. Dit is beter voor de afwasmachine en voor het servies van het hotel. Ze hebben ook afwasmiddel, speciaal voor de hoge snelheid waarmee in hotels en restaurant wordt afgewassen.
Nog belangrijker, in een hotel of restaurant kun je niet lang zonder een afwasmachine. Een goede en vooral snelle service (binnen 4 uur) als de afwasmachine defect is, is essentieel voor de klant. Dus ook dit voegde Winterhalter toe aan hun producten.
Hierdoor is er maar één leverancier in deze niche, Winterhalter, en iedereen in deze branche weet dat.
Marketing van No1 Advocatenkantoor
Verne vertelde ook over een marketingbureau dat zich gespecialiseerd heeft in de marketing van advocatenkantoren. Dat is op zich niet bijzonder want er zijn nogal wat advocatenkantoren in de VS.
Zij richten zich op één advocatenkantoor per grote stad en die maken ze No 1 in deze stad. Dit doen ze nu in 25 grote steden in de VS.
Een perfecte lock-in, vertelde Verne, want als jouw kantoor stopt met dit marketingbureau geeft het ze de mogelijkheid om een andere advocatenkantoor No 1 te maken in jouw stad. En dat wil je natuurlijk niet.
Ter aanvulling nog dit uit het artikel van Tim Williams in LinkedIn,
“what’s the top reason marketers search for a new advertising agency? If you guessed ‘creative differences,’ ‘cost’ or ‘poor service,’ you’d be citing some of the reasons that do in fact show up on top 10 lists. But the key driver today in agency searches is the desire marketers have to work with ‘best-in-class specialists.’”
Bijvoorbeeld, CJ Advertising werkt alleen maar voor “persoonlijk letsel”-advocatenkantoren.
Zoals Verne zegt:
“As competition increases globally you are better off to focus your expertise on as narrow a niche as you can and then follow that niche around the globe rather than try to be everything to everybody locally.”
Sprout tips
Een aantal van de tips voor hyperspecialisatie en hyperfocus die Sprout haalde uit het Growth Summit (ook met Vern Harnish) eerder dit jaar.
- Omschrijf jezelf in 1 of 2 woorden en claim daarmee herkenbaarheid in de markt
- Stop met 80 procent van wat je doet
- Ga zo snel mogelijk de wereldmarkt op
Hyperspecialisatie voor coaches
Nu denk je misschien, dit geldt alleen voor grotere bedrijven. Die kunnen dit.
Mis.
Jij kunt moet dit ook. In een land met meer dan 40.000 coaches heb jij geen keuze. Jij moet je specialiseren, hyperspecialiseren, zodat er voor de doelgroep maar één keuze over blijft. En dat ben jij!
Jouw hyperspecialisatie
Over enkele dagen start voor de laatste keer dit jaar de training “Eenvoudig klanten werven door te kiezen voor jouw ideale klant.”
Doe mee. Bepaal jouw ideale klant, jouw specialisatie, jouw niche en bouw jouw bedrijf uit.
Het belooft weer een bijzondere groep te worden.
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties