Overheid gunt Nederlandse websitebouwers en digitale marketingbureaus nauwelijks werk

De nieuwe generatie IT-bedrijven klaagt over gebrek aan werk afkomstig van de overheid. Het is duidelijk merkbaar dat Nederlandse websitebouwers en digitale marketingbureaus eigenlijk nauwelijks werk gegund krijgen van de overheid. Voor de uitvoering van overheid gerelateerde IT-projecten maken de ambtenaren vooral gebruik van de grote consultantsbureaus terwijl overheid en ambtenaren deze bureaus wel roemen om hun vernieuwende aanpak, hun snelle groei en hun internationale reputatie. Maar tot nu toe zien we, aldus Victor Knaap ceo van MediaMonks, met name de grote consultantsbureaus met opdrachten starten waaronder bijvoorbeeld bureaus zoals CapGemini, Accenture en Deloitte.
Victor Knaap sprak donderdagmiddag tijdens de Dutch Digital Agencies-dag en hij zegt te spreken namens honderd Nederlandse digitale bureaus met een gezamenlijke omzet van €619 mln in 2016.

Victor Knaap geeft aan nog nooit een website voor de Nederlandse overheid te hebben gebouwd dit terwijl Mediamonks wel opdrachten mag uitvoeren voor grote klanten waaronder Heineken, Netflix, Starbucks en zelfs Google. Ook mocht Mediamonks een recruitmentsite bouwen voor het Amerikaanse leger en dus in opdracht van de Amerikaanse overheid. Maar de aanbesteding voor de Tweede Kamer (ontwikkeling van een app) bracht ze niet eens tot de 1e ronde.

De woordvoerder van Binnenlandse Zaken zegt dat het departement juist meer dan voorheen rekening houdt met het midden- en kleinbedrijf en daarvoor zogeheten raamovereenkomsten opstelt. Dat betekent dat elke klus is opgeknipt in kleinere opdrachten voor het mkb. ‘We hebben net vijf aanbestedingen gedaan, waarbij in totaal 21 raamovereenkomsten zijn gesloten,’ aldus de woordvoerder. ‘En als er blokkades zijn bij de aanbesteding, dan horen we dat graag. De DDA heeft dat ons nooit laten weten. Dat is jammer.’

Victor Knaap kwam tijdens Koffiedik Kijken met een teleurstellende conclusie: ‘Ook komend jaar verandert er niets.’

Bron: https://fd.nl/http://www.marketingonline.nl/

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

odido is dat wel okido
Ondernemen
Is de nieuwe naam Odido wel okido?

Mogelijk heb je het al gehoord? Als je klant bent dan heb je natuurlijk al een bericht ontvangen. Het bedrijf T-Mobile heet voortaan Odido. Na twee jaar in het geheim werken aan dit project werd op 5 september 2023 de nieuwe naam onthuld van wat we voorheen kende als T-Mobile …

stap-budget stopt
Ondernemen
1
Stap-budget stopt waarschijnlijk vanwege kabinetsbezuiniging

Het Stap-budget, een scholingssubsidie voor werkenden en werklozen, wordt waarschijnlijk wegbezuinigd. Dat bevestigen bronnen aan ANP en andere nieuwsbronnen. Het Stap-budget werd iets meer dan een jaar geleden geïntroduceerd als vervanging van de belastingaftrek van scholingskosten. Het was eigenlijk een scholingssubsidie van maximaal 1.000 euro voor het volgen van een …

office centre failliet
Ondernemen
Wat gaat er gebeuren met Office Centre?

Op 17 januari 2021 heb ik hier een artikel geplaatst over het feit dat Office Centre 7 vestigingen ging sluiten. Toen al gaf de directie aan veel last te hebben van de lockdown als onderdeel van de Corona maatregelen. Maar Office Centre bleef toen voor veel ondernemers redelijk goed bereikbaar …

Shares