Strengere leeftijd controle bij webshops met drank producten
- By : Arne
- Category : Ondernemen
- Tags: alcohol, betaalwijze, ecommerce, idin, leeftijd, webshop, webwinkel
De leeftijdscontrole moet zeer waarschijnlijk in 2021 worden aangescherpt voor online shops en bezorgdiensten die alcohol verkopen en / of leveren. Verkoop je alcohol op internet dan moet je zeer zeker zijn dat jouw klant 18 jaar of ouder is. De popup met de vraag “Ben jij 18+?” is straks zeer waarschijnlijk niet langer voldoende om online alcoholische dranken te verkopen en te verzenden. De overheid vindt het dan te eenvoudig voor jongeren / minderjarigen om toch aan sterke drank te komen. Hoe gaan de webwinkels dit probleem oplossen?
De leeftijdcheck is relevant voor alle online aanbieders van alcoholhoudende dranken waaronder slijters, wijnhandelaren, supermarkten en horeca. Maar geldt ook voor postbezorgers en bedrijfsmatige ophaalpunten. Op dit moment staat op veel webshops een melding over NIX18 (initiatief van het ministerie van Volksgezondheid over het niet drinken onder de 18 jaar). Daarnaast moet je bij diverse online drankshops bevestigen dat je 18 jaar of ouder bent voordat je de virtuele slijterij kunt betreden. Maar mogelijk zal per 1 januari 2021 de Drank- en Horecawet wijzigen. De ingangsdatum van deze wetswijziging is echter nog niet definitief want de Tweede en Eerste Kamer moet de wet nog goedkeuren (dan mogen ze wel opschieten).
Oplossingen leeftijdcontrole
Wat kunnen de online winkels doen om te checken of de klant oud genoeg is? Er moet eigenlijk een zogenaamd leeftijdsverificatiesysteem worden ingezet op de webshop. De aanbieder van drank moet zeker weten dat de koper voldoet aan de minimale leeftijdseisen. Je zou bijvoorbeeld een kopie van het paspoort kunnen opvragen (zoals bezorgers van pakketten nu “soms” doen). Maar dan kun je waarschijnlijk de webshop net zo goed sluiten want dit is een zeer tijd rovend, omslachtig handmatig proces. Het controleren op de leeftijd van de koper moet verlopen via een geautomatiseerd proces. Het identificatiesysteem iDin is een mooie oplossing voor het identificeren van de klant.
De banken bieden een dienst met de naam iDIN waarmee consumenten veilig én snel online hun persoonsgegevens kunnen delen met een bedrijf. Een klant kan op eenvoudige wijze gegevens delen zoals NAW gegevens, de geboortedatum, het geslacht, e-mail en telefoonnummer. iDIN beschermt daarbij tegen online fraude en helpt bij identiteitsverificatie. Hiermee kunnen webshops dus geautomatiseerd de leeftijd controleren van een klant. En de klant hoeft geen formulier met afleverdetails in te vullen (tenzij het een cadeau is).
Diverse payment providers bieden iDin al aan waaronder bluem (vanaf €0,13 per veilige login), PayIBAN (Tot 400 transacties voor € 25 p/m), Signicat, Onegini, PAY, etc. Mollie heeft nog geen plannen rondom iDin hebben zij vandaag bevestigd.
Is iDin de ideale oplossing?
Het klinkt allemaal heel goed. En er is ook veel behoefte aan goede en betrouwbare identificatie van shoppers. Maar gaat iDin de standaard worden?
Voor consumenten
Niet voor niets is gekozen om het iDin logo te laten lijken op het iDeal logo. Hiermee wordt aangegeven dat deze betaalmethode en verificatiemethode hand in hand zullen gaan. Het iDeal logo is zeer herkenbaar en wekt veel vertrouwen bij consumenten. Voor consumenten is het nieuw / onbekend en dus ook onbemind. Het zal even duren voordat mensen dit systeem durven te gebruiken. Het bijkomende voordeel voor bestellers is dat zij bij het bestellen het adresformulier niet meer hoeven in te vullen. Maar welke persoonlijke informatie geef je zomaar aan de webshop beheerder? Jouw adres is geen probleem maar jouw geboortedatum gaat al erg ver. iDin stuurt geen bankgegevens aan de webwinkel. Maar vertrouwen consumenten deze belofte direct en voldoende?
Voor online shops
Voor online shops is iDin een goede oplossing voor het controleren van identiteiten en de leeftijden. Een betrouwbaar systeem kan veel fraude voorkomen en extra controles en dat zal een besparing opleveren. Daartegenover moet voor het gebruik van iDin natuurlijk worden betaald (per maand, per transactie). Daarnaast zal de webshop moeten worden aangepast en daar moet waarschijnlijk iemand voor worden ingehuurd (wanneer je werkt met een standaard webshop oplossing zoals Shopify, Woocommerce, CCV Shop, Prestashop, Magento, Lightspeed, etc. dan is integratie dankzij een plugin eenvoudig en snel). iDin is natuurlijk niet waterdicht. Zoals je vroeger aan je oudere broer vroeg om bij de supermarkt een biertje voor jou te halen, zou dit ook online kunnen. Maar het is een stuk lastiger, zeker wanneer de bezorger ook een controle doet op leeftijd. Wat doe je wanneer de besteller het pakket met flessen op een ander adres wenst af te leveren? Laat je dat toe? En wat doe je bijvoorbeeld met buitenlandse klanten die geen iDin hebben?
Invoering nieuwe wet
Het plan was om de nieuwe Drank- en Horecawet per 1 januari 2021 te activeren. Dan hebben de webshops vanaf nu ongeveer 2 maanden om de nieuwe controle te implementeren. Dat is eigenlijk te kort. Zeker aangezien het aantal aanbieders nog beperkt is. Daarbij hebben grote partijen zoals Mollie nog niet eens plannen iets te gaan doen met iDin. Waarschijnlijk heeft vanwege de Corona de 2e kamer wel iets anders aan het hoofd dan deze wet door te sturen naar de 1e kamer. Het is dus niet heel waarschijnlijk dat alle drank webshops een nieuw systeem per 1 januari 2021 moeten inbouwen (middels API, plugin, koppeling). Maar het is niet ondenkbaar dat de wet er wel op een later moment gaat komen.
Photo by Thiago Miranda from Pexels
Geen reacties